• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Inlezen Excvel bestand met linefeeds

Status
Niet open voor verdere reacties.

AnnevdD

Verenigingslid
Lid geworden
8 mei 2007
Berichten
228
Vanuit een systeem krijg ik export-csv-bestanden waarin in sommige cellen linefeeds staan.
Als ik het csv bestand open door direct in de verkenner "Openen met Excel aan te geven" gaat het goed. Dan worden de verschillende gegevens die met linefeeds zijn gescheiden samen in één cel opgenomen.
Als ik het zelfde bestand vanuit een macro probeer te openen of vanuit een ander Excel bestand, dan wordt elke linefeed als het einde van een regel en dus in excel van een rij geïnterpreteerd en komen de gegevens dus niet goed terecht.
Hoe moet ik een macro masken waarin zo'n bestand correct wordt ingelezen?
Zie als voorbeeld bijgaande csv bestandje waarin in cel B2 twee regels voorkomen.
 

Bijlagen

  • TestCSVmetLF.csv
    27 bytes · Weergaven: 17
Dan kan je beter ook je macro plaatsen.
 
Met Excel 2016 en PowerQuery (Ophalen en transformeren, op de gegevens tab) is het heel simpel, zie bijlage
 

Bijlagen

  • TestCSVmetLF.xlsx
    17 KB · Weergaven: 19
Ik voeg hierbij een bestandje met macro toe.

En ik weet niet wat PowerQuery is en hoe ik dat hier zou moeten gebruiken.

Ik ben benieuwd!
 

Bijlagen

  • TestInlezen.xlsm
    15,3 KB · Weergaven: 17
Zo gaat het ook:

Code:
Sub M_snb()
   Workbooks.Open "G:\OF\TestCSVmetLF.csv", Local:= -1
End Sub
 
En ik weet niet wat PowerQuery is en hoe ik dat hier zou moeten gebruiken.

Vanaf versie 2016 heet het Ophalen en transformeren (Get and transform) en vind je het onder het Gegevens menu, helemaal links.

Als je regelmatig allerlei csv of andere niet excel bestandsformaten moet importeren is het de moeite waard daar eens naar te kijken.
 
Het werkt.

Hartelijk dank.

En ook dank voor de tip mbt Ophalen en transformeren. Ook een leuke mogelijkheid.

Hartelijk dank voor alle adviezen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan