Access Datediff met verschillende records

Status
Niet open voor verdere reacties.

Colin86cf

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 jan 2019
Berichten
3
De afgelopen uren heb ik gezocht maar nog niks bruikbaars gevonden, zowel access algemeen als vba.

De vraag lijkt redelijk simpel. Ik wil het aantal maanden verschil weten tussen twee records waarbij de datums in verschillende velden staan. Waarbij het resultaat in een nieuw veld komt te staan.

Situatie:
Een werknemer heeft een datum dat hij van functie wisselt in het veld "vrijvaldatum" in het record eronder staat zijn opvolger met datum in het veld "datum van ingang".

Mijn doel uiteindelijk is om alles wat korter dan 3 maanden overlap heeft uit te sluiten en alles langer dan 3 maanden weer te geven met een criterium zichtbaar in een selectie Query.

In Excel is dit zo gepiept maar wil uitsluitend van Access gebruik maken. Wie kan me helpen..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Allereerst welkom bij HelpMij! Ik snap je vraag niet helemaal, en je velden/tabel ook niet. Ik vermoed dat je de werkhistorie van de werknemers wilt bijhouden t.o.v. de bezetting. Dan ben ik benieuwd naar je tabellen, want daar is nogal wat voor nodig. Meer dan je nu aangeeft. DateDiff heeft in ieder geval, mits je tabellen in orde zijn, niks met de oplossing te maken.
 
Dankje! En dank voor je reactie.

In Excel taal is het simpeler uit te leggen. Ik heb een sheet waarop in rijen functiegevens en de werknemer die op de functie zit. Elke werknemer heeft ook iemand die hem opvolgt wanneer zijn maximale functieduur erop zit. Hier zit een overlap in om de functie aan elkaar over te dragen. De gegevens van de nieuwe werknemer staan de in de rij eronder dus rij 1 en 2 horen bij elkaar.

Zo precies hetzelfde voor alle werknemers rij 3 en 4 horen bij elkaar 5 en 6 etc etc. Nu wil ik uit rij 1 bijv cel H1 selecteren en het verschil berekenen (aantal maanden dat ze doen om iets over te dragen) met een andere cel uit rij twee bijv D2. En dan H3 met D4 etc.

Dit dus alleen dan in access haha
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, Excel is nu eenmaal geen Access. Wat je beschrijft is volslagen onmogelijk in Access, omdat je geen gebruik maakt van een tabelstructruur in Excel. In Access moet je gestructureerd werken, en dan kan er een hele hoop.
Ik zou zeggen: post eens een voorbeeld met wat je nu hebt, met uiteraard geanonimiseerde gegevens.

Overigens ben je nu al in de eerste de beste forumval gestonken: denken dat de QUOTE knop een Antwoord knop is. Dat is hij niet: daarvoor heb je twee (veel mooiere, en vooral veel grotere) opties: de knop <Reageer op bericht> en het tekstvak <Snel reageren>. Hoe nieuwe gebruikers dát op het scherm kunnen missen, en de Quote knop wél vinden, mag ondertussen worden bijgeschreven op de lijst ‘Onverklaarbare natuurfenomenen’ :).
 
Oké weer wat geleerd :)

Heb het uiteindelijk wel kunnen oplossen Octa door 3 losse Query's. Door de records te scheiden, dit is mogelijk gezien ze beide een overeenkomende waarde hebben arbeidsplaatsnummer. Waarbij 1 Query de Max functie op de datum van ingang en 1 de Min functie op de vrijvaldatum. Met de 3e kan ik dan het verschil berekenen met een som middels een koppeling. Waarna ik deze kon koppelen aan het basis bestand en criteria kon instellen. Beetje een omweg maar goed ik ben er.

Opgelost.
 
Jammer dat je niet even een bestandje hebt gepost, want dan hadden we mee kunnen kijken naar de structuur. Zolang die niet goed is (en ik heb niks gezien, dus ik kan daar zo niks van zeggen) blijf je dit soort problemen houden, vrees ik. En zul je de meest ingewikkelde trucendozen moeten vinden om resultaten te behalen die in essentie heel simpel zijn, als de db goed gestructureerd is. Kortom: door nu kritisch naar het ontwerp te kijken, maak je het jezelf voor de toekomst een stuk makkelijker.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan