• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som.als functie werkt niet als een document afgesloten is

Status
Niet open voor verdere reacties.

CasperEx

Gebruiker
Lid geworden
3 dec 2013
Berichten
78
Beste forumleden

(zie de bijlagen)

2 documenten, Map "A" met de gegevens en in Map "B" wordt met de functie "Som.als" de optelling gemaakt van deze gegevens
Als de beide mappen geopend zijn, geen probleem

Maar als ik Map "A" afsluit krijg ik in Map "B" een "Waarde"-melding. Niet meteen, maar tik maar
eens ergens een getal of een letter in: Het veld met de "som.als" functie schiet dan in "Waarde"

Weet iemand waarom dat gebeurt? En vooral, hoe ik dat voorkom?
Alvast bedankt voor het zoeken
 

Bijlagen

  • B.xlsx
    10,2 KB · Weergaven: 18
  • A.xlsx
    9 KB · Weergaven: 15
Probeer het zo eens
Code:
=SOMPRODUCT(([A.xlsx]Blad1!$C$4:$C$7="Q")*([A.xlsx]Blad1!$D$4:$D$7))
 
Waarom zou je dat bestand dan sluiten ?
 
Ja! Top! VenA dank je wel! Het werkt.

Maar blijft toch mijn verbazing wel bestaan: Som.als is in mijn beleving een hele gewone functie. Die moet toch ook werken "over 2 documenten heen"?

Of zie ik het dat verkeerd?

Mag ik voor deze vraag dit item laten openstaan? Of is een nieuwe vraag handiger?
 
Er zijn wel meer standaardfuncties in Excel die niet met gesloten bestanden werken. Waar het aan ligt weet ik niet. SOMPRUDUCT() is een verkapte matrixformule en SOM.ALS() niet. Maak je van de SOM.ALS() ook een matrixformule dan werkt het weer wel.

Code:
=SoM(als([A.xlsx]Blad1!$C$4:$C$7="Q";[A.xlsx]Blad1!$D$4:$D$7))
Afsluiten met <Ctrl> + <Shift> + <Enter>

De vraag mag je wat mij betreft open laten staan. Ook ik ben wel benieuwd of iemand weet wat hiervan de oorzaak is, of welke logica er achter ligt.
 
De SOM.ALS in een matrixvariant zetten zal geen soelaas bieden.
 
Hoezo niet @HSV?

Code:
=SUM(IF('E:\Temp\[A.xlsx]Blad1'!$C$4:$C$7="Q";'E:\Temp\[A.xlsx]Blad1'!$D$4:$D$7))

Werkt bij mij gewoon. Na een druk op <F2> + <Enter> krijg ik 100 als resultaat. Na een druk op <F2> gevolgd door CSE krijg ik 40.
 
Dat is niet de SUMIF waar je over schreef.

Maak je van de SOM.ALS() ook een matrixformule dan werkt het weer wel.

Of interpreteer ik het hier niet juist?
 
De "=Som(als" werkt in de matrixvariant top!! en dat voelt toch prettiger dan de "Somproduct"

Maar ik leer graag: Is "=Som.als" nou hetzelfde als "=Som(als" ?

Het lijkt er wel op, maar het voelt anders....
 
De SOM(ALS is een matrixvariant net als de somproduct, met als verschil dat je de SOM(ALS( moet afsluiten met Ctrl+Shift+Enter.
 
Beste forumcollega's

De "som(als" is ondertussen toegepast en werkt perfect. Het blijft mij wel verbazen dat de "som.als" niet werkt in deze situatie

Ik sluit deze vraag. Fijn dat jullie met mij hebben willen meedenken
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan