• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tellen aantal waardes en aantal lege cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

PatrickBrug

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2015
Berichten
22
Ik heb eigenlijk 2 vragen:

Ik wil in een kolom het aantal x de waard "B" tellen. Dat gaat makkelijk met aantal.als.
Nu wil ik echter alleen die B tellen als er in een andere kolom (kolom C) een waarde staat.
Is dat mogelijk?

Mijn 2e vraag is:
Ik wil graag onder de gegevens van kolommen I t/m K het aantal lege cellen wat in kolom F de waarde B heeft en in kolom E de waarde JDPB

In het voorbeeld moet onder kolom I dus de waarde 0 komen, onder kolom J 1 en kolom K 3
Is dat ook mogelijk?
 

Bijlagen

  • test helpmij.xlsx
    11,6 KB · Weergaven: 34
Dat kun je doen met AANTALLEN.ALS. Daarmee kun je meerdere voorwaarden definiëren. Werkt verder identiek als AANTAL.ALS.
 
Aantal keer B bij waarde in kolom C:
Code:
=AANTALLEN.ALS($F$3:$F$13;"B";C3:C13;"<>")

Aantal lege cellen (N.B. een cel met een streepje is NIET LEEG) in kolom I (J en K gaat identiek) , met in kolom F de waarde B heeft en in kolom E de waarde JDPB:
Code:
=AANTALLEN.ALS(I3:I13;"";$F$3:$F$13;"B";$E$3:$E$13;"JDPB")
 
@Alex: Laat TS zelf ook eens wat uitproberen, het Excelforum begint steeds meer op een IkMaakHetWelVoorJou.nl forum te lijken :).
 
Laatst bewerkt:
@OctaFish
Ik herken de 'gretigheid' van AlexCel om de/een oplossing aan te dragen. Vanuit educatief oogpunt is het inderdaad beter om TS eerst zelf te laten 'stoeien' met de aangedragen suggesties, maar ja. :confused:
 
Dit draadje gaat een beetje off-topic, maar toch nog een reactie mijnerzijds. We zijn geen school toch of geefmijeenhint.nl? Nogmaals, als ik denk dat er sprake van gemakzucht zal ik ook geen antwoord geven. Als iemand even snel een formule nodig heeft om verder te kunnen, wat is er dan mis mee om die te geven? Persoonlijk analyseer ik ook liever een goede aangedragen oplossing, dan zelf heel lang te moeten zoeken. Misschien dat we hier op een andere plek nog eens door kunnen discussiëren.

Ben nu bezig met powerpivot/powerquery, dacht dat ik best wat Excel wist, maar ik ben blij dat ik hier iemand heb die me af en toe beetje kan helpen door het even voor te doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik vond het voorbeeld in ieder geval heel handig. Ik snap nu meteen hoe het werkt.
 
Nog een vraagje: Ik zoek nu op "JDPB".
Is het ook mogelijk om te zoeken op alleen de letters JD (en dat excel dan herkent dat JD zit in JDPB en dat die waarde dan meetelt)?
Alvast bedankt voor alle hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan