• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

DATUMVERSCHIL niet meer beschikbaar?

Status
Niet open voor verdere reacties.

AKingma

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2015
Berichten
94
Ik maak al een paar jaar gebruik van de functie DATUMVERSCHIL. Nu kreeg ik bij nieuwe data-analyses (waarbij ik ook daadwerkelijk een nieuwe functie invoeg, ik maak dus geen gebruik van eerdere code), opeens een foutmelding. Daarop dacht ik dat ik wellicht een update heb gehad waarbij om een onverklaanbare reden het analysistoolpak verwijderd is. Dus heb ik opnieuw bovenaan in het lint gekozen voor "ontwikkelaars", vervolgens bij 'Excel invoegtoepassingen' een vinkje gezet bij analysis Toolpak, en op OK geklikt.

Helaas, als ik daarna de functie DATUMVERSCHIL gebruik, krijg ik nog steeds de foutmelding #GETAL!

Nu kan ik natuurlijk gaan omzeilen: =INTEGER((datumeinde-datumbegin)/365,25) levert ook wel ongeveer het aantal jaren op, maar daarbij is helaas niet uit te sluiten dat je net te laag uitkomt, want als je dit bijvoorbeeld probeert met 1 januari 2017 tot 1 januari 2020, wat toch echt een periode van 3 jaar is, dan komt er 2 uit, omdat er in die periode geen schrikkeljaar viel.

Ik gebruik geen VBA en heb de functie DATUMVERSCHIL echt vaak nodig... Wie weet hoe ik kan zorgen dat hij weer werkt?
Ik gebruik Excel 2016, bij 'info over excel' staat momenteel 'versie 1808'.
 
Code:
=JAAR(B1)-JAAR(A1)-(--TEKST(B1;"dd-mm")<--TEKST(A1;"dd-mm"))

Gr,

Joske
 
Vreemd, ik gebruik versie 1812 en de formule werkt:
Code:
=DATUMVERSCHIL(A1;B1;"y")
met in A1 2017
 
Bij mij werkt het ook zonder probleem, ook versie 1812.
Het lijkt er inderdaad op dat je de 1e en 2e parameter omgewisseld hebt, dan krijg je die foutmelding.
 
Helaas... jullie zetten me nog niet op het juiste spoor.

De code van Joske begrijp ik niet, zal wel VBA zijn?
DATUMVERSCHIL heeft heel lang probleemloos gewerkt, dus ik wil hem gewoon weer terug. Als ik bij functies (datum, tijd) zoek, staat ie er ook niet tussen, ik neem aan dat dat aangeeft dat ik er ook echt geen beschikking over heb. Dat ik de juiste syntaxis, in de juiste volgorde, gebruik, weet ik wel zeker: DATUMVERSCHIL(begindatum;einddatum;"J"). Zo heeft ie altijd gewerkt. Voor de zekerheid heb ik nu ook gepoogd de J te vervangen door een "Y", een "y", en een "j", allemaal zinloos.

Voor jullie informatie, jaren geleden maakte ik de volgende aantekening om datumverschil te kunnen gebruiken: "1. Ga in het lint bovenin naar “ONTWIKKELAARS”, en kies invoegtoepassingen, vink aan: “analysistoolpak”. Dit hoeft slechts één keer, maar zorgt dat je de functie DATUMVERSCHIL kunt gebruiken. " Nu bleek als eerste dat in het lint bovenin "ontwikkelaars" niet meer beschikbaar was (dus kennelijk een update waarbij dat eruit was gegooid). Vervolgens via opties "ontwikkelaars" weer beschikbaar gemaakt. Daarna bleek onder 'invoegtoepassingen' niets meer beschikbaar, maar kon ik onder 'excel invoegtoepassingen' wel het analysis toolpak aanvinken. Maar dat leidt dus niet tot daadwerkelijk beschikbaar zijn van de functie, en ook niet tot een foutmelding.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het “analysistoolpak" en de ontwikkelaarstab is niet nodig om de DATUMVERSCHIL functie te kunnen gebruiken.
Die is er gewoon, hij wordt alleen door intellisense niet getoond.

Plaats eens een documentje met die functie.
 
Probeer:

PHP:
=DATEDIF(TODAY();TODAY()+40;"d")
 
pff eindeloos zoeken, om er uiteindelijk achter te komen dat het aanvinken van het analysistoolpak wel degelijk gewerkt heeft... alleen dat er toch een foutje zat in begin en einddatum, waarbij bij dit bestand waar ik het vandaag bij probeerde de begindatum dus abusievelijk groter was. Maar ik me blindstaarde, omdat het van de week in een ander bestand waarbij ik de leeftijd in jaren probeerde uit te rekenen ook niet werkte, en de geboortedatum toen wel degelijk kleiner was dan mijn peildatum.
Excuus!
en ja, ik weet het: voorbeeldbestandje. Maar dat is nu net het lastige als je met persoonsgegevens werkt, dan reproduceer je met een voorbeeldbestand vaak net het probleem niet...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan