• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

monteurs / project planning

Status
Niet open voor verdere reacties.

knoepke

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 jan 2019
Berichten
2
beste mensen,

Voor mijn werk is mij gevraagd om een planning te maken / aan te passen. Na een goede zoek sessie op google heb ik nog geen oplossing voor mijn vraag gezien. Ik hoop dat ik hier tot een antwoord kan komen.

Op dit moment worden er binnen de verschillende afdelingen van het bedrijf verschillende methodes van plannen gebruikt. Aan mij de taak om een werkzaam document te maken voor elke afdeling. Echter elke planning moet in hetzelfde format zijn.

Het probleem is dat 1 afdeling vooral projecten van 1 week of meerdere weken heeft, 1 afdeling opdrachten of projecten van meerdere dagen en 1 afdeling opdrachten van één dagdeel (4uur) of meerdere dagdelen.

bijgevoegd is de planning die ik als basis heb meegekregen.

Hierin kleuren bepaalde vakken standaard mee gebaseerd op een standaard tekst. (verlof, ADV, en derg.)

Punten die ik graag in dit bestand zou willen zien, zijn:
- grafiek en cirkeldiagram waarin men kan zien per dag/ week/ maand/ jaar hoe de monteurs zijn gepland. (klus, ziek, verlof, adv, onderhoud). waarbij duidelijk wordt wat het percentage gepland of te plannen van de monteurs is.
- een filter of iets dergelijks. waarbij men kan instellen of men de planning in een format van maand, week, dag, dagdelen wil gebruiken.
- adhv filter, bij invullen op week/weken niveau dat op dag en dagdeel niveau deze waarde automatisch ook ingevuld worden. bijvoorbeeld dat man1 gedurende 2 weken verlof heeft dat men dit op weekniveau invuld en dat [VERLOF] ook op dag-niveau staat.

Ik verwacht natuurlijk geen kant en klare oplossing maar hoop dat ik adhv van tips en trics van dit forum deze planning werkzaam krijg.

Mijn kennis niveau van excel is redelijk laag. Denk aan beetje rekenwerk en simpele tabellen.
Ik heb echter een snelle leercurve en ook tijd om mij hierin te verdiepen.

Wie kan mij op weg helpen?

groeten Glenn
 

Bijlagen

  • Planning 2019 .xlsx
    60,5 KB · Weergaven: 90
Hallo Glenn,

Je merkt al aan het aantal reacties dat er iets aan de hand is met je vraag.

Het voorbeeldbestand dat je meestuurt raakt maar een klein deel van je vraag en is ook niet echt handig om mee te werken. Bijv:

  • Waarom 4 regels voor elk dagdeel als je toch maar 1 regel invult?
  • Waarom een regel tussen de verschillende weken?
  • waarom een lege kolom tussen de mensen?

Over de vraag zelf:
een filter of iets dergelijks. waarbij men kan instellen of men de planning in een format van maand, week, dag, dagdelen wil gebruiken
Hoe ziet dit er dan uit in jouw beleving? Meerdere bladen met op één blad een dagdelenplanning een ander blad met een dagplanning enz ? . Hoe rol je dan op van dagdelenplanning naar week of zelfs maandplanning? (Welke activiteit laat je dan zien ?)

grafiek en cirkeldiagram waarin men kan zien per dag/ week/ maand/ jaar hoe de monteurs zijn gepland. (klus, ziek, verlof, adv, onderhoud). waarbij duidelijk wordt wat het percentage gepland of te plannen van de monteurs is.
Hoe zie je dit voor je? Als iedereen 40uur per week werkt kun je hier nog wel iets op verzinnen, maar wat nu als iemand 50% werkt? Bij 20uur per week is deze persoon volgepland terwijl iemand wel 100% werkt pas op 50% van zijn in te plannen uren zit.

Ik denk dat als je hier hulp wil krijgen je duidelijker moet zijn wat je wilt en hoe je dit zou willen. Nu is het een raadplaatje waar ik in ieder geval niets mee kan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het werkblad dat je toont in bijlage kan enkel het resultaat zijn van wat er ingegeven wordt op andere werkbladen.
Ik veronderstel dat je daarin dus iemand daar voor een bepaalde taak en voor een bepaalde periode inplant.
Die inplanning kan dan een dagdeel (van 11:00 tot 12:00 of de voormiddag of de ganse dag of elke vrijdag of van vandaag tot volgende week donderdag of ... ) zijn en de taak kan ook ruim zijn, dus ook verlof, ziekte etc.

Eens je die tabel hebt, dan kan je met een eenvoudig stukje vba jouw tabel volschrijven.
Dan ben ik eigenlijk ook geen zo'n voorstander van meerdere lijnen per dag.
VBA zal wel in 1 cel, maar met terugloop, dat zaakje klaren.

Je moet natuurlijk wel te vinden zijn voor deze logische omweg en ja, eigenlijk doen wij jouw werk, dus zal je straks met je vingers staan draaien, want straks ben je niet meer ingepland.

O, ja, het aantal voorwaardelijke opmaken in je werkblad, daar mogen er tig van op de schop.
 
Laatst bewerkt:
hallo mensen,

Dankjewel voor de snelle antwoorden.

Het bestand zoals ik het nu heb toegevoegd is zoals het bestand op dit moment wordt ingevuld, dit is niet gebaseerd op achterliggende werkbladen. De meerdere regels per dagdeel zijn nodig voor extra info voor de monteur, zoals:
-welke klus
-welke klant
-projectnummer
-preventief of correctief onderhoud

De lege rijen en kolommen zouden inderdaad niet nodig hoeven te zijn.
Met betrekking tot de uren die de monteurs werken, dit is voor iedere monteur 40 uur.

Wellicht dat de planningen (dagdeel, dag, week en derg. ) per blad aangemaakt kan worden. Dan hoeft dit niet door middel van een filter.

In welke richting moet ik kijken om de volgende vraag beantwoordt te krijgen:

- grafiek en cirkeldiagram waarin men kan zien per dag/ week/ maand/ jaar hoe de monteurs zijn gepland. (klus, ziek, verlof, adv, onderhoud). waarbij duidelijk wordt wat het percentage gepland of te plannen van de monteurs is?


met vriendelijke groet,

Glenn
 
in bijlage een aanzetje.
1e 2 tabellen zijn vaste gegevens, die je zo kan uitbreiden
3e tabel is de werktabel, waarin je alles zet.
Vanuit die tabel zou dan een rooster en een meer gedetailleerde planning kunnen aangemaakt worden.
Die 3e tabel zou je eigenlijk moeten toelaten om van alles vooraf vast te leggen, dus als iemand iedere maandagmorgen een specifieke taak heeft, dan hoef je die niet telkens in te voeren.
Neemt iemand verlof of is die over langere periode ziek, dan volstaat 1 regeltje.

Dat zou mijn basis zijn en vanaf daar zou ik verder werken.
Dit is wel VBA, met gewone formuletjes kom je er niet.
 

Bijlagen

  • Planning 2019 (1).xlsx
    69,3 KB · Weergaven: 109
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan