Alle reclame ingangen dicht maar er blijft reclame komen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leadbelly

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2014
Berichten
372
Sinds een paar dagen wordt ik bedolven onder reclame**** waarvan de meesten willen beweren dat mijn pc besmet is en ik onmiddellijk in actie moet komen. Dit bestaat uit een redelijk grote popup rechts onder in het beeldscherm. Zolang ik de browser edge uit laat staan is er geen probleem, staan die aan dan heb ik een paraplu nodig.
Ik heb het volgende ondernomen:
Bij persoonlijke instellingen/vergrendelingscherm tips en meldingen ontvangen op uit.
persoonlijke instellingen/ start af en toe suggesties geven op uit.
In de verkenner mapopties/weergave het vinkje bij meldingen van sinchronisatieprovider uitvinken.
Welke ben ik nog vergeten?
 
Laten we rustig beginnen.

Download AdwCleaner by Malwarebytes naar het bureaublad.

Klik met de rechtermuisknop op AdwCleaner en kies voor de optie Als administrator uitvoeren.

Klik vervolgens op de knop Nu scannen.
Wanneer de scan gereed is klikt u vervolgens op de knop Reiniging en Reparaties.
Klik vervolgens in het informatiescherm op Schoonmaken en nu opnieuw opstarten.
Nadat de computer opnieuw is opgestart wordt AdwCleaner automatisch geopend, klik op Logbestand bekijken.
Plaats dit logbestand als bijlage in het volgende bericht.
(Dit logbestand kunt u tevens terug vinden op de systeemschijf als C:\AdwCleaner\Logs\AdwCleaner[C00].txt.)
 
Ik had na mijn eerste post nog een paar mogelijkheden gevonden en uitgeschakeld. Nietemin vond malwarebytes nog het één en ander.

# -------------------------------
# Malwarebytes AdwCleaner 7.2.6.0
# -------------------------------
# Build: 12-18-2018
# Database: 2019-01-21.1 (Cloud)
# Support: https://www.malwarebytes.com/support
#
# -------------------------------
# Mode: Clean
# -------------------------------
# Start: 01-22-2019
# Duration: 00:00:03
# OS: Windows 10 Home
# Cleaned: 22
# Failed: 0


***** [ Services ] *****

Deleted m2UpdateService_890525058C43468287A4189C6B457130

***** [ Folders ] *****

Deleted C:\Windows\ServiceProfiles\LocalService\AppData\Local\Host App Service
Deleted C:\Windows\ServiceProfiles\NetworkService\AppData\Local\Host App Service
Deleted C:\ProgramData\Host App Service
Deleted C:\Users\Sipke\AppData\Local\Host App Service
Deleted C:\ProgramData\Solvusoft
Deleted C:\Users\Sipke\AppData\Roaming\Solvusoft
Deleted C:\Windows\Installer\{773A8CA8-3876-4AA1-AB78-EECA231BFF3A}
Deleted C:\ProgramData\pctonics.com
Deleted C:\Users\Sipke\AppData\Roaming\pctonics.com

***** [ Files ] *****

Deleted C:\Windows\System32\Tasks_Migrated\App Explorer

***** [ DLL ] *****

No malicious DLLs cleaned.

***** [ WMI ] *****

No malicious WMI cleaned.

***** [ Shortcuts ] *****

No malicious shortcuts cleaned.

***** [ Tasks ] *****

Deleted C:\Windows\System32\Tasks\App Explorer

***** [ Registry ] *****

Deleted HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\Host App Service
Deleted HKCU\Software\Host App Service
Deleted HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Schedule\TaskCache\Tasks\{43D9D35B-B7F9-4B30-B232-B2DE24994997}
Deleted HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Schedule\TaskCache\Tree\App Explorer
Deleted HKLM\System\CurrentControlSet\Services\EventLog\Application\m2UpdateService_890525058C43468287A4189C6B457130
Deleted HKCU\Software\csastats
Deleted HKLM\Software\Wow6432Node\Classes\CLSID\{8BF0126F-A5B7-4720-ABB2-2414A0AF5474}
Deleted HKLM\Software\Common Toolkit Suite
Deleted HKLM\Software\cGN0b25pY3MuY29t
Deleted HKLM\Software\wtc-pr

***** [ Chromium (and derivatives) ] *****

No malicious Chromium entries cleaned.

***** [ Chromium URLs ] *****

No malicious Chromium URLs cleaned.

***** [ Firefox (and derivatives) ] *****

No malicious Firefox entries cleaned.

***** [ Firefox URLs ] *****

No malicious Firefox URLs cleaned.


*************************

[+] Delete Tracing Keys
[+] Reset Winsock

*************************

AdwCleaner[S00].txt - [2987 octets] - [22/01/2019 20:23:12]

########## EOF - C:\AdwCleaner\Logs\AdwCleaner[C00].txt ##########
 
Volgens die berichten kwam het via edge wat ik niet aan heb kunnen tonen. Wel heb ik die onzin nier op de pc gehad als edge uitstaat.
 
Hallo, Vaak zijn het invoegtoepassingen van een browser die dat doen. Download AutoRuns om goed te kunnen zien wat er op de computer opstart en kijk eerst in de categorie Browsers. Een verder onderzoek naar de onbekende namen met Google biedt jou in deze situatie al veel meer zekerheid maar is wel veel werk, wanneer je daarvan nog geen aantekeningen gemaakt hebt.

Je kan zelf ook nagaan bij de browser add-ons en extensies of er niet iets ongewenst bij gekomen is of misschien van slechte reputatie is. Kijk zeker in Programma's en onderdelen via Configuratiescherm want een gratis programma kan ongemerkt allerlei vervelende andere software meebrengen en ook dat verbergt zich niet.

De toegankelijkheid van buitenaf via open poorten kan worden gecheckt op de site http://www.grc.com/ Klik op de openingspagina op het logo om verder te gaan, daarna verderop op de pagina nogmaals op ShieldsUp! en dan onderaan op "proceed." In de afbeelding eerst achtereenvolgens op "file sharing" en "common ports" klikken. Dan de grote gele knop voor de rest van de indringers testen.
 
Dank je Alfred, maar ik heb sinds de aanpassingen nog maar 1 advertentie gehad en dat was vanmorgen met het opstarten. Om te voorkomen dat ik meer kwaad dan goed doe laat ik het zo, maar moet alleen even uitzoeken welke functie ik onnodig heb uitgezet. Ik kan nu op YouTube de reclamebanners niet meer wegdrukken. Dan komt er een bericht dat die getoond worden op verzoek van de adverteerder.
 
Of het beter geworden is dat kan ik niet beoordelen maar bij het opstarten heb je de browser Edge nog niet aan staan.

Vraag het de deskundige en die zal zeggen dat je aan dit soort dingen bent overgeleverd want het kan zichzelf vernieuwen omdat het onderdeel is van een zoekbalk in de browser of zoiets en dat er zo ook andere problemen kunnen worden gedownload buiten jou medeweten. Je komt op andere sites terecht bijvoorbeeld.

Hier heb ik bij YouTube trouwens geen overlay van advertentie ballonnen met die kleine kruisjes en ik zie voor de vertoning ook geen reclame video's. Mijn advertentie blocker Adblock Plus zeeft ongeveer tien advertentie adressen als ik op een willekeurige YouTube pagina ben. Een add-on dat je nog niet hebt misschien? Zelf houd ik ook een groot Hosts bestand in Windows zodat willekeurig welke browser geen verbinding kan maken met allerlei andere vervelende adressen.

Doe dan maar niet te veel als je niet genoeg ervaren bent. Alle instellingen worden teruggezet middels een systeemherstelpunt van een datum dat er nog geen problemen waren. Tegenwoordig moet dit bij Systeemherstel nog aangezet worden en schijfruimte ervoor gereserveerd worden. Omdat drivers en register dan ook worden teruggezet zou je de advertentie problemen zo ook kwijt moeten zijn maar ik gok er op dat je iets hebt geïnstalleerd wat dit gewoon mee brengt. Suggesties behalve de genoemde zoekbalken; computer versnellen, conversie van video of automatisch drivers vinden. Succes
 
Het niet kunnen wegdrukken van banners op YouTube lijkt zichzelf al te hebben opgelost en je hebt natuurlijk gelijk dat met het opstarten van de pc edge nog niet aan staat.
 
Ad en toe is het stil met de ongewenste banners maar het kan zo zijn dat er 3 in een uur binnenkomen. Ik heb een printscreen gemaakt hoe het er ongeveer uitziet. Is misschien een systeemherstel een goede optie?
scherm.jpg
 
Wat jij laat zien is een webnotificatie in Edge.
Toen je voor de eerste keer de website https://www.onlinevideoconverter.com/ bezocht, kreeg jij de vraag of jij meldingen van die website wilde toestaan. Jij hebt toen op Toestaan geklikt, en dit is het gevolg.

Als je alleen van die ene website die meldingen ontvangt, dan ga je met Edge naar https://www.onlinevideoconverter.com/
Klik dan op het slotje dat voor het webadres staat, en kijk daarna wat er staat onder Websitemachtigingen:

5c4daa6af19bd-Websitemachtigingen.png


Zoals je hierboven kunt zien, heb ik aan deze website geen machtigingen verleend. Bij jou zal daar waarschijnlijk staan dat jij het sturen van meldingen hebt toegestaan. Hopelijk kun je die toestemming daar ook weer intrekken.

Lukt dat niet of krijg je die meldingen van meerdere websites, dan kun je het anders aanpakken.
In Edge klik je (helemaal rechtsbovenaan) op de knop met de 3 puntjes en daarna op Instellingen.
Wanneer Instellingen geopend is, klik je in de linker kolom op Geavanceerd.
Klik dan op Machtigingen beheren:

5c4dab976b509-Edge_webnotificaties.png


Dan kun je per website de toestemming voor het versturen van meldingen intrekken.
 
De meldingen komen van diverse websites maar zijn in opbouw allen gelijk. Ik heb alle machtigingen ingetrokken. Dank
 
Prima en graag gedaan.
Zelf gebruik ik Edge nooit, maar ik krijg die vraag om toestemming voor het versturen van meldingen ook wel eens in Firefox of Chrome. Je kunt dan klikken op Nu niet of Blokkeren.
 
Na ook de laatste adviezen opgevolgd te hebben en de reclamestroom bleef komen heb ik edge aan de kant geschoven en Maxthon geinstaleerd.
 
Met gebruik van maxthon browser komen ook de advertenties zoals in posting 11 aangegeven binnen. Is het een optie om edge geheel te verwijderen?
 
Naar mijn weten is het helaas niet mogelijk om Microsoft Edge van Windows 10 te verwijderen of uit te schakelen aangezien het een ingebouwde app is in Windows 10.
Als je een andere browser hebt geïnstalleerd, moet je die instellen als standaardbrowser.
Klik daarvoor op Start > Instellingen > Apps > Standaard-apps.
Kijk in het rechter paneel wat er staat onder Webbrowser. Als daar nog Microsoft Edge staat, dan klik je daarop en dan kies je een van de andere webbrowsers die jij geïnstalleerd hebt:

5c50536044509-Kies_je_standaard_webbrowser.png


Zoals je hierboven kunt zien, is op mijn pc Firefox ingesteld als standaard webbrowser, maar ik zou ook kunnen kiezen voor Microsoft Edge, Google Chrome, Internet Explorer of Opera.

Heb je na het instellen van een andere standaard browser dan Edge nog last van die notificaties/advertenties?
 
Ik heb maxthon erop gezet. Die browser heb ik jaren geleden op win 7 gebruikt maar die toen laten vallen. Ik heb wel middels de configuratie van die browser maxthon als standard ingesteld maar niet op de door jouw beschreven manier. Dat zal ik even controleren. Op dit moment komen die spookreclames nog binnen.
Tijdens die controle kwam er een popup van microsoft dat de standaardbroser (maxthon een probleem had veroorzaakt en daarom automatich weer op edge was gezet. Heb het nu gedaan zoals boven beschreven. Afwachten maar.
 
Laatst bewerkt:
Na een aantal weken met maxthon te hebben gewerkt ben ik er uit dat die popups wel vertellen dat het via edge binnenkomt maar het komt ook via maxthon binnen en zelfs als er geen browser open staat.
 
Het is voor mij een raadsel waarom je die meldingen/popups blijft ontvangen. Ik moet nu helaas passen.
Zelf zou ik in zo’n geval een eerder gemaakt image terugzetten. Ik vermoed dat jij geen images/back-ups maakt, anders had jij zelf al een image teruggezet.
In het uiterste geval kun je Windows opnieuw gaan installeren, maar dat is meer werk: eerst al je persoonlijke bestanden veilig stellen op een externe harde schijf, dan Windows opnieuw installeren, daarna al je favoriete programma’s weer installeren en tenslotte je persoonlijke bestanden weer terug kopiëren van de externe naar de interne harde schijf.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan