Adobe gebruiken om film te monteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

bmwpiet

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2011
Berichten
608
Ik wik een filmpje maken van wat stukken gefilmd met een telefoon. Met flash video gaat goed, maar duurt soms erg lang. Met MPEG niet, die raakt beelden en veel kwaliteit kwijt. Het beeld moet wel gestabiliseerd worden van sommige stukjes. Telefoon filmt in 1280* 720 en 16:9 met variabele framerate.
 
Nu monteren als PAL DVD kwaliteit, zou meer dan 6 uur duren op een snelle PC.
Als HDTV 1080p gaat niet
AVCHD > 6 uur
yuotube breedbeeld, 27 uur
 
Zijn het zoveel stukjes die aan elkaar moeten worden gemonteerd?
Om hoeveel uur/min gaat het in totaal?
In welk bestandsformaat staat het origineel?
Probeer het eens met het gratis openshot.

Mijn pc doet ongeveer 12 minuten over 5.5 minuten film renderen bij gemiddeld 7 tijdlijnen waarin veel bewerkingen zitten. Renderen in full hd mt2s formaat.
Vandaar dat ik vraag hoe je aan 6 uur komt met een snelle pc.
 
Ik heb ca 10 minuten in 6 of 8 stukjes, die aan elkaar moeten. Opgenomen 1280*720 met variabele framerate. In 16:9.
Heb in adobe teveel keuze, o.a pal of secam, progressive en interlaced. Dat soort dingen. Ik weet, dat ik progressive in PAL moet hebben, breedbeeld, 16:9 en uitvoer voor afspelen op PC.

Modedit: Quoten is niet nodig als je direct reageert.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit zou mijn instellingen zijn als ik het voor de pc zou houden.
Instellingen zijn van Cyberlink Powerdirector!!!
Bekijk bijlage 334490
 
bijlage werkt niet
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vreemd hier wel. Opent in nieuw tabblad.
 
ik krijg in nieuw tabblad: ongeldige bijlage, neem contact op met webmaster.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Blijft vreemd idd.
Komt hier op neer:

MP4 als uitvoer met de volgende instellingen;
MPEG-4 1920x1080/25P(16Mbps)
PAL.
 
39 uur voor in totaal ca 10 minuten film?
 
Nog gelukt?
Zie dat je vrijwel dezelfde items bezig bent met Magix in een ander topic.
 
o, sorry, hoe heet die andere ook alweer ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Pinnacle

deze topic gaat over Pinnacle op Win 10 activeren (snelle PC). Wat niet lukt.
Ik zou met pinnacle op de oude , langzame PC willen stoppen.
Wel om dezelfde filmfragmenten te bewerken, als met Adobe of Open shot.
 
Welke specificaties heeft je PC? Die tijden die je opgeeft lijken op die van een meer dan 10 jaar oude computer..

Wat technische informatie over video en montage:

Telefoons en consumenten-camera’s filmen met een sterk comprimerende codec.
De reden is dat daarmee zoveel mogelijk minuten video op een geheugenkaart kunnen worden geperst.
Maar voor video-montage is die hoge compressie juist onhandig. Het zet de computer enorm aan het rekenen, en dat kost veel tijd.

Vandaar dat professionele video wordt opgenomen in een niet zo sterk comprimerende codec, of dat het videomateriaal voor de montage wordt omgezet naar zo’n codec.
Soms wordt het ook gemonteerd in een lagere resolutie, waarmee het veel sneller werken is.
Aan het eind wordt de montage dan toegepast op het hoge resolutie videomateriaal.
Na de montage wordt het resultaat weer omgezet naar een bestand met hoge compressie.

Je hebt het over stabilisatie. Hierbij wordt uit een bepaalde resolutie (in jouw geval 1280 x 720) een kleinere gehaald, en wordt per frame bepaald of het kader naar L, R,
onder of boven moet worden verschoven. Dit is een zéér computer-intensieve taak, waar je een snelle, moderne computer voor nodig hebt. Of heel veel geduld.
In principe is je video kleiner geworden na stabilisatie. Het heeft geen zin, en is lelijk om het beeld daarna te vergroten.
Wil je stabiliseren moet je eigenlijk opnemen in een hogere resolutie dan je uiteindelijke doel, dus bijvoorbeeld opnemen in 4k, en na stabilisatie afspelen in Full HD.

In het kort:
Gebruik om te filmen een nieuwe telefoon met een zo hoog mogelijke resolutie.
Gebruik liever niet de standaard camera app, maar bijv. de (Android) app ‘Open camera’.
Converteer video van je camera voor montage naar een codec met lage compressie, zoals Avid dnXhd, Apple Prores of Photojpeg. Gebruik videosoftware die overweg kan met zo’n codec.
Na afloop kun je de video dan weer converteren naar bijv. H.265.
Gebruik voor videomontage een moderne, snelle computer met SSD.
 
De laptop is 64 bits HP en heeft 4 GB werkgeheugen plus een 150 GB SSD en Windows 10 en intel I5 processor.

Ik heb nog een silvercrest HD camera voor film en foto, 5 jaar oud. Schroefdraad voor de driepoot is slecht, heeft een nieuwe batterij.
Was na een kwartier leeg, vermoedelijk te kort opgeladen. Ik moest het afscheid van een locomotief filmen met een reis van een dag.

Onderweg was het filmen met de silvercrest al over. Die stukjes heb ik al jaren met pinnacle op de oude Dell met 4 GB gemonteerd. Processor is een AMD dual core met 2 GB Ram. en 2,2 GHz. in Win7.
Die telefoon heb ik gekocht, omdat de vorige ouder was en vol zat. Niet bewust naar film eigenschappen gekeken en trouwens , als ik er 1 ga kopen, dan moet er een aansluiting voor een externe microfoon op zitten. Dan kan ik het geluid in de coupe opnemen en filmen uit het raam. Zonder windgeruis.
Ik heb open camera geïnstalleerd en ingesteld op H264.
 
@bmwpiet
4GB en de combinatie I5 is niet een al te snelle configuratie. Laptop cpu's zijn over het algemeen door de zuinigere instellingen trager dan de i5 in een normale pc.
Daardoor niet de ideale combinatie voor een zware videobewerkingsprogramma als Premiere.

Eenmalig wil ik het prive wel vrijblijvend voor je aan elkaar knopen tot 1 geheel.
Stuur mij daarvoor een mailtje naar jackall@helpmij.nl
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan