hoe krijg ik mijn NAS in een bladerscherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

jafrako

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2007
Berichten
150
In diverse toepassingen is er sprake van een bladerscherm (een Verkennertje) om een te openen bestand op te zoeken of om een bestand in een bepaalde map op te slaan.
Ik heb al mijn bestanden op een Synology NAS staan maar die vertoond zich niet in die bladerschermen. Ik dacht aan een Verkenner probleem omdat de NAS zich ook daarin nooit onder Netwerk vertoonde. Ik heb hem daarom vastgemaakt aan Snelle toegang.

Al Googelend stuitte ik op WS Discovery aanzetten in de NAS en aldus gedaan. De NAS wordt en blijft nu onder Netwerk zichtbaar in de Verkenner.
Het probleem met de bladerschermpjes blijft echter want daar blijft het hele netwerk nog steeds onzichtbaar. Ik vrees dat het dus toch een tekortkoming/probleem per toepassing is.

De gedeelde mappen van de NAS een schijfletter geven werkt wel maar is in mijn geval (een vereniging met acht PC's waarop per PC veertien accounts en evenzoveel gedeelde mappen op de NAS) niet praktisch werkbaar.

Iemand met een sluwe workaround of andere list?
 
Je kan er ook gewoon met de Windows Verkenner naar toe als je dit in de adresbalk invult:
\\NaamVanJeNas

Je kan dan per gedeelde map een snelkoppeling maken.
 
Je bent natuurlijk al op het synology forum geweest met deze vraag ?
https://www.synology-forum.nl/

Nee, want ik denk dat het geen Synology probleem is maar een aan het gebruikte programma gerelateerd probleem. Maar iik kan het mis hebben.

Je kan er ook gewoon met de Windows Verkenner naar toe als je dit in de adresbalk invult:
\\NaamVanJeNas

Je kan dan per gedeelde map een snelkoppeling maken.

?????????????? Misschien ben ik niet duidelijk geweest want ik ben slecht in vakjargon maar ik denk dat je de vraag nog eens goed moet lezen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien dat je je dan eens wat meer in "vakjargon" moet verdiepen en jezelf Windows netwerken eigen moet maken.
Een "bladerscherm" en "een verkennertje" is nou niet direct duidelijk.
 
Sorry Edmoor. Mijn opmerking was niet hatelijk bedoeld of om aan je capaciteiten te twijfelen. Ik verontschuldigde me juist voor mijn gebrek aan deskundigheid en het niet beschikken over de juiste terminologie. Maar ja, daarom raadpleeg ik nu juist een forum. En hoewel ik een geroutineerde gebruiker ben en vrijwel alle problemen met wat googelen en een analytische experimenteerdrift vrijwel altijd oplos heb ik het geheim van de onnodig ingewikkelde structuren van Windows Netwerken nooit helemaal onder de knie gekregen.
Als je in een toepassing een bestand wil zoeken om te openen of iets wil opslaan dan verschijnt er een browser (browsen is engels voor bladeren dus een bladerscherm) met de structuur van de Verkenner. Maar die is beperkter dan de complete Windows Verkenner. Het hele netwerk ontbreekt. Ik vraag mij af of dit een Windows of een Synology oprobleem is of een tekortkoming van het gebruikte programma. Ik vind dat ik het probleem op deze manier al redelijk tot drie mogelijke gebieden heb teruggebracht. Nu nog een slimme oplossing of de mededeling dat dat niet gaat lukken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En wat ik in #3 voorstelde heb je al geprobeerd?
 
Dat heb ik als eerste geprobeerd. Maar het gaat om tegen de twintig gedeelde mappen en snelle toegang wordt sowieso niet in het bladerscherm/browser van de gebruikte toepassing getoond. Wel als ik netwerkverbindingen met schijfletter van maak. Die worden wel getoond maar ik heb het over een twintigtal gedeelde mappen met allemaal hun eigen Windows account op tien PC's. Dat betekent 200 netwerkverbindingen aanmaken. Ik zie dat als laatste wanhoopsdaad.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn zoektocht naar een manier om in allerlei toepassingen het bladerscherm uit te breiden met vermelding van het netwerk gaat er niet van komen. De oplossing was mij al die tijd bekend, nl. de gedeelde mappen op de Nas in Windows voorzien van een drive-letter. Maar ik had berekend dat ik voor 7 PC's, met ieder 14 gebruikersaccounts die allemaal over alle 14 netwerkverbindingen moeten beschikken 1372 netwerkverbindingen zou moeten aanmaken. Tot het gezonde verstand weer indaalde en ik bedacht dat iedere gebruiker maar één netwerkverbinding nodig heeft, nl. naar z'n eigen gedeelde map. De andere mappen blijven voor hem wel toegankelijk via Snelle toegang maar daar heeft hij alleen inzage. Nu gaat het nog om 7 x 14 = 98 netwerkverbindingen aanmaken. Met een login.bat bestandje plaatsen is dat een dik uur werk.
Allemaal bedankt voor de suggesties.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan