• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekening formule adh van 3 opties

Status
Niet open voor verdere reacties.

wadz

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2019
Berichten
16
Beste leden,

Ik ben op zoek naar een formule waarbij ik een berekening kan maken aan de hand 3 keuzes uit een dropdownmenu.
Bij 2 keuzes is dit geen probleem, namelijk: =IF(A1="optie 1; (A2*A3); (A4*A5)).
Maar ik wil er dus een 3e optie bij hebben (of zelfs 4 opties).

Contreet:
Dropdown menu bestaat uit:
optie 1
optie 2
optie 3

Wanneer optie 1 geselecteerd is dan A2*A3,
wanneer optie 2 geselecteerd is dan A4*A5 en
wanneer optie 3 geselecteerd is dan A6*A7.

Kan iemand mij hiermee helpen? Great tnx!!
 
Laatst bewerkt:
Een representatief voorbeeld Excelbestand doet wonderen.
 
Hierbij een voorbeeld in excel toegevoegd. Hopende op een wonder :D
 

Bijlagen

  • Berekening formule adh van 3 opties.xlsx
    9 KB · Weergaven: 35
Waarom gebruik je in cel A1 niet gewoon 1,2,3 ?
 
probeer het eens met deze:
Code:
=ALS(A1="optie 1";A2*A3;ALS(A1="optie 2";A4*A5;A6*A7))
 
A1 is een dropdownmenu met daarin tekst. Dit is niet letterlijk 'optie 1' maar dit kunnen verschillende benamingen zijn. Vandaar dat ik een stukje tekst in de formule wil bewerken en niet enkel een cijfer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Top! Deze formule werkt inderdaad! Ik heb er nu letterlijk dit van gemaakt: =IF(H3="Blauw"; (H4*H5)+(H9*H14); IF(H3="Groen";H6*H11;H4*H5))
Maar wat te doen wanneer er een 4e optie bijkomt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@wadz

Gebruik svp geen quote knoppen om te reageren, maar de knop 'reageeer op bericht' (wat zou die tekst anders betekenen ? )

Daarom wordt hier ook altijd om een representatief voorbeeldbestand gevraagd.

zie https://www.helpmij.nl/forum/announcement.php?f=5
 
Laatst bewerkt:
Ah, dank u voor de mededeling. Beginnersfoutje..
Excuses, en ik zal het inderdaad in vervolg op die wijze doen.
 
Code:
=IF(H3="Blauw"; (H4*H5)+(H9*H14); IF(H3="Groen";H6*H11;IF(H3="Rood";H11*H12;H4*H5)))

Enzovoort, enzovoort.
 
Slimmer:

gebruik choose en match.
 
ZO?
=IF(H3="Blauw"; (H4*H5)+(H9*H14); IF(H3="Groen";H6*H11;IFH3="Paars";hier wat er moet gebeuren;H4*H5)))
 
andere suggestie

Code:
=INDEX($A$2:$A$7;2*(MATCH(A1;Sheet2!$A$1:$A$3;0))-1)*INDEX($A$2:$A$7;(2*MATCH(A1;Sheet2!$A$1:$A$3;0)))
 
Nog een optie:
Code:
[NL] =KIEZEN(VERGELIJKEN(H3;{"Blauw";"Groen";"Rood"};0);H4*H5+H9*H14;H6*H11;H11*12;H4*H5)

[EN] =CHOOSE(MATCH(H3;{"Blauw";"Groen";"Rood"};0);H4*H5+H9*H14;H6*H11;H11*12;H4*H5)
Naar behoefte uit te breiden.
 
Ik heb een sheet geplaatst zoals ik hem in mijn context bereken. Ik werkte eerst met kleuren om de formule duidelijk te maken, maar heb nu vertaald naar data waar ik mee werk. Bij 3 opties werkt de formule nog maar bij een 4e raakt ie in de war.

Wellicht zit er een maximum van 3 aan. Anders zal ik moeten gaan matchen.
 

Bijlagen

  • berekening per optie.xlsx
    12,3 KB · Weergaven: 27
@AlexCel

Ik heb er dit van gemaakt:

Code:
=CHOOSE(MATCH(B1;{"uurtarief + add";"kpo";"kpo + add";"uurtarief"};0);(B2*B3)+(B5*B8);B4*B7;(B4*B7)+(B5*B8);B2*B3)

Deze werkt helaas niet. Hij pakt alleen de 1e 3 opties. Bij het selecteren van optie 4 in dropdown geeft ie #N/A aan.
 
kun je het hier mee stellen?
 

Bijlagen

  • berekening per optie (1).xlsx
    12,1 KB · Weergaven: 36
Deze werkt helaas niet. Hij pakt alleen de 1e 3 opties. Bij het selecteren van optie 4 in dropdown geeft ie #N/A aan.
Werkt prima, maar je moet geen spaties hebben achter "uurtarief" in E5 en het lijstje op sheet 2...
 

Bijlagen

  • berekening per optie (AC).xlsx
    12,3 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
@AlexCel, hij werkt nu inderdaad. De spaties totaal niet gezien! Super tnx!

@emields, deze werkt inderdaad ook! En is misschien wel handig wanneer tekst in dropdownmenu wordt aangepast. Dan hoef ik dat niet in de formule aan te passen. Ook super tnx!
 
Of
 

Bijlagen

  • __siimpeloptie.xlsx
    10,7 KB · Weergaven: 32
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan