Te weinig opslagruimte voor update Windows 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

peterderks

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2011
Berichten
93
De Windows 10 versie op mijn laptop behoeft nodig een update. Wanneer ik dat probeer te doen krijg ik de melding dat mijn computer over onvoldoende beschikbare opslagruimte beschikt (8Gb). De laptop heeft 30Gb waarvan al zo'n 20 door Windows wordt gebruikt. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Dit probleem zou toch vaker voor moeten komen bij laptops met zo'n 30Gb.
 
Lees onderstaande eens.
Met gebruik van een SD-kaart in zo'n situatie geen ervaring maar wel met een Asus Eee-pc en usbstick bij het installeren van de Windows updates.
Formatteer de usbstick in FAT32 ( gewoon leeg dus, 1 enkele partitie van 15,... Gb ), ik heb daarvoor een 16 Gb stick gebruikt.
Sluit deze aan en herstart de pc.
Ga vervolgens naar Instellingen => Bijwerken en Beveiliging.
Start daar handmatig de controle op updates, indien aanwezig worden deze automatisch gedownload.
Als er bij het installeren een gebrek is aan schijfruimte zal Windows automtisch een scherm laten zien waarin je de keuze krijgt om de schijfruimte uit te breiden..
Doe dat en daarna kun je de usbstick kiezen als tijdelijke opslagruimte...
Meer is het niet...
Scrapheat Helpmij.nl
 
Als de schijf ooit vol is dan kan er niets meer bij. Daarom zou u kunnen kijken of er grote bestanden zijn die u kan missen en in Windows staan veel tijdelijke bestanden. De slaapstand bestanden en een kleiner wisselbestand (schijfgeheugen of virtueel geheugen) aanhouden of een minder grote ruimte voor systeemherstel zijn eveneens opties.

Bij de eerste, het afstand doen van grote bestanden, vooral de nutteloze, kan gebruik gemaakt worden van analyse door het gebruik grafisch weer te geven. Een suggestie is het bekende Treesize maar Windows 10 zelf kan er ook voldoende informatie over geven als u zoekt op grootte en schijfgebruik https://www.techrepublic.com/articl...wn-the-size-of-the-hibernation-file-and-more/

Op de volgende pagina kan worden gelezen waar overbodige systeembestanden zoals herstel van updates worden gevonden: https://www.schoonepc.nl/optim/delete.html Het opschonen van een gigabyte aan ruimte moet daarmee makkelijk haalbaar zijn.

Voor veel functies kan cloud opslag wellicht een oplossing zijn. Muziek of afbeeldingen opslaan via Internet en dan bovendien toegankelijk hebben vanaf meerdere computers en op afstand. In combinatie kunnen bestanden, zoals ook uw documenten, op een USB stick of optisch schijfje bewaard worden, wat op zich zelf staand natuurlijk een te onbetrouwbaar medium hiervoor zou zijn.
 
Kan ook downloaden zonder installeren toch ? Geeft die zelf aan welke meer en welke minder van belang zijn. Aanvinken welke je wil installeren (uit rijtje van de meer nodige neem ik even aan), zie je onder in beeld optelsom van hoeveel gig totaal is van wat is aangevinkt (zag ik laatst toevallig), als je beetje ruim binnen grens blijft van wat nog aan ruimte is, zou die het gewoon moeten installeren. Daarna ccleaner of iets er even over.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan