Wachtwoord Vista laptop recoveren lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Berichten
719
We zijn het wachtwoord kwijt van een oude maar nog wel bruikbare Vista laptop. Ik heb geprobeerd om het terug te halen met een image-cd van Ophcrack https://sourceforge.net/projects/ophcrack/.
Het programma draait prima zonder dat ik iets hoef te doen maar geeft uiteindelijk aan Pwd not found. Is er verder nog iets te proberen? Kan ik hiermee ergens ook een nieuw wachtwoord instellen zonder het oude te weten?
Ik hoef niet eens in het oude account te kunnen, als ik maar ergens op een bureaublad kan komen.... Voorlopig gaat het er alleen om dat ik met de cd drive van de laptop of een stickie een beamer kan bedienen..

Probleem is ook dat de help-sectie van Ophcrack een stortvloed van abacadabra in het engels over me uitstort ;) Waardoor het ook best kan zijn dat ik bij het draaien van Ophcrack iets over het hoofd zie. En de mogelijkheden van het programma totaal niet overzie...
 

Bijlagen

  • IMG_20190204_151056565_HDR.jpg
    IMG_20190204_151056565_HDR.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 53
Hoi, dat programma ken ik niet, maar je kan proberen het verborgen admin account van Windows te activeren.

Druk tijdens het opstarten een aantal keer op F8, totdat je in het opstartoptie scherm terecht komt.
Kies dan voor, "opstarten in veilige modus met opdrachtprompt".

Typ dan in het zwarte schermpje: "net user administrator /active:yes" (zonder aanhalingstekens).
Dan krijg je een bevestiging dat het account geactiveerd is.

Daarna de computer opnieuw opstarten, en dan zie je als het goed is een account genaamd, administrator, dit account heeft geen wachtwoord.
Als je hiermee inlogt dan kan je alles doen met de computer, bv. het wachtwoord veranderen van het account waarvan je het wachtwoord kwijt bent.

Daarna kan je het beste het admin account weer deactiveren:

Ga naar start, type bij zoeken: "cmd" (zonder aanhalingstekens), dan CTRL + Shift + Enter tegelijk intypen, dan kom je weer in dat zwarte schermpje, dan intypen: net user administrator /active:no
 
@ruud83 Jouw weg leek me even de gemakkelijkste en snelste weg maar.....Na het opstarten in veilige modus met opdrachtprompt gaat hij de Windowsbestanden laden, vervolgens 10 seconden geheel zwart scherm met 'even geduld aub' en dan komt ineens het gewone aanmeldscherm waar ik dus niet verder kan....(weliswaar in safe modus, maar het opdrachtschermpje is niet verschenen ;)....
Straks weer verder.... En dan ga ik ook dorado's tip maar even proberen als dit niet gelukt is...
 
Het is idd wel makkelijk, maar dan moet ie wel kunnen opstarten met opdracht prompt.
Moet je niet nog een keer ergens op enter drukken, vlak voordat hij naar het aanmeldscherm gaat? (Ik kan dit zelf niet testen want ik heb Windows Vista niet meer).
 
Helaas ruud83, ik kan enteren wat ik wil , hij reageert er niet op, er verschijnt geen promptschermpje.....
Over dan maar naar de boot-cd van dorado.
 

Het is gelukt! maar niet met Hirens Boot, ik kreeg het al spaans benauwd toen ik de handleiding daarvan opende, eindeloos lang en voor halve digibeten toch te ingewikkeld en in onduidelijk engels (dat begon al met de 'vooraf benodigdheden': Firefox installeren (die ik recent juist verwijderd had omdat die een veel te grote aanslag deed op het werkgeheugen in vergelijk met bv Chrome ;) ) Na even verder wroeten op internet vond ik deze, voor mij veel duidelijker en in het Nederlands begeleid: UBCD4Win Offline Password Editor van pogostick.net https://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic.php?f=173&t=3345#
Deze uitleg heeft aan 4 plaatjes genoeg en het werkte! Het administrator password is verwijderd en een nieuw hoeft er wat mij betreft ook niet meer op. Toch dank Dorado ;) Als ik niet zo geschrokken was van HirensBoot was ik misschien ook niet op het goede andere spoor gekomen ;)
 
Laatst bewerkt:
Het is idd wel makkelijk, maar dan moet ie wel kunnen opstarten met opdracht prompt.
Moet je niet nog een keer ergens op enter drukken, vlak voordat hij naar het aanmeldscherm gaat? (Ik kan dit zelf niet testen want ik heb Windows Vista niet meer).
Is wrs dicht getimmerd.
Wat wel nog kan is met de magnify optie, wat er op neer komt dat je ook een cmd optie krijgt maar via een omweg...
Vanaf Windows 10 1803 is dat bijna onmogelijk gemaakt maar het kan nog wel .

Microsoft probeert het zelf ook zo op te lossen, je moet in de cmd modus zien te komen.

Ik las vandaag ergens bij Microsoft dat ze al dit soort zaken geen hack noemen omdat je fysiek toegang hebt tot het systeem.
Ze vinden eigenlijk dat de gebruiker dus encryptie had moeten toepassen om een fysieke toegang te voorkomen....

Dus ik zet dit verhaal vooral als waarschuwing hier neer: waan je niet veilig met een wachtwoord, zelfs een super wachtwoord... de workaround kan iedereen en wordt zelfs door Microsoft gebruikt.
Alleen encryptie van de harde schijf schijnt te helpen.
We zijn gewaarschuwd.... iig goede backups maken.. maar dat deden we toch al....
 
Ja route99, ik ben ook maar een leek en was min of meer verbaasd hoe gemakkelijk je met een vrij verkrijgbaar programmaatje blijkt te kunnen inbreken. Het is zelfs míj nu redelijk simpel gelukt ;) Gelukkig, anders had ik een nog voor sommige dingen prima bruikbare laptop moeten weggooien (nee, ik ga er echt niet meer mee op internet ;) ) Voor beroepsinbrekers dus een fluitje van minder dan een cent... Dan is encryptie inderdaad nog de enige weg. Waarbij ik me als leek afvraag: maar wat kan dáár allemaal wel niet weer mee mis gaan dat je je eigen bestanden niet meer kunt lezen door een foutje ergens...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan