vista pc recoveren gaat niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

NanderTGA

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2018
Berichten
36
Ik heb besloten mijn oude pc van Windows Vista die 4 jaar geleden niet meer wou opstarten nu te repareren.
Als hij opstart vraagt hij hoe hij moet opstarten: normaal starten of veilige modus; maakt niet uit welke je kiest, ik krijg een zwart scherm met cursor.:evil:
Ik heb geprobeerd gebruik te maken van startup repair via een installatieschijf, maar dat werkte niet.
En windows recovery gaat niet omdat er geen herstelpunten zijn.
Kan iemand mij alsjeblieft helpen?
Op die pc staan veel familiefoto's en spellen die mijn huidige rammelbak niet draaien wil.
 
Laatst bewerkt:
Haal die schijf eruit en hang deze er in een werkende PC bij.
Dan kan je in ieder geval eerst alles veilig stellen.
 
Heb je de installatie schijf door laten lopen tot de installatieopties?

Het lijkt een kapotte harde schijf en bij crashen van de koppen is vaak de veel bezochte File Allocation Tabel beschadigd waardoor niets meer gevonden kan worden maar "oude PC" zegt mij dat er PATA lintkabels in zitten en dan eerst de Master (MA) Slave (SL) jumpers controleren. Cable Select (CS) is een slecht idee want dat werkte niet goed. De drives moeten als volgt aan de kabels: de met de jumper ingestelde master aan het korte uiteinde van de kabel en de slave in het midden. Probeer een andere controller.
 
Laatst bewerkt:
Haal die schijf eruit en hang deze er in een werkende PC bij.
Dan kan je in ieder geval eerst alles veilig stellen.

wat bedoel je met schijf: de cd of de harde schijf?
trouwens, via die recovery-cd kan ik de volgende dingen doen:
startup repair(heb ik al geprobeerd)
systeemherstel(geen herstelpunten:confused:)
complete pc terugzetten(nee, ik wil de pc niet resetten, anders ben ik alles kwijt)
controleren op geheugenfouten(heb ik nog niet geprobeerd omdat de vakjes terug, volgende en annuleren in het Italiaans staan)
en tenslotte kan ik de opdrachtprompt openen (hier heb ik al bootrec /fixboot en bootrec /fixmbr geprobeerd zonder resultaat)

als ik via de opdrachtprompt notepad start en dan op save as klik dan kan ik zien dat alles nog op de harde schijf staat.
Bestaat er een manier om dit over te zetten naar een andere pc?
 
Laatst bewerkt:
Er wordt bedoeld dat je de harde schijf los maakt uit de computer en aansluit als tweede in een andere computer. Zo kan je zien of die nog werkt en dat deze bestanden nog te benaderen zijn. Zodoende kan je ook bestanden kopiëren naar waar je maar wilt.

Welke opdracht regel zie je? Kan je de opdracht chkdsk c: geven en de Windows herstelopdrachten 1) sfc /scannow 2) dism /online /cleanup-image /restorehealth

Bij schijfcontrole met chkdsk alleen het bestandsysteem repareren, wat veel voorkomt, maar nooit sporen en sectoren want dat duurt dagen en partities worden dan al snel helemaal onleesbaar.
 
Ik ben momenteel de bestanden van de harde schijf aan het kopiëren naar mijn externe harde schijf, maar daarmee ben ik niet veel.
Die pc heeft een geluidskaart, vga-aansluiting (dat heeft mijn huidige pc(ik bedoel rammelbak) niet).
De pc zelf wil ik aan praat krijgen, de bestanden heb ik wel terug na al die jaren, maar qua hardware is die pc beter dan mijn huidige rammelbak.
 
Vergeet niet Favorieten of Bladwijzers uit de browser.

Als bovenstaande adviezen niet werken en de harde schijf werkt gewoon dan weet ik ook niet wat er fout kan zijn gegaan. Is er niet iets voor de hand liggend zoals ongeregistreerde versie, schijf helemaal vol of bestanden van Windows verwijderd? De BIOS kan zijn teruggezet naar standaard waarden door lege batterij. Wat ik ook zou doen is alle onderdelen uitbouwen tot het minimaal benodigde tot de computer weer verder opstart. Te denken aan; minder geheugen (wel op de goede plek volgens de handleiding zetten en omwisselen), grafische kaart als de kast zelf een aansluiting heeft, netwerkkaart. De kast moet trouwens stofvrij zijn en stekkers nog goed vast, daarbij moet vaak de ventilator kunnen draaien om op te kunnen starten.

Opnieuw beginnen anders maar je kan op een andere harde schijf proberen tot je weet of de oude goed is. Op de andere computer kan je de schijf ook controleren met chkdsk.
 
Probeer de pc op te starten met een Linux 'live cd/usb' of met UBCD, doe daar verschillende testen mee, zoals geheugen en harddisk.
Je kunt meestal ook bij de fabrikant van je harde schijf een bootable cd downloaden om de harddisk op fysieke fouten te testen.
Ook kan het zijn dat de videokaart (nagenoeg) overleden is, op het moment dat er drivers geladen worden (dus de kaart snelheid gaat maken) stopt die ermee.
Overigens moet de 'oude' hardware van bijzonder goede kwaliteit zijn wil die beter zijn als de huidige on-board oplossingen
 
Wees je bewust van het volgende:

Op 11 april 2017 is de ondersteuning voor Windows Vista Microsoft beëindigt. Dat betekent dat Vista dan zijn laatste beveiligingsupdates zal krijgen en daarna aan zijn lot overgelaten wordt. Dus Vista-gebruikers die niet een onveilige pc willen hebben na die datum zullen op zoek moeten naar alternatieven.

Computers met nu nog vista aan boord zijn het niet meer waard om te repareren. Of je moet er een test computer van maken voor Linux, maar ook dan is het nog maar de vraag of de huidige versies van Linux Mint bijv. erop kunnen draaien. De lite versie wellicht wel.

Ik zou zeggen, breng deze naar de sloop en ga sparen voor een leuke goede tweedehandse of kijk bij computerstunt.nl
 
Computers met nu nog vista aan boord zijn het niet meer waard om te repareren. Of je moet er een test computer van maken voor Linux, maar ook dan is het nog maar de vraag of de huidige versies van Linux Mint bijv. erop kunnen draaien. De lite versie wellicht wel.

Ik zou zeggen, breng deze naar de sloop en ga sparen voor een leuke goede tweedehandse of kijk bij computerstunt.nl

Beetje onzin verhaal, de meeste zogenaamde Vista PC's zijn over het algemeen prima instaat om soepeltjes Windows 10 te draaien(zeker de latare versies). Zonder verder kennis van de aanwezige hardware is dit te kort door de bocht.
Één van de pc's hier is een oud 'Vista' PC en draait zeer snel Windows 10, maar deze pc had van origine al een Quad Q9450, 16 gb intern, Hdd's in raid en meer vrolijk spul, maar ook pc's met mindere specs zijn daartoe nog prima in staat, zelfs de Asus laptop hier met een Q9000 doet het prima op Win 10.
Voornoemde pc's hebben al helemaal geen moeite met enige Linux distro, dus van een 'lite' is daarvoor al helemaal geen sprake.
 
Onzinverhaal is het zeker niet.
Aan het verhaal van de TS denk ik te weten (maar misschien moet ik maar niet denken ;) ) dat de pc al oud is, aangezien rammelbak, repareren en zo de termen zijn die hij gebruikt.

Wil jij iemand adviseren om een vista pc te gaan repareren Wees realistisch!

Jouw oudje met 16 GB interne geheugen en Quad huppeldepup noem jij geen rammelbak, en is waarschijnlijk niet te vergelijken met wat de TS heeft.

Verder wil hij deze pc herstellen met Vista. Wil jij iemand nog Vista adviseren? Ga je gang ;) maar ik doe het niet.
 
Laatst bewerkt:
het enige wat ik nog niet heb geprobeerd zijn die herstelopdrachten.
aangezien cd c:\windows\system32 niet werkt(als ik dat typ krijg ik een foutmelding), weet ik niet zeker of dat zal werken.
voor zover ik weet wordt de prompt uitgevoerd in x:\sources(en dat bevat duidelijk niet alle windows opdrachten)
Die win 10 upgrade zal hij volgens mij wel aankunnen(ik ga denk ik eerst een product key kopen daarvoor, anders zit ik na een maand met de gebakken peren)
 
Bij bestudering van wat updates eigenlijk inhouden blijkt dat vooral gevoeligheden met netwerken en besturing op afstand worden gerepareerd. Je kan dus niet beweren dat de computers onveilig zijn en dat gegevens gestolen worden.

Vraagsteller zal verder ook wel weten dat sommige browsers, virusscanners en het bankieren niet meer werkt onder Vista. Windows 7 is via Marktplaats trouwens te koop al vanaf één of twee tientjes dus als het moment daar is een kleine moeite. Helaas wordt de wereld er niet mee gered.
 
Onzinverhaal is het zeker niet.
Aan het verhaal van de TS denk ik te weten (maar misschien moet ik maar niet denken ;) ) dat de pc al oud is, aangezien rammelbak, repareren en zo de termen zijn die hij gebruikt.

Trouwens, met de term rammelbak bedoel ik de pc die ik nu gebruik(die kan volgens mij niet eens win 10 aan)
Aangezien hij een slechte grafische kaart heeft, maar 4GB ram, 250Gb harde schijf(al bijna opgebruikt),slechte processor(intel core quad 2 of zo), enzovoort;
Heb ik besloten om die pc van win vista weer aan de praat te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
De 2 Core Quad zal nét iets onder de 3.000 punten zijn in de vergelijking maar inderdaad wel een goedkope processor. Wilt u een snellere processor of computer, raadpleeg dan eens deze lijst:

https://www.cpubenchmark.net/mid_range_cpus.html

Er zal wel geen grafische kaart in zitten, dat die niet vooruit te branden is. Geen goed geïnstalleerde grafische driver kan ook. Dat kan tot wel 100 procent verschil maken. Het geheugen is met 4 Gb voldoende voor goede werking. Windows 32 bits gebruikt ook niet meer.
 
Ik heb besloten om Windows 10 op een nieuwe partitie te installeren, want een familielid zegt dat je door te upgraden alle traagheid meeneemt naar een nieuw besturingssysteem, en dan is de kans groot dat de pc trager zal zijn als voor de upgrade.
Bij deze is de vraag gesloten; bedankt voor jullie hulp.
 
Heb gisteren even getest hoe mijn oude Dell D630 4GB RAM met een T9300 Dual core CPU het met een DEBIAN LIVE usb versie doet...
Was in minder dan een minuut op te starten tot aan de desktop, dus die krijgt mijn zoon om Linux te leren/ oefenen....

Loopt veel soepeler in ieder geval dan de XP die er destijds op zat en een test met Win7 was niet zo denderend....


Dus kijk eens of je er Linux Mint of Debian 9 op kunt zetten.
Je went heel snel aan zo een desktop, alleen als je wat meer wilt is de nodige basis kennis van Linux nodig ... maar dat geldt eigenlijk voor Windows toch ook... het forum staat vooral vol van Windows vragen als het over het OS gaat....


debian-live-9.9.0-amd64-xfce.iso
https://cdimage.debian.org/debian-cd/current-live/amd64/iso-hybrid/
Er is ook een 32 birts versie:
https://cdimage.debian.org/debian-cd/current-live/i386/iso-hybrid/

Zet hem met Rufus op een usb stick en kies bij opstarten voor de usb stick en daarna voor de LIVE versie, kun je oefenen zonder installatie.
 
Laatst bewerkt:
Je went heel snel aan zo een desktop, alleen als je wat meer wilt is de nodige basis kennis van Linux nodig ... maar dat geldt eigenlijk voor Windows toch ook... het forum staat vooral vol van Windows vragen als het over het OS gaat....
Ik heb kennis van windows én linux, maar toch ga ik het een tijdje zo laten, want ik heb geen cd of usb-stick van minstens 8GB vrij, dus tja...
 
Zo'n stickje van 8 Gb kost vandaag de dag toch geen ruk meer..?
2 voor € 12 ofzo...:rolleyes:
Heb er minstens 4, altijd handig,komt altijd van pas en ze vreten geen brood...:d
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan