Overzetten harddisks van een WD NAS naar een Synology

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nick_66

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2006
Berichten
72
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over het aanschaffen van een nieuwe NAS. Momenteel heb ik een WD Mycloud Ultra EX2 en ben van plan dit ding te gaan verkopen.

Overweeg nu een Synology aan te gaan schaffen.

Nu is de WD voorzien van twee 3TB harddisks (RAID configuratie).

Kan ik de schijven zo overzetten naar een Synology NAS?

Wat is nu een hele goede stabiele NAS die op dit moment verkrijgbaar is? Budget voor een NAS zonder HD's zo rond de 300 euro.

Bedankt alvast voor de reacties.
 
Hoi Nick,

de synology nas die je koopt is altijd stabiel en goed.
De koop is geheel jou wens, er zitten verschillen in de processor maar ook in het geheugen.
Kijk wat jij leuk vindt voor 300 euro.
Schijven kun je overzetten maar dan....
Wil je de data die er nu opstaat behouden dan kun je het niet zomaar 1 op 1 overzetten.
Maar weet je ook van het synology forum bestaan af https://www.synology-forum.nl/

https://www.mobile-harddisk.nl/product/12522/synology-ds418j.html?osCsid=b9ldrj4iuaorlneqfko3v8eg57 hier kunnen vier disken in heb je een beetje ruimte extra. het type geeft het jaar van uitgifte aan dus dsx18 betekend dat deze is uitgebracht in 2018.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie. Dat overzetten is dus niet zo even gedaan begrijp ik dus.

Mijn huidige NAS (MyCloud Ultra EX2) is niet echt stabiel. Vaak connectieproblemen, streamen loopt niet altijd even soepel, de app vind ik traag en ik mis een aan/uit en reset knop op de NAS.

Is Synology over het algemeen beter dan WD? Ik zat zelf te denken aan een Synology DS218+

Momenteel zitten er twee WD 3TB HDD's (RED) in mijn huidige NAS. Zijn dit stabiele HD's of beter toch een Seagate overwegen?

Zal eens een kijkje nemen op het forum van Synology....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de red schijven zijn perfect.
ds218 is een mooie gedachte.
Ik ken de mycloud niet.
zelf heb ik ondertussen 2 rack modellen en 1 ds216+ aan het werk en dat bevalt mij zeer goed.
 
Heb hier 2 4-bay Synology's draaien, een DS412+ (2012) en een DS918+ (2018).
Beide met WD-schijven ( 1 met 4x 3Tb, de ander met 4x 4Tb ) draait als een zonnetje
WD is geen NAS fabrikant....zo eenvoudig is het...als je over een NAS praat, praat je over Synology, QNAP, Thecus etc, maar niet over WD, dat zijn genetisch gemanipuleerde ext. HDD's.
 
Achteraf gezien wel een beetje spijt dat ik de WD ooit heb gekocht. Heb er te vaak problemen mee gehad tot nu toe.

Toch wel weer een boel geld om uit te geven voor iets fatsoenlijks. Ben zeker zo rond de 300 euro kwijt voor een goede Synology.

Wat is jullie advies: eerst een nieuwe Synology aanschaffen en dan pas de WD verkopen? Of eerst de WD verkopen zonder de HD's natuurlijk en later een Synology aanschaffen?

Zijn er ook goede 2e handse te vinden met garantie?
 
Ga dan toch maar voor een nieuwe.

De lege WD gaat natuurlijk de verkoop in.

Ben me suf aan het zoeken waar ik informatie kan vinden hoe ik de HD's van een WD over kan zetten naar een Synology NAS. De HD's fysiek overzetten is toch niet voldoende?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij het installeren van de DSM software van de Synology NAS ( de besturingssoftware dus ) worden de schijven geformatteerd, dit betekent dus dat je alle data op de schijven verliest.
Volgens mij is er geen andere mogelijkheid maar dat weet ik niet zeker omdat ik mij daar nooit in verdiept heb, ik ben altijd met nieuwe, schone schijven begonnen met beide NASsen..

Gebruikt zijn er wel te koop:
https://tweakers.net/aanbod/1901186/qnap-ts-219p-ii.html ( QNAP 2 bay )
https://tweakers.net/aanbod/1901076/synology-diskstation-ds415+-te-koop.html ( Synology 4-bay 2015 incl. 4x 4Tb èn geheugen-upgrade )
https://tweakers.net/aanbod/1899612/synology-diskstation-ds216+.html ( Synology 2-bay 2016 )
https://tweakers.net/aanbod/1900242/thecus-n2520.html ( Thecus 2-bay )

Ter indicatie: voor mijn DS918+ heb ik vorig jaar, incl. 4x 4Tb WD Red rond de € 1100 betaald...
Mijn DS412+ draait sinds medio 2012 met 4 schijven en tot nu toe heb ik pas 1 schijf hoeven vervangen ( vorige maand )....:thumb:
 
Bedankt voor je reactie!

Ik overweeg toch een nieuwe aan te gaan schaffen en mijn budget te verhogen. In ieder geval gaat het een Synology NAS worden. Dat is zeker!

Ben nu uitgekomen op 4 modellen van Synology:

- 2 bay NAS Synology DS718+
- 4 bay NAS Synology DS418
- 4 bay NAS Synology DS418play
- 4 bay NAS Synology DS918+

Geen idee wat nu het verschil is tussen de DS418 en de DS418play?

Een 4 bay NAS kan ik natuurlijk in de toekomst verder gaan uitbreiden, maar in aanschaf ook weer een stuk duurder.

Waar ga ik de NAS voor gebruiken?

- backup (muziek, video, foto's, documenten)
- streamen van media (video en muziek).
- FTP server
- evt PLEX

Ik wil uiteindelijk wel hoogwaardige video's kunnen streamen, dus het liefst ook full HD 1080p. Ook wat betreft geluid van de video's (DTS, Dolby Surround mogelijk?)

De NAS moet in ieder geval een flinke stap vooruit zijn tov mijn huidige WD Mycloud Ultra EX2.

Welk model zou nu voor het doel waar ik het voor wil gaan gebruiken de beste keuze zijn?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De "play"-versies beschikken over een HDMI-uitgang en kun je dus ook als mediaspeler gebruiken voor op je tv.....en ik sla de beelden van mijn beveiligingscamera's daar op.
Met een "play"- uitvoeringen heb ik verder geen ervaring dus ik kan nie zeggen wat deze, buiten de HDMI-AANSLUITING, aan meerwaarde bieden t.o.v. de "normale" modellen.

Zoals eerder opgemerkt, ik heb zelf een DS412+ en 918+...
Waarom een Plus-uitvoering..?
Deze hebben net even meer prestaties door een vlottere processor en wat meer geheugen maar ze hebben daardoor wel een hogere prijs.
Ik gebruik mijn NASsen voor exact dezelfde doeleinden als jij alleen gebruik ik een losse mediaspeler ( Xtreamer Sidewinder 3 ) waarmee ik films in elk denkbaar formaat vanaf de NASsen afspeel, incl. HD geluid ( DTS, Dolby D, DTS HD-MA etc ).
Voor decodering van de HD zorgt bij mij een Onkyo AV-receiver en mijn netwerk is volledig bekabeld ( Cat5-e) Gb incl. 2x 16 poorts Gb netwerkswitch.

Welke voor jou gebruik de juiste is moet je zelf bepalen, dat ligt aan de hoeveelheid data die je kwijt wilt en welke vorm van redunantie je wilt gaan gebruiken.
Als je voor een 4-bay model kiest kun je bijv. al beginnen met 2 schijven in SHR ( Synology Hybrid Raid ) en kuyn je in een later stadium 1 of 2 schijven toevoegen om je opslagcapaciteit te vergroten.:thumb:
 
Ok, bedankt!

Ik heb op mijn huidige NAS de Plex app geinstalleerd. Als ik vanaf mijn smartphone een video wil streamen krijg ik de melding: niet genoeg resources om de video te converteren.

Als ik overstap op een Synology, kan ik dan wel video's rechtstreeks naar bv mijn smartphone streamen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat heeft meer van doen met welke processor en de hoeveelheid geheugen de NAS heeft dan welk merk het is.
Als je een Synology Plus-uitvoering kiest zit je wat dat betreft goed, ik heb er met mijn Synology's in elk geval nog nooit problemen mee ondervonden en mijn DS412+ is al 6 jaar oud...
 
Nou, ik ben eruit welke NAS het gaat worden.
Gisteren de Synology DS918+ besteld :thumb:

Tov de DS418play scheelt het maar 75 euro en voor dat bedrag heb ik een iets veelzijdigere NAS en meer toekomst bestendig. RAM uit te breiden tot 8GB en tevens zouden er evt twee SSD caches in geplaatst kunnen worden.

Op de DS918+ kun je Windows VMware installeren en dat is op de DS418play weer niet mogelijk. Of ik dit in de toekomst ga gebruiken weet ik nog niet, maar wellicht wel leuk om wat mee te rommelen.

Voordeel van de Synology NAS is dat je de HD's ook in SHR kunt configureren ipv RAID 1, 5 of 6.

Aangezien ik nu twee 3TB HD's heb en deze later wil gaan uitbreiden kan ik met SHR (zover ik begrepen heb) grotere HD's erbij plaatsen zonder dat ik beperkt ben tot de kleinste HD.

Morgen binnen en dan gelijk aan de slag met de migratie.
 
:thumb:, Gefeliciteerd met je keuze, ik gebruik dezelfde, je gaat er geen spijt van krijgen.
Mijn 918+ draait 4x 4Tb in SHR.
Als je er later 4 gb of grotere schijven bij plaatst regelt SHR de uitbreiding van je beschikbare opslagruimte...
Op het Synology forum is hierover de nodige info te vinden, ook de community ( forum ) van Synology is goed voor elkaar.:thumb:
 
Als je er later 4 gb of grotere schijven bij plaatst regelt SHR de uitbreiding van je beschikbare opslagruimte...

Beetje late reactie van mijn kant....

Inmiddels heb ik mijn DS918+ aan het draaien met 2x 3TB WD RED HD's erin. SHR geconfigureerd. Ook aangemeld op het Synology forum en daar krijg ik veel advies van iedereen.

Ga mijn NAS zeker nog verder uitbreiden. Stel ik plaats bv een 4TB of 6TB HD erbij naast mijn 2x 3TB, hoeveel opslagcapaciteit heb ik dan?
 
Ok, dankjewel! :thumb:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan