Batchfile voor het maken van shortcuts van e-mailadressen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.660
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Batchfile voor het maken van shortcuts van e-mailadressen

Lees op internet:

echo off
echo.>A.txt
echo.>"Jan Jansen.lnk"

Hoe verwerk ik dan het e-mailadres? janjansen@sns.nl
 
Probeer dit:

echo off
echo "mailto:janjansen@sns" > "%userprofile%\desktop\E-mail Jan jansen.lnk"
 
Laatst bewerkt:
Code:
@ECHO OFF
START mailto:"janjansen@sns.nl?subject=onderwerp%%201&body=regel%%201%%0D%%0Aregel%%202%%0D%%0Aregel%%203"
 
Van Dorado krijg ik niet werkend. Ook niet met .url Zie onder > Eigenschappen geen doel.
Die van Alphamax opent direct WLM en maakt geen shortcut.

Ander voorbeeld dan. Ik heb 100 namen in kolom A en 100 e-mailadressen in kolom B van Excel 2007 en daar wil ik shortcuts van maken in een verkennermap met de namen van kolom A en mailadressen van kolom B. Ideeën?
 
Laatst bewerkt:
wat is WLM?
 
WLM is Windows Live Mail.

Kolom A?
Kolom B?
En dan een batchfile?
In Excel?

Niet echt duidelijk wat je nu hebt en graag wilt.
 
Laatst bewerkt:
In eerste instantie is de vraag duidelijk. Kan redelijk overweg met batch-files want bij grote hoeveelheden kun je mooi kopiëren en plakken en dan uitvoeren > klaar. Echter hier blijkt geen goede shortcut gemaakt te worden zowel met lnk als url ontbreken het doel (mailto). Van Dorado krijg ik niet werkend en Alphamax zal in een andere toepassing uitstekend zijn.

Dus Edmoor, geen batch-file, dan mogelijk de materie benaderen vanuit Excel. Exporteren WML > Komma's gescheiden
Dan staat in kolom A de naam en kolom B het e-mailadres. Geen idee of daar dan mogelijkheden mee zijn. Doel: maak van A1 en B1 een shortcut die dan in een map te plaatsen is. Waarom? Het werken met een zoekmachine is tienduizend maal sneller dan het werken met lijsten. Ik typ mailto S en krijg alle namen met een S open de gezochte en stuur de mail > klaar. Niks lijsten e.d.
 
Laatst bewerkt:
Maar wat wil je dat de shortcut doet?
Een shortcut is om simpel een programma te kunnen starten.

Een mailto shortcut, zoals Dorado voorstelt, zal een nieuwe email maken met het programma dat je als standaard programma voor email hebt ingesteld, maar dan met het email adres uit die shortcut al ingevuld.

Vanuit je Excel document kan je die eenvoudig aanmaken met deze macro:
Code:
Sub MaakEmailSnelkoppeling()
    Dim oWSH As Object
    Dim oShortcut As Object
    Dim sPathDeskTop As String

    Set oWSH = CreateObject("WScript.Shell")
    sPathDeskTop = oWSH.SpecialFolders("Desktop")
    
    For i = 1 To ActiveSheet.UsedRange.Rows.Count
        Set oShortcut = oWSH.CreateShortCut(sPathDeskTop & "\" & Cells(i, 1) & ".lnk")
        With oShortcut
            .TargetPath = "mailto:" & Cells(i, 2)
            .Save
        End With
    Next i
    
    Set oWSH = Nothing
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Probeer dit:

echo off
echo "mailto:janjansen@sns" > "%userprofile%\desktop\E-mail Jan jansen.lnk"
Ik begrijp van je dat het niet werkt, maar probeer in dat geval dit:
Maak een nieuwe batch en plak daarin volgende tekst:

"mailto:janjansen@sns" > "%userprofile%\desktop\E-mail Jan jansen.lnk"
 
@Dorado, de truc is alleen hoe krijg je mailto:janjansen@sns in het doel. Anders opent die niet een mail naar de persoon.

@Edmoor
Een mailto shortcut, zoals Dorado voorstelt, zal een nieuwe email maken met het programma dat je als standaard programma voor email hebt ingesteld, maar dan met het email adres uit die shortcut al ingevuld.
Inderdaad WLM opent nieuwe e-mail met adres janjansen dat is het. Echter het doel moet worden ingevuld.

Ik kan die macro op een andere pc proberen, wat selecteer ik dan? En dan activeren rij voor rij?
 
Laatst bewerkt:
Met het gebruik van de macro die ik liet zien in het Excel document waar je het over had heb je ze ineens allemaal.
 
Laatst bewerkt:
Oké, bedankt. Ga morgen wel verder. Ben een beetje ziek, griep, hoofdpijn, longen, hoesten, keelpijn, verkouden e.d.
 
@edmoor
Wat is dan de locatie/pad waar die de snelkoppelingen plaatst?
 
Laatst bewerkt:
Nu werkt die. Jij hebt in kolom B actieve mailadressen/koppelingen gezet, vraag mij af of het geheel dan werkt zonder dat deze actief zijn. Moet een aantal aanpassingen doen en de gegevens in kolom A en B dan invoeren. Bedankt tot zover.
 
Het staat in het document precies zoals je in #7 zei.
Die mail adressen worden uiteraard niet gevalideerd.
 
Geen kwestie van validatie maar jij hebt links geplaatst in jouw document en ik lees in post 7 echt niets dat de mailadressen links zijn. Bij export is het gewoon plain tekst. Moet dat dus uitproberen.

Hoe worden de opdrachtregels bij uitvoer naar E:\test ? In jouw geval zal het hele bureaublad volstromen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen links geplaatst.
Als je in Excel een email adres invult doet hij dat automatisch.
Verder is het gewoon tekst.
 
Het is geen verwijt. Ik maak alleen duidelijk hoe het bij mij staat na de export. In mijn geval staan er geen links. Als ik een spatie aanbreng in B1, B2, B3 dan veranderen ze in links. Niet erg leuk als je er honderden hebt. Maar goed de vraag is, zou het in dat geval ook werken zoals jij het hebt gemaakt. Kan dan niet testen eer ik het doel gewijzigd heb.

Wil jij dan even de code gebaseerd op doel E:\test plaatsen. Dan zal ik de macro proberen te wijzigen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan