• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak bereik

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sytse1

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2007
Berichten
584
Office versie
miDer
Is het mogelijk om bij het gebruik van de voorwaardelijke opmaak een ander bereik dan een kolom of regel in te stellen?
Voor de maand bv januari stel ik in dat de weekenden grijs moeten zijn.
De formule is =EN($B$53<>"";OF(WEEKDAG($B$53)=1;WEEKDAG($AF$53)=7))
Het bereik: =$B$54:$AF$68
Jammer genoeg geeft dit geen resultaat.
vwopmaak.jpg
wat doe ik fout?
 
Hoi,

Zie het niet direct. Ik gebruik deze code:
Code:
=EN(F6<>"";OF(WEEKDAG(F6)=1;WEEKDAG(F6)=7))

waarbij in F6 de datum staat, met deze opmaak:
Code:
[$-nl-NL]ddd

Dat werkt als een zonnetje.

Misschien toch even een klein voorbeeldbestandje?
 
Zonder bestandje wordt het een beetje een gok

Ik zie twee mogelijke problemen
1. ik zie op het plaatje nergens datums als dat zo is dan is een weekdag bepalen niet mogelijk.
(maar het kan zijn dat de cellen met waarden 1 tm 31 datums bevat die zijn opgemaakt om alleen dagen te tonen, dus die aanname doe ik dan maar dat dat zo is. )
2. Wat zeker fout gaat is dat de dollartekens om de celwaarden wordt alleen cel B53 en cel AF53 getest.

Als je elke kolom apart wil testen dan moet je de kolommen relatief maken

Als ik mazzel heb werkt deze formule:
Code:
=EN($B$53<>"";OF(WEEKDAG(B$53)=1;WEEKDAG(B$53)=7))
bereik blijft ongewijzigd.


als ik ernaast zit lijkt me handig dat je een bestandje plaatst zodat we het in je sheet kunnen bewerken en laten zien.
had jan BG al gevraagd
 
Laatst bewerkt:
Iedereen weer bedankt.
De formule van RoelJongman werkte direct.
 
Tja, en dan loop ik tegen het volgende probleem op.
De formule om de weekends te arceren werk perfect.
=EN($B$53<>"";OF(WEEKDAG(B$53)=1;WEEKDAG(B$53)=7)) en in het bereik =$B$54:$AF$67 worden direct de cellen met de gewenste kleur ingevuld.
Dit wil ik ook gebruiken voor de feestdagen.
Er is een werkblad feestdagen waarin A50 tm C59 de feestdagen staan. Het bereik heb ik ook Feestdagen genoemd. Vandaar hieronder de 2 formule mogelijkheden.
=AANTAL.ALS(Feestdagen;B53) of =VERT.ZOEKEN($B$53;Feestdagen!$A$50:$C$59;3;ONWAAR)>0
De formules werken uitstekend echter er wordt maar op 1 regel (de eerste) de gewenste kleur ingevuld.
In het bereik =$B$54:$AF$67 worden de cellen met de gewenste kleur NIET ingevuld.
Vreemd omdat voor de weekenden hetzelfde bereik WEL wordt ingevuld.
Moet voor de feestdagen dit wellicht per regel gedaan worden?
 
met een voorbeeldbestand zal het zo opgelost zijn zonder is het gokken en dat doe ik niet
 
Sytse,

Kan zo gauw de vraag niet meer terug vinden waar dit bestand bijhoort, maar kijk eens hier naar.
 

Bijlagen

  • Kopie van Kopie van Verlofkaart 2019-1.xlsm
    114,6 KB · Weergaven: 61
Waarom begrijpt niemand, los van @snb, de parameter 2 niet in de functie WEEKDAG()? Waarom moeten we hier blijven zeuren om een eigen voorbeeldbestand @Sytse1? Het is toch jouw vraag!
 
Bijgaand een bestand.
Het jaartal vul je in via het tabblad Opdracht knop.

in het tabblad totaal zie je dan weekends die met elk jaartal en met voorwaardelijke opmaak aangepast worden.
In het tabblad feestdagen staan de feestdagen die worden gebruikt voor de invulling met voorwaardelijke opmaak.

Nogmaals mijn vraag.
Voor de weekends kan ik met voorwaardelijke opmaak een bereik voor de hele maand instellen.
Voor de feestdagen kan ik met voorwaardelijke opmaak GEEN bereik voor de hele maand instellen.

Wellicht met het voorbeeld is mijn vraag duidelijker.
bvd
 

Bijlagen

  • Verlofkaart helpmij.xlsm
    238,2 KB · Weergaven: 34
Code:
=COUNTIF(Feestdagen;B53)
=COUNTIF(Feestdagen;B$53)

Zoek de verschillen
 
Namen beheren:
Feestdagen:
Code:
=Feestdagen!A50:A59

VO formule:
Code:
=AANTAL.ALS(Feestdagen;B$101)
 
Beiden bedankt.
Ik heb de verschillen gezien.
Het werkt nu uitstekend.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan