• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Maandtermijnen ophogen

Status
Niet open voor verdere reacties.

HansAteB

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2015
Berichten
67
Zie bijgaand bestand.

De bedoeling is om maandtermijnen op te hogen.
Dat kan met de formules
=DATUM(JAAR(A4);MAAND(A4)+1;DAG(A4))
en
=ZELFDE.DAG(A4;1)
Steeds moet vanaf de startdatum er een kalendermaand bij (met maximaal dezelfde dag of een eerder maandeinde), dus van 31 januari naar 28/29 februari naar 31 maart naar 30 april enz.
Maar dan loop ik er tegenaan dat het in mijn toepassing bij beide formules mis gaat als de eerste termijn na de 28ste maanddag valt.
Zie bijgaand bestand voor wat ik bedoel te zeggen.

Wat opvalt is dat als je de maanden door slepen handmatig verhoogt, Excel precies begrijpt wat ik bedoel, dus formuletechnisch moet het mogelijk zijn.
Maar hoe dan?
 

Bijlagen

  • Maandtermijnen ophogen.xlsx
    10,2 KB · Weergaven: 30
Als je de laatste dag van een maand wilt hebben, kan dat een stuk simpeler: =DATUM(JAAR(A4);MAAND(A4+1);0)
 
Of zelfs:

PHP:
=EOMONTH(A4;ROW(A1))
 
Zie formules in kolom F.
 

Bijlagen

  • Maandtermijnen ophogen (1).xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 27
Super VenA! Dank je wel.

Reactie op eerdere berichten: het gaat niet alleen om de laatste dagen van de maand. De startdatum kan elke maanddag zijn.


Maar hiermee zijn we er nog niet helemaal.
Want deze oplossing gaat uit van een vaste interval van een maand.
Maar de interval kan een willekeurige (maar wel vaste) periode zijn, dus bv elke twee maand of drie of zes of ...
Benieuwd wat dan de formule zou moeten zijn.
 
Voor elke twee maanden

Code:
=ZELFDE.DAG($D$3;RIJ(A1)[COLOR="#FF0000"]*2[/COLOR])
 
Dat mag. In mijn bestand staat een iets andere formule dan nu gebruikt omdat ik de suggestie van @snb in #3 net iets beter vind.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan