• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Het gebuik van Function RangetoHTML(rng As Range)

Status
Niet open voor verdere reacties.

vrouw

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Berichten
1.434
Ik loop tegen het probleem aan dat bestanden (zeer) traag worden (niet verversen etc) als ik de functie "Function RangetoHTML(rng As Range)" gebruik.

Ik heb het gevoel tenminste dat het daaraan ligt.
Zodra ik een bestand draai waar die functie inzit loopt Excel/bestand vast en moet ik vaak na 3 a 4 keer "draaien" van de macro Excel geforceerd afsluiten.

Het bestand/macro dat ik vaak gebruik is om vanuit Excel te mailen en dus de functie Function "RangetoHTML(rng As Range)" veelvuldig gebruik.

Kan het zijn dat die de oorzaak van mijn probleem is?

In het voorbeeld bestand zit die functie.
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsm
    89,1 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt door een moderator:
Je voorbeeldbestand doet het hier zonder enig probleem.
 
Ja balen is dat altijd.

Dat is natuurlijk een "uitgekleed" bestand waarbij ik een hoop info uit heb moeten halen omdat ik dat hier niet neer kan zetten.

Bij blijven dus vaak ook de knoppen hangen/ingedrukt op het werkblad en worden de gegevens niet ververst.
Ik moet dan een paar keer klikken op het werkblad voordat ie weer ververst.
 
Ik kan er zo snel helaas geen oorzaak voor ontdekken.
 
Ik baal er zo van dat ik het maar niet opgelost krijg :shocked:

Ik heb nogmaals een bestand van gemaakt met meer info erin gelaten.
Ik hoop dat iemand hier eens naar kan kijken wat de oorzaak kan zijn dat ie zo traag is.

Ik bedoel dan met name als de macro "mailen" runt het laatste stukje om de range A2:J500 leeg te maken niet vlot verloopt.
Ik heb dan dat het of heeeel lang duurt of dat ik eerst zelf met de muis een paar klikken in het werkblad moet geven zodat het scherm refresd en dan is de range wel leeg.

Wat kan hier nou de oorzaak van zijn?
Ik heb hetzelfde probleem op verschillende pc`s dus daar zal het niet aan liggen.
 

Bijlagen

  • Book2.xlsm
    117,8 KB · Weergaven: 33
Het gaat hier nog steeds als een razende.
Ik verwacht niet dat het enig verschil maakt, maar wijzig dat leeg maken eens in dit:
Code:
  With Sheets("ODD").Range("A2:J500")
    .ClearContents
    .ClearFormats
  End With

Haal ook die On Error Resume Next er eens uit.
Mocht er een fout optreden dan dient je die te ondervangen.
 
Aaahh, verkeerde bijgewerkte bestandje erbij gedaan die ik opniew had bewerkt en waar ik het hierboven over had.:(
 

Bijlagen

  • Book2.xlsm
    117,8 KB · Weergaven: 35
Kan gebeuren, maar ook die doet het hier zonder probleem.
Alleen die 2 seconden wachten op de popup.
 
Wat raar is dat. Hier geeft het wel grote problemen. Bij verschillende gebruikers blijft de knop (button) dan plakken.
 
Ik denk dat het een timing issue is i.v.m. die popup.

Maak van dat laatste stukje eens dit:
Code:
  Sheets("ODD").Range("A2:J500").ClearContents
  Sheets("ODD").Range("A2:J500").ClearFormats
  Range("A2").Select
  Application.ScreenUpdating = True
  DoEvents
 
Laatst bewerkt:
Mij lijkt

Code:
Sheets("ODD").Range("A2:J500").clear
voldoende
 
Wijziging op #10 op advies van snb:
Code:
  Sheets("ODD").Range("A2:J500").Clear
  Range("A2").Select
  Application.ScreenUpdating = True
  DoEvents
 
Thanks alvast voor het reageren en meedenken.

Ik heb nu niet de mogelijkheid om het uit te proberen, dat gaat me a.s. Donderdag wel weer lukken.
Ik laat van me horen, Thanks
 
Weet je zeker dat je de volledige code geplaatst hebt? Kom je bij het het leeg maken niet ergens in een change event? De paar cellen die je wil leegmaken kan geen enkele vertraging opleveren tenzij er ergens anders weer afhankelijkheden zijn van deze cellen. Volgens mij is alles maar een gedeelte van wat je laat zien. Jouw andere macro's kan je beter ook maar eens onder de loep nemen. Select is nergens voor nodig en vertraagt de boel ook onnodig.
 
Laatst bewerkt:
@edmoor

Tot nu lijkt het dat deze aanpassing een positievere uitwerkng heeft op de macro. (daarvoor mijn dank alvast)
en
het klopt dat dit maar een deel is van alle macro`s in dit bestand vanwege de "gevoelige" info die erin staat.

Ik ga er de komende dagen verder mee testen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan