BIOS wilt steeds resetten... Maar waarom?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aar

Inventaris
Lid geworden
3 aug 2014
Berichten
10.084
Besturingssysteem
Windows 11 en diverse Linux-soorten
Office versie
Office 365
De laatste tijd merk ik dat mijn zelfgebouwde pc van ongeveer 5 jaar jaar oud opstartprobleempjes heeft.

Regelmatig, soms vaker, sinds minder vaker zie ik de melding dat ik de setup van het BIOS moet recoveren. Met een druk op de knop kom ik in de bios uit, sla deze opnieuw op, en hij start weer als een zonnetje op.

Waarom dit probleem voorkomt weet ik niet. Ik dacht aan een lekkende batterij, maar de tijd wordt wel netjes in het BIOS getoond. Dus dat lijkt mij uit te sluiten.

Uiteraard heb ik de stekker al eruit en erin gedaan, en zelfs omgedraaid wat sinds wij eens bij bokkige apparatuur lijkt te helpen.

Iemand nog ideeen hierover?

 
Ja: toch de batterij.
Het is niet te zeggen dat de batterij de functies van de BIOS kan voeden als de klok nog de juiste datum en tijd aangeeft. Het kan ook minder goed contact maken dus even controleren met de multimeter is mijn advies. Een programma wat de spanning bij sommige moederborden kan meten is Open Hardware Monitor. Ik denk alleen dat het moederbord aangeeft hoe veel spanning er op de stroomverdeler staat die de batterij voedt dus dat er toch een dip kan zijn als de waarde V-Bat boven de 3 Volt is. Vijf jaar is al wel lang voor een knoopcel en dus kan het geen kwaad om eens te vervangen en je sluit die mogelijkheid ermee uit. Laat het batterijtje niet op de printplaat vallen want het wil weg springen. Haal de stekker van de computer er even uit.

De knoopcel is 3 Volt en ze kosten een Euro per blister van 8 bij de kassa van Action. Na opnieuw plaatsen van een batterij moeten eerst Standaard waarden worden opgeslagen, om fouten te voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga eens op jacht bij de Action. Alle moderne moederborden hebben tegenwoordig dezelfde knoopcel-batterijtjes?
 
Anders zou het antiek wezen maar het is ook een zelfbouw project heb ik begrepen. Doe ze de groeten.
 
Ik heb ze inmiddels gekocht. Meteen een voorraad voor 25 jaar :p
Van het weekend even de kast openschroeven en de batterij verwisselen!
Thanks :)

Update
Ik heb enkele weken geleden met succes de batterij gemonteerd, en wat ander onderhoud uitgevoerd. ;)
Toch bizar hoe goedkoop die batterijtjes zijn. Mijn vader stond al versteld dat ik met een heel pak van 8 batterijetjes aankwam, en benieuwd was waarom ik zoveel geld verspil.... :p
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan