Structuur Dbase

Status
Niet open voor verdere reacties.

Noel Prove

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2006
Berichten
98
Hallo,

Ik zou willen een dbase opzetten voor het bijhouden van de inkomsten en uitgaven
van ons budget. Alleen weet ik niet goed hoe de structuur hiervoor op te bouwen.
Ik heb al op verscheidene manieren geprobeerd maar ik loop telkens vast omdat
de structuur niet goed is.
Het hier bijgevoegde voorbeeld werkt ook niet.

Tabel Verrichtingen: hier wordt de basis opgeslagen:
Volgnummer
Datum
Bedrag
Mededeling

Tabel Transacties:
Transactie: inkomsten of uitgaven

Tabel Categorieën
vb: auto, voeding, levensmiddelen, loon, belastingen

Tabel Details
de details van de verrichtingen, gekoppeld aan de tabel Categorieën

vb: auto: tankbeurt, onderhoudsbeurt, verkeersbelasting
voeding: aankoop Carrefour, beenhouwerij enz.

In het formulier frmMain staan een paar voorbeelden ingegeven.

Is er iemand die mij hier kan raad geven en mij op de juiste weg helpen a.u.b. ?
 

Bijlagen

  • Database3.zip
    30 KB · Weergaven: 21
Ik heb al op verscheidene manieren geprobeerd maar ik loop telkens vast omdat de structuur niet goed is. Het hier bijgevoegde voorbeeld werkt ook niet.
Deze 'omschrijving' van het probleem is nogal vaag. Als ik je db open, zie ik van alles gebeuren, dus de conclusie is dan: het werkt wél. Maar blijkbaar vind jij dat er 'iets' niet werkt. Graag uitleggen wat het proces precies is, wat dus blijkbaar niet door dit formulier ondersteund wordt.
 
Ja, inderdaad, het formulier werkt, dat is niet het probleem. Maar als ik een formulier ontwerp om de gegevensinvoer te
doen, dan loopt het volledig vast en daarom juist denk ik dat er een probleem is met het ontwerp van de dbase.
Ik ben begonnen met het formulier frmVerrichtingen te maken om zo de gegevens in te voeren en heb de velden van
tblVerrichtingen toegevoegd aan het formulier. Tot hier geen probleem maar zodra ik de velden van bv. tblCategorien
wil toevoegen loopt het verkeerd. Ik zou willen werken met verschillende combo-boxen om het invoeren te vergemakkelijken
maar het lukt absoluut niet. Ik heb het formulier frmVerrichtingen hier bijgevoegd. Ik hoop dat jij mij kunt helpen ?
 

Bijlagen

  • Database3.zip
    30,6 KB · Weergaven: 19
Ik snap nog niet veel van je db (heb de nieuwe nog niet bekeken, ga ik vanavond doen) maar ik zet wel vraagtekens bij de tabel [Transacties]; die zou ik nooit maken. Je hebt er maar twee; dat kan makkelijk in een gewone keuzelijst. En de tabellen [tblCategorien] en [tblDetails] zijn wat mij betreft gewoon één tabel, met een ParentID veld erbij. Dan kun je ook onbeperkt doornesten, mocht je dat willen. Dus daar zijn m.i. nog wel winstpunten te halen. In essentie heb ik het idee dat je nog niet helemaal goed hebt nagedacht over de verschillende entiteiten, maar dat je gelijk bent begonnen met het opdelen van deelinformatie in aparte tabellen. Terwijl dat dus wellicht niet nodig is. Vandaar dat ik naar het proces vroeg, want dat is uiteindelijk bepalend voor wat je wanneer invult en terugziet.
 
OK, bedankt voor je bericht.
Ik ga alvast de tabel Transacties verwijderen en het doen zoals jij voorstelt.
Voor de rest ga ik nog wachten tot vanavond tot jij mij misschien meer kunt vertellen.

Groetjes.
 
Hey,

Het probleem met de dbase structuur is opgelost, ik heb het gedaan zoals jij had voorgesteld.
Bedankt hiervoor.

Ik ben ondertussen begonnen met een rapport te maken waarin per maand de inkomsten en uitgaven
worden opgeteld (zie foto)

Mijn probleem is nu dat ik niet weet hoe ik de som kan maken per transactie, dus de som van de inkomsten
en de som van de uitgaven per maand, om die uiteindelijk van elkaar af te trekken om zo het maandsaldo te kunnen zien.

Ik heb geprobeerd met dsum ("[Bedrag]";"qryRptOverzicht";[Transactie]='Inkomsten'") - dsum ("[Bedrag]";"qryRptOverzicht";[Transactie]='Uitgaven'")
maar dan berekend hij de som van het totale rapport en niet per maand.

Kan jij me hierbij helpen a.u.b. ?
 

Bijlagen

  • Maandrapport.jpg
    Maandrapport.jpg
    60,5 KB · Weergaven: 50
  • query.jpg
    query.jpg
    105,9 KB · Weergaven: 45
Hallo,

Hierbij een kopij van het bestand.
Het rapport waarvan sprake is "rptOverzicht".

Bedoeling is per maand de totale inkomsten en uitgaven af te beelden en hiervan het saldo te berekenen.
Ik vermoed dat ik ook zal de maand moeten toevoegen als criterium in de formule maar ik kan de juiste syntax
niet vinden.

Groetjes.
 

Bijlagen

  • Budget - kopie.zip
    42,6 KB · Weergaven: 20
Kruistabellen worden ook in de HelpMij cursus uitgelegd. En nog in het Nederlands ook :D.
 
Ter zake: (en vergeet draaitabellen) :) In dit rapport kun je op verschillende manieren totaliseren: op Detail niveau, op Groepsniveau, en op Rapportniveau. En overal gebruik je dezelfde formule: =Som([Som Van Bedrag]). Nergens voor nodig dus om daar een DLookup voor te gebruiken. Dat maakt je rapport ook alleen maar trager dan noodzakelijk. Als je wilt sommeren op Inkomsten en Uitgaven, dan zie ik die niet terug in je rapport, dus dat wordt op deze manier wel lastig.
 
Kruistabellen worden ook in de HelpMij cursus uitgelegd. En nog in het Nederlands ook :D.
Je had er dan al eerder naar kunnen..... verwijzen....:D

PS: we doen bijna alles op het werk in het Engels, dus kom ik al heel snel op zo een website.
Bovendien maakt het werken en zoeken in het Engels dat je aantal nuttige resources echt toenemen zonder onoverzichtelijk te worden, maar dat filter hangt sterk af van je eigen ervaring.....
Ik begrijp dat dit hier niet altijd mogelijk is. Maar vaak aan de structuur zie je toch hoe er gewerkt is en kan men er wellicht ook in de NL-versie mee vooruit.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb ondertussen een mooi rapport in elkaar gestoken dankzij jullie hulp,
Hartelijk dank hiervoor.
Ik heb uiteindelijk toch voor een kruistabel gekozen.
Ik had nog nooit met de functie 'pivot' gewerkt hiervoor, zo heb ik ook weer
wat bijgeleerd.

Bedankt voor de support en tot later waarschijnlijk...
 

Bijlagen

  • Rapport.jpg
    Rapport.jpg
    129,1 KB · Weergaven: 54
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan