Audio werkt pas na opnieuw opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kenju

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2001
Berichten
796
Beste forumleden,

Iedere keer als ik mijn PC aan zet, werkt de meeste audio niet. Games, mediaspeler, audio in de browser, het geeft allemaal geen geluid. Een paar systeemgeluiden werken wel. Als ik vervolgens opnieuw opstart werkt alles naar behoren.
Ik heb geen idee waar dit aan kan liggen. Opeens was het gewoon een probleem. Ik heb geprobeerd de drivers van mijn moederbord te gebruiken van de website van de fabrikant, de drivers wan Windows zelf en ook de meest recente drivers van Realtek. Het gaat om een onboardoplossing, de Realtek ALC888. Het rare is dat bepaalde systeemgeluiden wel werken. Tenminste twee. Als ik het volume wijzig in de taakbalk met de snelle toegang (één keer op het geluidsicoontje klikken en zie je een geluidsniveaubalk) hoor ik bij het verschuiven van die balk bij het loslaten een 'ping'. En bij het waarschuwingsvenster bij bijv. het installeren van iets, werkt de audio eveneens.

Omdat deze systeemgeluiden wel werken, durf ik niet te zeggen of het überhaupt een driver-probleem is. Iemand enig idee waar het aan kan liggen?
 
Laatst bewerkt:
Hallo, Een probleem met drivers kan dan haast niet maar zal ook te zien zijn in de kleine pictogrammen van Apparaatbeheer. Dan moet je ervan uit gaan dat het goed is. Zelf geeft ik de voorkeur aan het verwijderen van het Stuurprogramma en dan het nieuw gevonden apparaat laten ontdekken door Windows waarbij ik alleen naar een map met de gekopieerde drivers (onder andere een .inf bestand) wijs. Windows kan zelf twee kanalen stereo geluid regelen en je hebt dan geen last van het stuurprogramma.

Bij een UEFI bios wat in Windows toegankelijk is: kijk eens op de site van de fabrikant van het moederbord of er een geschikte BIOS versie is voor Windows 10. Veel mensen zijn overgestapt op Windows 10 zonder dit te controleren of denkende dat Windows het zelfde zou blijven. Kijk meteen even bij de instellingen van de BIOS.

Zoek bij Start naar Logboeken en raadpleeg deze, zoekende naar services die niet gestart konden worden of iets anders wat van toepassing lijkt. Niet alle vermeldingen zijn tekortkomingen.

Kan er iets mee opstarten wat een blijvend conflict met geluid heeft? Ga de mogelijkheden na en kijk na de opdracht msconfig op de tabbladen Opstarten en Services, bij Programma's en onderdelen naar ongewenste software, in de programmagroep Opstarten en in Taakbeheer (Ctrl Alt Del).

Probeer een systeemherstelpunt want dit zet register, instellingen en drivers terug. De laatste programma's moeten dan opnieuw geïnstalleerd worden alsook de updates sinds dat moment. Zet Windows update dan op handmatig al zijn er omvangrijke updates die ongevraagd komen maar dat moet haast wel opvallen.

Heeft u geen herstelpunt bij Systeemherstel probeer dan nog van Windows de beveiligde systeembestanden te controleren met de opdracht sfc /scannow. Denk aan de spatie. Misschien is er alleen iets met de mixer wat daarmee kan worden verholpen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan