• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaardelijke opmaak kopieren of doortrekken lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

munsteric

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2019
Berichten
11
ik heb een bestandje waarbij ik het niet voor elkaar krijg om de voorwaardelijke opmaak door te trekken.

lev 1 lev 2 afwijking- gemiddelde afwijking +
8 11 7,6 9,5 11,4

Wat ik wil en dat heb ik in de voorwaardelijke opmaak in cel a2 en b2 gezet is:

Allereerst wil ik dat de cel in A2 en B2 wit wordt als deze waarde minder dan 20% afwijkt , zowel negatief als positief t.o.v. van het gemiddelde.

Ten tweede wil ik een kleur schaal van rood naar groen , indien de waarde meer dan 20% afwijkt. Bij meer dan 20% afwijking naar beneden dient de kleur groen te worden en visa versa. Maar ik krijg regel a2 en b2 niet naar onder gekopieerd. Heb de dollartekens al weggehaald maar dat werkt niet.
Cel a3 en B3 blijven verwijzen naar c2 en e2

Wellicht is er nog een handigere oplossing.


Wellicht dat iemand kan helpen.

zie bijlage.

alvast dank.
 

Bijlagen

  • 1test voorwaardelijke opmaak.xlsx
    32,3 KB · Weergaven: 83
Er zit wel het e.e.a. fout.
1. De voorwaarden zijn niet juist. Je zet er aanhalingstekens om, dan wordt het TEKST en is het geen formule of verwijzing meer.
2. De voorwaarden die je stelt mogen trouwens ook niet bij de gekozen opmaakregels. Je wilt een kleurenschaal maken, daarvoor zijn o.a. de maximum en minimum WAARDE nodig. Niet <80%*D2. Dus wanneer moet het 100% groen zijn en wanneer 100% rood.
3. Waarom cellen WIT maken? Ze zijn al wit van zichzelf... Ik denk dat je een kleur van kleurschaal probeerde te maskeren of zo.
4. De bereiken waarop de VO van toepassing kloppen ook niet volgens mij.

In bijlage een optie waarbij kolom A en B rood wordt als de waarde 20% groter is dan het gemiddelde, en groen als het 20% minder is dan het gemiddelde.
 

Bijlagen

  • 1test voorwaardelijke opmaak (AC).xlsx
    31,9 KB · Weergaven: 199
Laatst bewerkt:
Dank voor je reactie.

Ik zal proberen e.e.a. te verduidelijken.

De getallen in kolom A en B zijn prijzen.
Ik wil deze prijzen vergelijken met het gemiddelde o.b.v. van een kleur schaal. (ik weet niet hoeveel tinten er zijn , maar denkbaar zou zijn afwijking van 20% tot 40% is lichtgroen, 31-60% middelgroen 61-80% donkergroen. 81-100%. Dit is dus als de prijs lager is dan de gemiddelde prijs. Als de prijs hoger is dan 81-100% donkerrood, 61-80% middenrood etc. Als er een afwijking van minder dan 20% zowel naar boven als beneden is hoeft de cel niet gekleurd te worden.
Wat ik gewoon niet begrijp is dat als je de voorwaardelijke opmaak naar beneden kopiert vanaf Cel A2 , dat de variabelen dan niet meeveranderen naar onder
 
Waarom de variabelen in jouw voorbeeld niet mee veranderen heb ik vermeld in post #2. Je hebt er TEKST van gemaakt, en de voorwaarden zijn niet correct gesteld voor de gekozen opmaak. Bij een kleurenschaal kun je geen formule instellen, maar moet je waardes gebruiken (getallen). Kopiëren doe je door het bereik in te stellen, en de verwijzingen middels $-tekens goed in te stellen.

Begin nu eens met je voorwaarden goed te definiëren, je stelt nu "het is denkbaar dat...". In het voorbeeld in #2 staan nu 2 kleuren, dit kun je uitbreiden uiteraard naar een kleur voor -20-40%, -40-60%, +20-40% etc. Dus i.p.v. de kleurenschaal, zelf 4 of 5 kleuren met voorwaarden instellen. Dat moet goed gaan.
 
Reactie

Ik weet niet waar ik moet kijken om de haakjes te vinden. Bedoel je aanhalingstekens.
Het lukt me gewoon niet. Ik ben maar een beginner

Kan ik niet gewoon een aantal formules toevoegen in jouw bestandje. Heb dat gedaan in A2 maar werkt volgens mij niet. Als ik dat vervolgens weer kopieer naar a3 blijft de opmaak cel d2 vasthouden


zie bijlage
 

Bijlagen

  • 1test voorwaardelijke opmaak (AC) em.xlsx
    32,3 KB · Weergaven: 55
Deze voorwaarde:
Code:
=A1>180%<=200%*D2
gaat inderdaad niet werken. De correcte manier is:
Code:
=EN(A1>180%*$D2;A1<=200%*$D2)
De $-tekens zorgen ervoor dat kolom D niet verschuift bij het toepassen van de opmaak op kolom A en B door Excel.
Het bereik voor een regels kun je instellen op $A$2:$B$736, meer niet.

Je bent op de goede weg!
 
ik zie overigens in jouw 1ste bestandje overigens ook als ik bij cel A3 naar voorwaardelijke opmaak ga en dan regels beheren dat deze verwijst naar D2 ipv naar D3. Echter de uitkomst van de kleuren is wel correct en obv van D3 volgens mij. Waarschijnlijk snap ik voorwaardelijke opmaak gewoon niet.
 
ik heb obv van jouw formules de cel a3 gevuld maar krijg dit ook weer niet naar onder gekopierd
 
Je hoeft niet te "kopiëren". Je moet het bereik waarop de VO moet werken instellen en de VO-voorwaarde voor de eerste cel in het bereik invoeren. Excel past daarna zelf de verwijzingen aan voor alle andere cellen binnen het bereik. Gelukkig maar, anders moest je voor elke rij of kolom apart iets gaan instellen.

Dus: als je in cel A3 kijkt zul je inderdaad de formule zien "A2<80%*$D2" bij de regels. Excel "weet" dat in deze cel de verwijzing A3<80%*$D3 moet zijn, en dat voor bijvoorbeeld cel B52 de verwijzing B52<80%*$D52 moet zijn.

De VO in het voorbeeldje in post #3 is correct ingesteld.
 
Laatst bewerkt:
bestandje

ik ben volgens mij weer een stapje verder.

Maar ik begrijp niet waarom cel a2 niet groen wordt bij het getal 7? Moet ik in de formule dan een - teken ergens zetten? Immers 7 is meer dan 20% afwijking naar beneden t.o.v 13.5?
 

Bijlagen

  • voorwaardelijke opmaak eric.xlsx
    32,3 KB · Weergaven: 46
De reden dat het in jouw voorbeeld niet goed gaat is omdat de afwijking 52% is. Je hebt VO ingesteld (groen) voor die cel bij een afwijking tussen 60 en 80%, en daar ligt 52% niet tussen.

Je hebt dezelfde VO ingesteld per kolom, en ook iets voor B3 ingesteld. Dat hoeft dus niet! Instellen voor kolom A, daarna past excel zelf de verwijzingen aan voor kolom B. Het maakt het geheel ook niet overzichtelijker.

Bekijk bijlage eens. Volgens mij staat alles hier goed. Bekijk de regels voor het gehele werkblad.
 

Bijlagen

  • voorwaardelijke opmaak eric (AC).xlsx
    32,1 KB · Weergaven: 46
Laatst bewerkt:
super bedankt!. Ik moet alleen dan nog wat vinden in het geval de waarde meer dan 100% afwijkt van het gemiddelde zowel naar boven als beneden . Welke formule moet ik dan nog toevoegen?
 
Kunnen er negatieve getallen zijn? Anders is 100% naar beneden afwijking gelijk aan 0...

Deze werkt in ieder geval altijd:
Code:
=OF(A2<=0;A2>=2*$D2)
 
Laatst bewerkt:
cel a2

Hoi

Ik ben hier al opzich gelukkig mee. Ik begrijp alleen niet waarom cel a2 bij het getal 1 niet donkergroen wordt in bijgevoegd bestand. Ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd. Kun je nog een keer kijken?
 

Bijlagen

  • voorwaardelijke opmaak eric (AC) vs2.xlsx
    31,9 KB · Weergaven: 41
Het bereik voor de OF-formule uit #13 staat nog niet goed ingesteld, nu geldt de regel alleen voor A5. Plus de eerste regel heb je alleen ingesteld voor A2. Beide gecorrigeerd in bijlage.

A2 wordt niet donkergroen omdat de waarde 1 (of 0,1) niet tussen de 80% en 100% van D2 ligt, oftewel de voorwaarde geeft ONWAAR als uitkomst.
 

Bijlagen

  • voorwaardelijke opmaak eric (AC) vs2.xlsx
    32,1 KB · Weergaven: 50
Toch nog een klein vraagje.

Hoe krijg ik het voor elkaar dat als je in cel a2 de waarde 1 invult waarbij het gemiddelde 5.5 is deze cel donkerdonkergroen wordt. 1 is dus extreem laag geprijsd namelijk een factor 5.5. lager dan het gemiddelde.
1 10 4,4 5,5 6,6
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan