• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

grootste getal bepalen tussen 2 datums

Status
Niet open voor verdere reacties.

STM

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2012
Berichten
55
Geachte,

toegestuurde data
cel A1 staan de datums opmaak dd/mm/jjjj
cel B1 de waardes

te zoeken waardes
cel D1 =nu() opmaak dd/mm/jjjj (huidige waarde)
cel E1 =LAATSTE.DAG(D1;-E2) opmaak dd/mm/jjjj (vroegere waarde)
cel E2 =12 aantal maanden terug


vraag geef mij de grootste en kleinste waarde binnen deze datarange E1 / D1 ???

Dank bij voorbaat
 
Vraag: geef mij s.v.p. een voorbeeldbestand (Excel) i.p.v. een beschrijving.

Als je de nieuwste versie van Excel hebt kun je deze gebruiken (analoog voor de MINimale waarde):
Code:
=MAX.ALS.VOORWAARDEN(B1:B10;A1:A10;"<"&$D$1;A1:A10;">"&$E$1)
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan ik de dichtst zijn datum vinden ?

De datum 30-9-2018 is niet aanwezig, maar wel 28-09-2018 als dichtst bijzijnde datum.
Kan ik deze ook automatisch oproepen ?
 

Bijlagen

  • waardes zoeken.xlsx
    75,8 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt door een moderator:
als de datum niet gevonden is, kan je anders interpoleren tussen de iets oudere en de iets jongere datum
 

Bijlagen

  • waardes zoeken.xlsx
    79,9 KB · Weergaven: 17
Wat vind je van

PHP:
=VLOOKUP($E6;$A$2:$B$2996;2;-1)
 
Vanwaar het verschil in aangegeven zoekwaarden ??

zie bijlage

alvast dank
 

Bijlagen

  • waardes zoeken (1).xlsx
    75,5 KB · Weergaven: 12
@snb, ok, met kansberekening is voor datums die niet overeen komen, de helft van de gevallen dichtst bij die oudere datum en is die formule dus goed.
In de andere helft had TS liever de andere datum gebruikt, maar eigenlijk is dat ook geen zonde.
 
@snb, ok, met kansberekening is voor datums die niet overeen komen, de helft van de gevallen dichtst bij die oudere datum en is die formule dus goed.
In de andere helft had TS liever de andere datum gebruikt, maar eigenlijk is dat ook geen zonde.

@STM, interpoleren =
regel 12
29/3/18 = 70.55 en 3/4/18 = 70.44, 0.11 verschil op 5 dagen
dus op 31/3/18 = 2e van die 5 dagen, van dat verschil = 70.55 - 0.11*2/5 = 70.506
 
Laatst bewerkt:
Is het niet mogelijk wanneer de datum niet gevonden wordt, men overgaat naar de eerstvolgende datum ??
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Code:
=ALS.FOUT(ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(E2;$A$2:$B$2186;2;0);INDEX($B$2:$B$2186;VERGELIJKEN(E2;$A$2:$A$2186;-1)[COLOR="#FF0000"]+1[/COLOR]));"-")
zie bijlage, door die rode +1 kies je, bij geen exacte match, een datum die net kleiner is dan je gewenste datum, verwijder die +1 en je kies voor die datum die net groter is dan de gewenste
 

Bijlagen

  • waardes zoeken (1) (1).xlsx
    83,9 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan