• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule optelbereik a.d.h.v. meerdere criteria in vervelende kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nicolett

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2019
Berichten
15
Hallo allemaal,

Ik heb vanuit ons systeem een heel vervelend Excel bestand om mee te werken waarbij ik graag formules wil gebruiken om zo het eindresultaat te kunnen berekenen. Maar ik kom er zelf niet goed uit omdat er meerdere formules gecombineerd moeten worden.

Wat ik graag zou willen zien:
Voor medewerker met personeelsnummer 01 (Test1) wil ik de volgende gegevens weten:
- Totaal directe uren
- Totaal indirecte uren
- Totaal indirecte uren – bepaalde criteria (deze staan op tabblad 1 aangegeven met rood). Wanneer in kolom A één van deze criteria staat aangegeven dan moeten de aantallen in kolom B niet opgeteld worden.

En dit dan per medewerker. In dit bestand heb ik 2 testpersonen staan, maar in het echte bestand staan er veel meer.

In tabblad 2 zou ik de formules willen hebben.

Ik hoop heel erg dat iemand mij wil/kan helpen! :)
 

Bijlagen

  • test bestand forum.xlsx
    19,4 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt door een moderator:
Pfff 1984 heeft gebeld ze willen hun bestandsindeling terug.

Dit bevat zoveel variablen zowel in aantal regels per werknemers en voorwaarden dat dit redelijkerwijs niet via forumhulp is op te lossen naar mijn mening.
 
Als je het CSV bestand plaatst dat ten grondslag ligt aan dit gemankeerde Excelbestand zijn we in een vloek en een zucht klaar.

Maar met een beetje kreativiteit:
 

Bijlagen

  • __SAP_ellende.xlsx
    19,1 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Wauw! Wat top dat het je gelukt is! Ik ga er volgende week nog even goed voor zitten om de formules die je gebruikt hebt uit te pluizen zodat ik ze zelf ook snap :p

Bij de formule (uitkomst) zijn de antwoorden alleen wel omgedraaid. De uitkomst van test2 staat achter test1 en andersom. Ik moet dus even uitzoeken hoe ik dit juist krijg.

Maar super bedankt!!:D
 
Die omgekeerde volgorde is expres, want houdt de formule 'eenvoudig'.

De 'goede' volgorde:

In C2:
PHP:
=INDEX(gegevens!$B$1:$B$200;SMALL(IF(gegevens!$A$1:$A$200="Totaal besch.";ROW($A$1:$A$200)-2);ROW($A1)))

In D2:
PHP:
=INDEX(gegevens!$B$1:$B$200;SMALL(IF(gegevens!$A$1:$A$200="Werkoverleg";ROW($A$3:$A$202));ROW($A1)))-INDEX(gegevens!$B$1:$B$200;SMALL(IF(gegevens!$A$1:$A$200="Werkoverleg";ROW($A$1:$A$200));ROW($A1)))-INDEX(gegevens!$B$1:$B$200;SMALL(IF(gegevens!$A$1:$A$200="Werkoverleg";ROW($A$1:$A$200)-1);ROW($A1)))

In E2:
PHP:
=INDEX(gegevens!$B$1:$B$200;SMALL(IF(gegevens!$A$1:$A$200="Werkoverleg";ROW($A$3:$A$202));ROW($A1)))

NB. Dit zijn allemaal array/matrixformules; in te voeren met ctrl-shft-Enter.
 
Laatst bewerkt:
Oh, hoe zou dat dan werken als ik straks een langere lijst heb? Hij moet de match maken o.b.v. personeelsnummer. In de bijlage heb ik het voorbeeld (en ook exacte aantal) van de personeelsnummers toegevoegd.

Werkwijze waar ik naar toe wil:
- Bestand (tabblad gegevens) downloaden vanuit ons systeem en omzetten naar kolommen. Die toevoegen aan dit bestand met formules
- Alle gegevens die we willen hebben haalt hij dan automatisch eruit en zet hij in de kolom zoals aangegeven in tab 2.

Ik (vind zelf) dat ik behoorlijk skillt ben in Excel, maar dit soort formules gaan mij nog behoorlijk te boven! Dan moet ik echt flink in gaan duiken:)
 

Bijlagen

  • __SAP_ellende.xlsx
    21 KB · Weergaven: 13
Zie #5.

Je kunt C2:E2 gewoon naar beneden doortrekken.

Overigens ben ik wel benieuwd wat het resultaat is van je eerste stap zonder verdere bewerking: - Bestand (tabblad gegevens) downloaden vanuit ons systeem
 
Het bestand dat ik uit ons systeem kan halen in Excel versie zie er als de bijlage uit. Hij zet alles om tekst. Ik verplaats dit dan zelf naar kolommen zodat ik er iets mee kan..
 

Bijlagen

  • Excel vanuit systeem _ tekst.xlsx
    10,1 KB · Weergaven: 18
Je hebt de codes in #5 zeker niet in het Nederlands voor me?:shocked:
 
Krijg je het bestand echt als Excelbestand uit jullie systeem of is het een CSV-bestand ?
 
Hallo Nicolett,

Sorry voor mijn wat nukkige reactie gisteren, het was grotendeels ergenis over dat er nogsteeds software leveranciers zijn die dit soort bagger uit hun systeem laten komen en het dan een excel bestand durven noemen. Afijn had beter niet gereageerd, voegde vrij weinig toe :eek:

In mijn handtekening onder dit bericht staat een link waarmee je vrij eenvoudig formules kunt vertalen. van Engels naar Nederlands

(dan heb ik nu toch ook nog wat nuttigs bijgedragen aan dit topic :))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan