Vermijden dat automatisch nummer wordt gewist

Status
Niet open voor verdere reacties.

Buscador

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2019
Berichten
28
Beste forum

Mijn ACCESS programma is bijna klaar maar ik vind nog enkele "schoonheidsfoutjes" die ik wil wegwerken.
Eentje, waar ik niet direct een oplossing voor vind, is het volgende.
Bij het invoeren van een formulier, dat een tabel heeft met automatisch nummer, werkt alles normaal. Echter als op de "esc" toets wordt gedrukt (soms 2 keer) door de gebruiker is het formulier leeg/weg maar erger nog ook dit volgnummer.
Nu had ik de volgende formule gebruikt maar deze geeft niet het gewenste resultaat of beter, deze werkt helemaal niet. Is er een mogelijke oplossing voor dit probleem

Code:
Private Sub Form_KeyDown(KeyCode As Integer, Shift As Integer)
    If KeyCode = vbKeyEscape Then
        KeyCode = 0
    End If
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Voor het volledige bestand (workbook) of voor een bepaald blad (sheet)?
 
Ik denk geen van beide Philiep. Lijkt mij Access.
 
@SjonR,
Ik heb de vraag wat trager gelezen en je hebt waarschijnlijk gelijk.
 
Na lang zoeken dan toch iets gevonden dat lijkt te werken.
Als ik deze code gebruik kan "esc" niet gebruikt worden en kan je het formulier niet per toeval sluiten met deze "esc" toets.
Mocht iemand een beter idee hebben hoor ik het graag.
Code:
Private Sub Form_Load()
    Me.KeyPreview = True
End Sub

Private Sub Form_KeyDown(KeyCode As Integer, Shift As Integer)
    If KeyCode = vbKeyEscape Then
        KeyCode = 0
    End If
End Sub
 
is het formulier leeg/weg maar erger nog ook dit volgnummer.
Ik heb dit draadje vandaag niet gezien (net dus pas) dus elke aanvulling is waarschijnlijk overbodig, maar ik verbaas me dus hogelijk over het laatste deel van bovenstaande zin. Autonummers hebben geen betekenis, anders dan dat ze handig zijn om records ‘uniek’ te maken. Als je echt behoefte hebt aan een reeks nummers zonder gaten, moet je nooit een autonummerveld gebruiken, maar een eigen functie maken die je nummers (en dan ook nog eens in elke door jou gewenste opmaak) genereert. Maak jezelf nooit afhankelijk van autonummers.
 
Beste OctaFish

Hartelijk dank voor je tip maar tijdens het zoeken naar een oplosssing had ik het al door dat dit niet echt slim was. Voorlopig lijkt het te werken maar elke tip is nog welkom om dit later eens aan te passen.
Ik was een tijd op zoek om bij een volgnummer 1 bij het nummer van het laatste record te tellen. Het stond eigenlijk voor mijn neus en zag het niet. ( de records tellen en er 1 bijtellen) eigenlijk niet zo moeilijk. Stom, ik ga dit in een latere fase toch eens aanpassen.
Toch bedankt dat je nog even hebt gereageerd ook al was deze vraag al afgesloten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan