Opstarten duurt lang

Status
Niet open voor verdere reacties.

mikestje

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2007
Berichten
32
Het is mijn laptop niet maar mijn schoonbroers die vraagt om er eens naartoe te kijken.

Bij het opstarten gaat het beeldscherm de hele tijd aan en uit en blijft het icoontje van de aanwijzer van de muis ronddraaien.
Na een tijd, 30 sec of 1min1/2 komt het aanmeldingsscherm, éénmaal ingelogd werkt hij perfect.
In Systeemconfiguratie / Opstarten heb ik alle programma's uit gevinkt
De drivers van de grafische kaart heb ik ook al vernieuwd

In veilige modus start hij gewoon op!

Kan ik op de één of ander manier een test of zo uitvoeren, ben wel geen pro op gebied van pc's?

Bedankt
 
Je zult verbaasd zijn wat een SSD het opstarten versnelt.
 
In safe mode worden alleen belangrijke stuurprogramma's en services geladen. Dus 'normaal' kost veel meer tijd. Maar ik denk dan dat je met Speccy de specificaties van jouw systeem moet geven. Staat in de link van Lange Pier hoe je dat doet.
 
Laptop, overduidelijk een 5400 RPM disk.
SSD erin versnelt factor 20, zoals kostenzer eigenlijk al aangeeft.
Bespaar je uren tweaken om 1 a 2% winst te behalen, bestel een SSD.
 
Laptop, overduidelijk een 5400 RPM disk.
SSD erin versnelt factor 20, zoals kostenzer eigenlijk al aangeeft.
Bespaar je uren tweaken om 1 a 2% winst te behalen, bestel een SSD.
was vergeten te melden dat er al één ssd in zit
 
Laatst bewerkt:
In safe mode worden alleen belangrijke stuurprogramma's en services geladen. Dus 'normaal' kost veel meer tijd. Maar ik denk dan dat je met Speccy de specificaties van jouw systeem moet geven. Staat in de link van Lange Pier hoe je dat doet.
Bedankt Senso
Heb de pro binnengehaald
en zal morgen eens proberen
 
Welk merk en type SSD zit erin?
En is daar software van eigen merk van te verkrijgen?
En hoeveel procent is deze SSD beschreven?

Dingen die opvallen, bad cluster, zit er nog een harde schijf in?
En de "error reporting" die veel fouten geeft.

Gebruik eens Windows Tweaker de aangeboden tools voor de sfc /scannow en DISM.
https://news.thewindowsclub.com/ultimate-windows-tweaker-4-5-released-for-windows-10-v1809-93754/

En gebruik anti spy om dingen uit te zetten.
https://www.oo-software.com/en/shutup10
 
-Western digital Blue SSD - 500GB WDS500G1B0A
-Ja, de firmware is up to date en na een S.M.A.R.T. diagnose test is er geen melding van problemen
-79GB gebruikt en 386GB beschikbaar

er zit geen andere schijf in

O&O software geïnstalleerd

Windows Tweaker nog niet geïnstalleerd omdat ik niet goed weet hoe te gebruiken.

Heb het RAM geheugen getest met Windows en krijg geen foutmelding wanneer het bezig aan het lopen is (in DOS), ik krijg evenwel geen rapport wanneer d pc terug opstart zoals op het scherm staat.

Denk dat ik het ga moeten opgeven
 
RAM.....
Ik kan niet ontdekken hoeveel Ram je in je systeem hebt. Meer Ram versnelt ook. Dit omdat je niet naar de swapfile op de schijf moet.
Maar aangezien dat een SSD is ga ik er van uit dat de hoeveelheid Ram nu niet meer zo belangrijk is.
Ik laat me graag verbeteren mocht ik het mis hebben.
 
ram.....
Ik kan niet ontdekken hoeveel ram je in je systeem hebt. Meer ram versnelt ook. Dit omdat je niet naar de swapfile op de schijf moet.
Maar aangezien dat een ssd is ga ik er van uit dat de hoeveelheid ram nu niet meer zo belangrijk is.
Ik laat me graag verbeteren mocht ik het mis hebben.

ram 8gb

het is vreemd, juist bij het opstarten gaat het scherm een hele tijd aan en uit maar één maal dat je kan inloggen is er geen probleem meer
 
Laatst bewerkt:
Java is erg achterhaald, waar is die nog voor nodig?
Staat nog in opstarten dus, eruit halen.

En onedrive uitzetten, ding wil altijd synchroniseren.
 
Vreemd onedrive staat nergens op de taakbalk of bij de verborgen pictogrammen

als ik bij zoeken onedrive invul komt er geen resultaat

in de verkenner staat onedrive met mappen maar als ik erin op een document klik krijg ik: kan niet openen zorg dat onedrive op de pc wordt uitgevoerd en probeer opnieuw?

Heb onedrive geactiveerd en uitgeschakeld maar nog altijd hetzelfde probleem

zal aan mijn schoonbroer vragen of ik een herstel mag uitvoeren met behoud van bestanden
 
Laatst bewerkt:
Voor geval oplossing niet blijvend is, en straks weer stroef gaat (zoals bij mij was). En in het geval dat iets ouder moederbord is, bij mij hielp installeren net framevork 3,5* en installeren originele chipset drivers.

* nieuwere versie de bedoeling wel even eerst uit te schakelen (anders installeert volgens mij niet, even voor alle .....).
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan