• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waardes optellen a.d.h.v. datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

anthon3

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2008
Berichten
53
Hallo,

Ik ben benieuwd of iemand een oplossing heeft voor mijn volgende probleem, ik wil graag omzet per week bijhouden en dit kunnen vergelijken met het budget per maand.
Echter wil ik wel dat het budget wordt berekend a.d.h.v. de datum van vandaag (A1) zodat ik een eerlijke vergelijking kan maken.

Een bijkomende vraag: Per week heb ik de datums genoteerd, om zo het aantal werkdagen per week te berekenen. Aan de hand van het aantal werkdagen kan ik het budget berekenen.
Is het mogelijk om de datums per week eenvoudiger te laten weergeven? Simpel gezegd: Kan excel zelf de datums bij een week zoeken en het einde van de maand tonen?

Mocht iets onduidelijk zijn dan hoor ik het graag. In de bijlage een vb bestand.
 

Bijlagen

  • VBmap1.xlsx
    13,5 KB · Weergaven: 15
Dat is mogelijk, er zijn standaard formules waar je op basis van het weeknummer de maandag kan berekenen en daarmee ook eenvoudig de zondag als einde week (+6 van gevonden maandag) . Extra complicerende factor is dat jij een overzicht per maand hebt. daardoor heb je extra formules nodig. om in die weken waar 2 maanden in zitten berekenen

Ik heb in jouw overzicht een hulpcel (B1) gebruikt met het jaartal, dat is nodig om te berekenen.
Ik gebruik bewust niet de datumwaarde uit A1 omdat je dan begin januari met verkeerde datums uitkomt omdat het jaartal op 1-1 automatisch wijzigt en je december nog niet hebt ingevuld / gerapporteerd

Uiteindelijk zijn er wel vrij veel verschillende formules nodig om dit overzicht per maand goed te krijgen omdat februari altijd maar 4 weken heeft..
Maar eindresultaat dat je nu alleen in cel B2 het eerste weeknummer van de te rapporteren maand hoeft in te voeren en de rest wordt berekend
En 1x per jaar moet je het jaartal in B1 wijzigen. (uiteraard kan je die cel ook ergens anders verstoppen of als dat zo past het jaartal afleiden uit nieuwjaarsdag voor de feestdagentabel)

Als laatste heb ik ook je Budget formule aangepast, ik ben licht allergisch voor B3+F3+K3 formules, teveel kans op fouten en in een geautomatiseerde. Ik heb 1 formule gemaakt die met de juiste plaatsing van $ tekens voor kolomletters of rijnummers in elke kolom en elke rij de juiste berekening maakt voor het budget.

Zie bijlage voor alle formules die ik heb gebruikt.
 

Bijlagen

  • Copy of VBmap1.xlsx
    15,1 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt door een moderator:
Roel hartstikke bedankt, dit werkt inderdaad. Ik heb het enigszins aangepast met behulp van jouw formules.

Rest mij nog een vraag: Hoe kan ik de waardes (totalen) optellen (kolom V en W)? Stel wij bevinden ons in week 2, dan moet hij het budget van week 1 en week 2 optellen.
Zitten wij in week 3, dan moet hij het budget van week 3 optellen, etc.

Groet,
Anthon
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat ik daar ook zou kiezen voor de methode dat je alleen telt waar actual is ingevuld ook voor budget. op die manier vergelijk je altijd appels met appels.

Ik heb nu in V een formule gemaakt met netto werkdagen net zoals in de week kolommen alleen is de startdatum altijd die cel B3 en wordt de einddatum berekend op basis van de datum van deze week. waarbij het budget telkens wordt verhoogd met het weekbudget zodra de week is begonnen. Als je het budget pas wil verhogen als de week voorbij is dan moet je in de einddatum deel van de formule de +7 verwijderen.

Actual tel je volgens mij altijd op want als een week nog niet is begonnen dan is de cel altijd leeg.
 

Bijlagen

  • Copy of VBmap1.xlsx
    15,3 KB · Weergaven: 17
Hallo Roel,

Bedankt voor je reactie. De getoonde formule werkt inderdaad zoals ik bedoel, bedankt!
Hier kan een slotje op.

Groet,
Anthon
 
@anthon

als je een goede vergelijking wil maken ga je uit van 4-weekperiodes, niet van maanden.

@Roel

Isoweeknummer:
PHP:
=weeknum(today();21)

Vermijd samengevoegde cellen (veel erger dan A1+A2+A3)

Isomaandag:
PHP:
=today()-weekday(today();2)+1

In B3:
PHP:
=DATE($B$1;1;4)-WEEKDAY(DATE($B$1;1;4);2)+7*(B2-1)+1

Voor toelichting, zie https://www.snb-vba.eu/VBA_ISO_weeknummer.html
 
Laatst bewerkt:
Hoi Roel,

Ik kom er achter dat er toch nog een fout zit in de formule. Als ik het BU optel in kolom V, dan houdt hij geen rekening met het einde van de maand, maar neemt hij het aantal dagen in de week.
Als je de formule opsplitst zijn er namelijk 23 werkdagen, maar hij vermenigvuldigt het BU met 24 dagen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij met het einde van de maand rekent?

Groet,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan