Oude PC ombouwen naar Linux (ivm Kodi) en NAS

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Berichten
672
Hallo Allemaal,

Ik ben niet van de snelle actie aangezien ik met gezondheids probleem zit, ik heb al eens wat eerder wat vragen gesteld over een oude PC naar NAS om te bouwen maar ik heb een nieuw plan want mijn huidige Android kastje begint wat kuren te vertonen dus ik wil van dat Android kastje af.

Ik wil diezelfde oude PC ombouwen naar een mediacenter en NAS. (Asrock Q1900M moederbord. Deze heeft een onboard processor, een Intel quad core Celeron J1900 2Ghz. en 4 Gb geheugen)
Hoe kan ik dat dan het beste aanpakken?

-Xpenology met in een VM een Linux versie en daar Kodi op zetten, of

-Een Linux variant installeren met Kodi en in Linux een VM met een NAS OS naar keuze?
Is het eenvoudig om een NAS is een VM te installeren, werkt dat goed? Geeft dat geen problemen met het IP adres? Of krijgt het hoofd besturingssysteem en de VM allebei een eigen IP?
Kun je in een VM wel fysieke schijven gebruiken of ook alleen maar virtuele schijven?

-Nog andere mogelijkheden? Misschien beter Win ipv Linux?

Graag jullie advies (ikzelf denk Linux met de NAS in een VM, vandaar de extra vragen bij die variant)

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Nossie
 
Je hebt ook nog de optie om een hypervisor te installeren en twee VM's te draaien.

Het is een beetje afhankelijk van je situatie, hoeveel opslag je hebt en je backup wil regelen. IP adressen is ook afhankelijk van hoe je het instelt. In principe kun je elke VM een eigen IP adres laten vragen als je dat wenst.
 
Ik ben eerlijk gezegd niet bekend met een hypervisor en heb wat opgezocht via Google.

Nu zie ik dat er eigenlijk 2 soorten hypervisor zijn: 'Native' en 'Hosted'.

Als ik het goed begrijp is mijn 2e optie de 'Hosted' versie, een besturingssysteem met een VM waar op een twee besturingssysteem (NAS OS) draait.

Klopt dat?

Ik ben ook wel geïnteresseerd in de 'Native' versie maar geen idee hoe ik die opstart. Van wat ik begrepen heb is dit niet echt een besturingssysteem maar 2 VM's die naast elkaar draaien (correct me if I'm wrong)

Is mijn bovengenoemde configuratie daar krachtig genoeg voor?
 
Je zou ook eens naar Openelec kunnen kijken......
Er is ook een soort fork van die door ex-medewerkers van Openelec wordt ontwikkeld, genaamd Libre-elec.
 
FreeNAS is een licht gewicht Linux met media opties, kijk eens of het wat is.
https://forums.freenas.org/index.php?threads/media-server-choice.60578/

Heb zelf al sinds 2011 een Debian server in gebruik. Op een moederbord met een onboard CPu, 8 GB RAM, Debian 8.
Opgezet met webdav via https/443 remote te benaderen. Voor de rest met een extra FW alles dicht gezet.

Mocht de hardware verder nog ok zijn maar Debian te zwaar worden, dan zet ik wrs FreeNAS, die een stuk "lichter" is, erop puur om voor mijn zoon de kosten laag te houden. We hebben nl 2 servers op verschillende locaties.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan