• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vergelijken en een kleur geven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerardvdl

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 jan 2019
Berichten
4
Hallo allemaal,

Ik zit met een probleempje waar ik maar niet uit kom. Het gaat om het volgende;

Op Tabblad "AKL"

De rij met de waarde "AP" in kolom A moet rood gekleurd worden als er Geen waarde "FC" in kolom A staat met dezelfde Ap ID waarde uit kolom B.
De rij met de waarde "AP" in kolom A moet groen gekleurd worden als er Wel waarde "FC" in kolom A staat met dezelfde Ap ID waarde uit kolom B.

Deze regels zijn alleen van toepassing als er in kolom C geen waarde staat! Staar er wel een waarde blijft de rij wit.


Met de hand heb ik als voorbeeld op tabblad AKL (2) de regels gekleurd zoal het automatisch zou moeten worden. (Het hele bestand bevat meer dan 80.000 regels. Dit is een selectie)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

MVG,

Gerard
Almere
 

Bijlagen

  • Vergelijken voor Rob.xlsx
    13,1 KB · Weergaven: 29
Je tabel heeft een vervelende eigenschap. Wat jij een lege cel noemt staat een spatie in... Vandaar het laatste deel in de AANTALLEN.ALS functie.

VO-conditie voor rood (bereik A2:C49):
Code:
=EN($A2="AP";AANTALLEN.ALS($A$2:$A$49;"FC";$B$2:$B$49;$B2;$C$2:$C$49;"<>"&" ")=0)
 
Laatst bewerkt:
@Alexcel

Ik zie het nu ook en erover nadenkend heb ik dat eerder gehad. De tabel is gevuld door vanuit een ander programma gegevens te combineren. Het is idd lastig om de spaties in de lege cellen weg te halen.

Toch bedankt want ik kan wel wat verder!

Gerard
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hierbij nog de VO-conditie voor Groen, op basis van je voorbeeld:
Code:
=EN($A2="AP";$C2=" ";AANTALLEN.ALS($A$2:$A$49;"FC";$B$2:$B$49;$B2))
En alles ingevuld in bijlage.

PS ik zou voortaan de bestandseigenschappen van geplaatste voorbeeldjes wel even wissen i.v.m. privacy/vertrouwelijkheid. Ook fris in Den Helder?
 

Bijlagen

  • Vergelijken voor Rob (AC).xlsx
    13 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
@Alexcel

zeer fris :)

Je schreef dat je het in het bestand hebt ingevuld, waar zie ik dat terug? Als ik de vergelijking in een lege cel plak krijg ik de waarde Waar of Onwaar terug.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als die spatie moeilijk weg te krijgen is maar de variatie in waarden in C is klein dan kun je ook
een andere veel voorkomende waarde in ogenschijnlijk lege cellen is de non-breaking space (=Code(160)

Het deel $C2=" " vervangen door OF($C2=" ";$C2="";$C2=CODE(160))

Dan vang je alles wat leeg is of leeg lijkt.
Om uit te vinden welke waarden in de leegogende cellen staan kun je ook in een kolom een formule zetten =Code(C2) die geeft dan de waarde van het teken in die cel

Andere methode kan ook zijn om juist te testen op het ontbreken van een bepaald teken in de wel gevulde cellen. zo viel mij in het (kleine) voorbeeld op dat alle gevulde cellen zijn opgebouwd uit XX-00000

Als in alle regels met een waarde een min-teken / verbindingsstreepje staat dan kun je ook testen op het wel of niet aanwezig zijn daarvan. maar dan moet dat uiteraard wel altijd zo zijn dat er een minteken in staat.
 
De formules staan in de voorwaardelijke opmaakregels (menu start > voorwaardelijke opmaak)

Het klopt dat als je de formules in een cel zet er WAAR of ONWAAR komt te staan, dat is juist het criterium waarop Excel wel of niet de ingestelde opmaak toepast...
 
Top!

Dank jullie wel allemaal. Op basis van jullie hulp is mijn vraagstuk opgelost.

Gerard
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan