Ethernetkaart op halve kracht

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jobuit

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2001
Berichten
90
Hallo,

Ben in het bezit van een Acer PC met windows 10 en een Ethernetkaart realtek PCIe GBE family controller.
Zit bij Ziggo met een contract van 200/20 Mbs.
Dit wordt ook altijd gehaald echter geeft mijn netwerkkaart maar 100/12 Mbbs door.

Na herinstallatie van de kaart is de snelheid weer 1 a 2 dagen 200/20 maar daarna weer 100/12 Mbs.
Verder geen problemen op internet gebied ook nooit geen storingen met betrekking tot deze kaart.

De drivers van deze kaart vernieuwd zonder resultaat, verder is alles up to date.

Alles werkt prima ben alleen erg nieuwsgierig hoe dit mogelijk is.(en wil het natuurlijk ook verholpen hebben)

Groet,
Jobuit.
 
Staat die kaart wel ingesteld op 1Gb Full Duplex?
1GBFD.jpg
 
Ja, kaart staat zo ingesteld.
Het lijkt erop dat het gebeurt als ik van account wissel
Ga dit dadelijk nog even testen.
 
Diverse testen gedaan.
Kaart gaat op halve kracht/snelheid bij het wisselen van account.
En ook bij herstart van de PC echter dit doet hij niet altijd ik heb 5x getest en bij 2x bleef de snelheid 200/20 Mbs.
 
Geen idee wat daar de oorzaak van zou kunnen zijn.
Iemand anders misschien.

Wat zegt een speedtest op het moment dat je 100/12 hebt?
https://www.speedtest.net/
 
Wat is er anders op het ene account t.o.v. het andere?
Heb je daar soms VPN?
 
Speedtest geeft een ping aan van 14 een download van gemiddeld 102 en een upload van 16 Mbps.
Dit zijn gemiddelde over 4 keer waarbij de laagste 98 was en de hoogste 105.

Na verwijderen van herinstallatie van de netwerkkaart is het een ping van 12 een download van 206 en een upload van 21.

De andere account is van mijn partner is niets apart alleen zonder admin rechten.
 
Hangt de PC direct aan de router?
Zoniet, doe dat dan eens.
Zoja, koppel hem eens aan een andere poort.
 
Ja PC is rechtstreeks aangesloten.
Volgens mij is de aansluiting goed omdat als ik mijn laptop aan de kabel hang(PC zijde) heeft hij gelijk 200/20 Mbps. En dit iedere keer.

dus moet het volgens mij aan mijn PC/Netwerkkaart liggen.
 
Ik zal binnenkort eens de kast losschroeven en kijken of dit een losse kaart is.
Voor zover bedankt voor het meedenken.
 
Hallo Lange Pier,
De energieinstellingen staan op nooit uitschakelen.
Energieinstellingen voor deze kaart kan ik niet vinden.

Hallo Edmoor,
Ik zag net wel dat de Netwerkkaart zich terugstelt naar AUTO NAGOTIATION.

Terwijl hij eergisteren nog op 1G FULL DUPLEX stond ????

Weer op 1G gezet, zal dit in de gaten houden of deze instelling veranderd.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,
Kleine Update:
Kaart veranderd regelmatig "zelfstandig ?" van instelling, dus maar gaan kijken voor een nieuwe kaart.
Kast losgeschroefd en de netwerkkaart zit in het moederbord.
Wel nu een nieuwe besteld de TP link TG 3468 deze wordt eind van de week geleverd.
Na het weekend geef ik nog een update en hoop dat het probleem is opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Update 2
Vorige week netwerkkaart binnen gekomen, installeren was een makkie en de snelheid na het opstarten was 200/20.
De Pc een herstart gegeven en wat schets mijn verbazing de snelheid was 100/15 dus werd ik lichtjes gestoord.
Van alles geprobeerd en getest met dezelfde resultaten na verwijdering en herinstallatie van de kaart 200/20 en na herstart PC 100/10.
Uiteindelijk dacht ik dat misschien EDGE de boosdoener zou kunnen zijn, FIREFOX gedownload en hier krijg ik na verwijderen en herinstallatie van de kaart 200/20 en opstart 140/18.
Deze waarden waren steeds vrij constant.
Daarna op het internet gezocht naar gelijksoortige problemen( niet kunnen vinden) echter kwam ik een APP tegen om snelheden te meten buiten een browser om(OOKLA SPEEDTEST)staat in de Microsoftstore.
Deze geïnstalleerd en wat schets mijn verbazing dat mijn snelheden in deze APP steeds tussen de 175/19 en 212/23 Mbps liggen.(opstarten en herinstallaties hebben geen effect)
Dus volgens mij lijkt het er op dat browsers zelf een snelheid instellen, er van uitgaande dat de OOKLA APP goed is wat volgens mij best eens zou kunnen omdat ik verder geen problemen heb.

Ben nu wel benieuwd of iemand op HELPMIJ hier raad mee weet of herkend.

Groetjes,
Jo
 
Dat een browser van invloed zou zijn op de door de internet verbinding geleverde snelheid kan ik me helemaal niks bij voorstellen.
Al gebruik ik Edge nooit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan