Ik heb een virus kan iemand mij helpen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Matthias2

Gebruiker
Lid geworden
24 mei 2017
Berichten
82
Ik heb een virus en heb de helft of meer al wel weg gewerkt met malwarebyte maar heb telkens een pop-up die hele tijd terugkomt als ik hem weg klik

pop-up:
de about.png
 
Hier denk ik dat het een about bestand is met onbekende extensie en wat misschien eenmalig had moeten worden weergegeven.

Zoek deze en alle andere ongewenste programma's met AutoRuns van Sysinternals. Daarmee zie je vaak beter wat er opstart dan met Windows. Desondanks kan je voor de duidelijkheid eerst willen kijken bij;

De programmagroep Opstarten.
In Configuratiescherm: Programma's en onderdelen.
Na het geven van de opdracht "msconfig" op de tabbladen Opstarten en Services.
Bij taakbeheer, via Ctrl-Alt-Del.
In de Internet browsers welke add-ons er gebruikt worden.

Dit lijkt mij het allerbeste omdat er malware was gevonden. Dat je meer krijgt dan waar je om vraagt maakt het nog geen virus natuurlijk. Kijk eerst in AutoRuns of je wat opvallends in de lijst ziet. Zoek dan de onbekende namen met Google en je vindt daar al snel de bevindingen van anderen en weet dan of het verder onderzoek waard is. Maak tenslotte een lijst van alles wat vertrouwd is, zodat je de volgende keer sneller kan vinden wat er werd toegevoegd om op te starten.

Windows kan de beveiligde systeembestanden controleren met "sfc /scannow" Succes
 
Bedankt zal het proberen als ik thuis ben, ik zeg wel of het gelukt is
 
Je krijgt een melding dat je een nieuwe app nodig hebt. Vervolgens staat daar onder Altijd deze app gebruiken. Kan het nog gekker? Wat is dan "de about"? Dan wordt verwezen naar het register. Behoorlijk risicovol voor iemand die er geen ervaring mee heeft. Matthias denkt dat het hier om een virus gaat. Dat is toch ook beangstigend. Ik vraag mij af of er dan geen enkele software-ontwikkelaar is die dit leest? Compleet idioot dat soort meldingen en het wordt steeds erger.
 
Laatst bewerkt:
Mij valt ook wel eens iets op wat eigenlijk vreemd is maar de App shop's controleren tot een bepaald niveau de veiligheid van apps en wie de uitgever ervan is. Ze kunnen dus meteen de vraag al stellen of je al dan niet voor meerdere bestanden deze, daarna nog te kiezen, toepassing gebruiken wil. Dat is niet zo vreemd en programma's vragen telkens ook of ze alle bestanden van bepaalde extensies moeten gaan openen. About betekent trouwens niet register!

De computer wordt weer zo goed als veilig met gebruikersaccountbeheer of goede virus malware en spyware scanner plus wanneer de gebruiker weet wat er allemaal opstart. Uitzondering is zelf programma's starten of media invoeren of links aanklikken of onveilig browsen én als er poorten openstaan. De toegankelijkheid van buitenaf via open poorten kan worden gecheckt op de site http://www.grc.com/ Klik op de openingspagina op het logo om verder te gaan, daarna verderop op de pagina nogmaals op ShieldsUp! en dan onderaan op "proceed." In de afbeelding eerst achtereenvolgens op "file sharing" en "common ports" klikken. Dan de grote gele knop voor de rest van de indringers testen. Veilig en beschermd werken (vooral in de browser met extra hulpprogramma's) en het hebben van volledige backups is aan te raden.
 
Beste Alfred,
De manier waarop jij schrijft is vrij ingewikkeld. Ik kan deze teksten altijd zeer moeilijk volgen. Ze zijn ook vaak lang. Of het één dan met het ander te maken heeft, weet ik niet. Natuurlijk waardeer ik jouw bijdragen zeer.

Ik begrijp de inhoud van jouw bericht gedeeltelijk. Echter, ik vraag mij dan af hoe iemand nog kan werken op de pc. Jij noemt allemaal zaken waar iemand met een lage, gemiddelde computerkennis geen verstand van heeft. Buiten dat als mensen zich daar mee gaan bezighouden dan kost het ontzettend veel tijd en dan nog weten ze niet of ze veilig zijn.

Mijn mening is dat een groot aantal zaken wat jij noemt door experts van de security software gedaan moeten worden opdat consumenten lekker kunnen werken op de pc. Ik download alles, bezoek dubieuze sites (weet ik vaak niet) en rommel maar wat aan. Ik download ook files van Helpmij.nl, doe internetbankieren met acht banken. Denk jij dat ik de tijd en kennis heb om alles te controleren. Dan is het weer een inbraak, dan weer wat anders. Maar goed, het is duidelijk. Ik heb de pest aan meldingen waar ik totaal niets mee kan.

Overigens en dat heb ik reeds geschreven, bedrijven, organisaties, vrijwel iedere website beginnen als je aan het werk bent met pop-ups en berichten te strooien en je bent dan weer uit de concentratie. Zo maken deze website-bouwers internet kapot.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een virus en heb de helft of meer al wel weg gewerkt met malwarebyte maar heb telkens een pop-up die hele tijd terugkomt als ik hem weg klik


Vertel er even voor de duidelijkheid wanneer deze popup komt.
Direct na starten windows, of spontaan op een willekeurig moment.
Bericht #3 is hierbij een helpende hand om daar achter te komen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan