• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Overzicht Form incorrect.

Status
Niet open voor verdere reacties.

BoyR

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2019
Berichten
5
Beste leden,

ik maak namens mijn vader een overzicht van zijn diensten als freelancer. Ik heb nu een form voor hem gemaakt, waarin hij zijn dagen, met zijn opdrachten kan invoeren, waarna het overzicht dit overneemt en dit ordent in een lijst op datum. De form is dus niet op datum gesorteerd.

1.jpg

Dit tegenover mijn overzicht:

2.jpg

Mijn vader werkt soms een halve dag bij een bedrijf en een halve dag bij een ander, vandaar de twee dagdelen. Zoals in het form-overzicht (afbeelding 1) te zien is, zijn op 09-01 twee dagdelen gebruikt. Echter, het lukt me niet om in het totaal overzicht (afbeelding 2), de twee verschillende bedrijven neer te zetten. Ik gebruik de formule:

=IFERROR(INDEX(Form[Bedrijf];SMALL(IF(Form[Datum]=[@Datum];ROW(Form[Bedrijf])-MIN(ROW(Form[Bedrijf]))+1);COLUMNS($C$3:C9)));"")

Waarin Form de tabel van afbeelding 1 is en Data de tabel van afbeelding 2 is. $C$3 is op afbeelding 2 de eerstvolgende rij onder Bedrijf (dus van dagdeel 1 op 01-01-2019). Ik gebruikte deze formule, met andere data natuurlijk, succesvol om alle bedrijven op dagdeel 2 goed over te schrijven op een overzicht van elk bedrijf, waardoor in dit geval op het overzicht van t Web, niet de data van Toyota zou ontstaan. Echter, nu lukt het niet.

Kan iemand de fout aangeven in de formule en de eventuele correctie. Als dit ook kan, incl. het niet gebruiken van dagdeel 2 als er maar één datum is, dan zou dat fijn zijn, maar dat gedeelte kan ik zo omzeilen anders.

Met vriendelijke groeten

Boy
 

Bijlagen

  • Bedrijfsgegevens 2019 Test.xlsm
    68,1 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt door een moderator:
Welkom. Je hebt je aangemeld op een Excelforum en niet op een photoshop-forum. Het is dus aan te raden een Excelbestand te plaatsen (geanonimiseerd en eventueel voorzien van "fake" data). Met plaatjes kunnen we niet zoveel.
 
Laatst bewerkt:
Heb het bestand met de twee forms als bijlage toegevoegd.
Omdat het een beginform is, dus nog niet met veel data, is de gevoeligheid ook laag op dit moment.
De formule is cruciaal is voor het begin van dit overzicht, de rest is er voldoende kennis aanwezig, maar ik blijf in gebreke in alleen dit gedeelte.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is het bestand nu zichtbaar in dit bericht?
 

Bijlagen

  • Bedrijfsgegevens 2019 Test.xlsm
    68,1 KB · Weergaven: 33
1. Gebruik nooit samengevoegde cellen.
2. Opmaak is het laatste waarmee je je moet bezighouden in een ontwerp.
 
@snb

1: De enige samengevoegde cellen zijn die van het kopje "Overzicht", de rest is zo los als maar kan. Daarom probeer ik ook die dagdelen apart te houden, ipv die te combineren in een cel, want dat brengt problemen voor het overzicht per bedrijf.
2: Opmaak is iets wat al sinds het vorige bestand van 2018 er in zit en is niet veranderd sindsdien. Het enige verschil is het veranderen van handmatig invoeren naar form-gebaseerd invoeren van het overzicht, waardoor mijn vader niets hoeft te veranderen aan het overzicht, wat tot problemen kan leiden voor andere sheets (die niet ingevoegd zijn). Dit heeft namelijk geleid tot meermaals herzien van het workboek en de formules.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Probeer deze eens:
Code:
C3[NL]: =ALS.FOUT(INDEX(Form[Bedrijf];KLEINSTE(ALS(Form[Datum]=[@Datum];RIJ(Form[Bedrijf])-MIN(RIJ(Form[Bedrijf]))+1);1+IS.EVEN(RIJ())));"")

C3[EN]: =IFERROR(INDEX(Form[Bedrijf];SMALL(IF(Form[Datum]=[@Datum];ROW(Form[Bedrijf])-MIN(ROW(Form[Bedrijf]))+1);1+ISEVEN(ROW())));"")

Matrixfuncties, maar daar ben je wel mee bekend denk ik.
 

Bijlagen

  • Bedrijfsgegevens 2019 Test (AC).xlsm
    66,4 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:
Jazeker, en heel erg bedankt met de toch "eenvoudig" uitziende functieverandering.

Heel erg gewaardeerd! Kan ik weer door!
 
Zonder matrixformule
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(Form[Bedrijf];VERGELIJKEN([@Datum];Form[Datum];0)+(AANTAL.ALS(Form[Datum];[@Datum])=2)*IS.EVEN(RIJ()));"")
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan