• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bestellijst maken in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

showa

Gebruiker
Lid geworden
27 apr 2005
Berichten
127
Hallo,
Ik ben bezig met het maken van een bestellijst.
Op zich een hele simpel opgezette lijst.
Op blad 1
kolom a, zit het artikel in het basis assortiment ja /nee
Kolom b, kast nummer
Kolon c, artikelnummer
Kolom d, omschrijving
Kolom e, leverings eenheid
Kolom f, aantal te bestellen
Kolom g, prijs per stuk

De lijst wil ik als eerste laten sorteren op kolom a en vervolgens op kolom d
Dus eerst alle artikelen uit het basis assortiment in alfabetische volgorde, en daaronder de artikelen welke buiten het basis assortiment vallen.
Wanneer ik ee; artikel toe voeg moet er opnieuw worden gesorteerd. Dit mag automatisch maar ook handmatig.

Daarnaast zou ik willen dat alle artikelen waarbij ik in kolom f een aantal invul worden gekopieerd naar blad 2 zodat ik blad 2 kan uitprinten of via mail kan versturen als komplete bestelling.

Hopelijk kan een van jullie mij helpen met een technische opzet?
 
Laatst bewerkt:
En we mogen eerst wat data in sheets zetten en dan maar hopen dat de gok goed is?
 
Laatst bewerkt:
Omdat de omschrijving blijkbaar niet duidelijk genoeg is heb ik een model toegevoegd.
Deze is handmatig gemaakt, maar zo zou het er ongeveer uit mogen zien.
 

Bijlagen

  • Kopie van bestellijst.xlsx
    10,2 KB · Weergaven: 1.168
Volstaat dit?
 

Bijlagen

  • Kopie van bestellijst .xlsm
    18,9 KB · Weergaven: 722
Wanneer ik iets aan het ass. toevoeg, hoe wordt dit dan op de gewenste wijze gesorteerd? En hoe krijg ik de artikelen waarbij bij een te bestellen aantal ook een waarde is ingevuld deze regel naar blad 2 ?
 
Waar zijn die grote grijze knoppen eigenlijk voor?:p:D
 
Beetje jammer dat er dit soort opmerkingen worden geplaatst.
Ik werk met een iPad en hierop werkt geen macro en zie je geen grijze knoppen.
Loze opmerkingen dus.
Misschien vriendelijker om even de opmerking te maken dat er een macro in zit en dat dit niet op een tablet werkt dus even getest moet worden op een pc.
Maar ik heb het op de pc geprobeerd en het werkt exact zoals bedoeld.
Emields hartelijk bedankt.
 
Volgens mij ben jij vergeten te melden dat je op een Ipad werkt. Dus een beetje jammer dat je niet gelijk met volledige informatie komt.
 
Wanneer je alles weet is het moeilijk voor te stellen dat anderen dat besef niet altijd hebben,
Het zou prettig zijn als de toon wat milder is en er ook begrip is voor minder intelligente leden.
 
Het heeft weinig met intelligentie te maken enkel met het juist benoemen van het probleem.


Als ik vraag aan welke pomp ik mijn auto moet bijtanken kan je ook geen correct antwoord geven.
 
Werkt gedeeltelijk naar wens

Ik ben met de voorbeeldlijst begonnen, heb enkele zaken iets aangepast en heb nog een paar wensen.
Hopelijk wilt u mij hier nog advies of hulp bij geven.
Mocht er onvoldoende informatie zijn, ik ben een redelijke leek dus advies wordt op prijs gesteld.

Bij het bestellen van opvolgende rijen gaat het goed. Wanneer er bepaalde goederen niet worden besteld gaat het soms goed en soms stopt het kopiëren bij de eerste lege cel.

Wanneer er op de button bestellen wordt gedrukt en er blijkt toch een product van de lijst te moeten vervallen en enkele toevoegen wil dit niet.

Wanneer de bestellijst op blad twee staat zou deze eigenlijk verplicht moeten worden opgeslagen als, zodat daarna weer een blanco blad twee verschijnt.

Tot slot nog de vraag of het mogelijk is om alleen op blad 2 te starten met kolom “basis assortiment”, en dan de sorteervolgorde zo te maken dat er eerst alle basis assortiment op “ja” wordt gesorteerd, en vervolgens de omschrijving van a-z en dit vervolgens met de “nee” en omschrijving van a-z
 

Bijlagen

  • test Helpmij voorbeeld bestellijst 4.xlsm
    29,2 KB · Weergaven: 311
zo dan? opslaan doet het op blad2 aa1
 

Bijlagen

  • test Helpmij voorbeeld bestellijst 4 .xlsm
    32,8 KB · Weergaven: 366
Hij wordt heel erg mooi,
Toch nog twee dingen als het mag.

Wanneer ik in cel E105 een artikel toevoeg werkt sorteren niet meer.
als dat moeilijk is zou de sorteerknop mogen vervallen.

Nadat ik op bestellen heb gedrukt gaat het scherm keurig naar blad 2
Is hierbij ook in te stellen dat alleen de kolommen AA tm AF worden geprint,
Landscaping en een iets grotere letter?
 
Haal je niet een aantal dingen door elkaar? Bij een beetje gedegen opzet heb heb je een lijst met artikelen met bijbehorende kenmerken. Vervolgens maak je op basis van deze artikelen een bestellijst. Met de bestellijst doe je vervolgens iets (fiatteren en dan versturen en opslaan). Voor het sorteren van een tabel kan je beter binnen de tabel blijven.

Code:
Sub VenA()
  With Sheets("Blad1").ListObjects(1).Range
    .Sort .Cells(1, 2), xlAscending, .Cells(1, 5), , , , , xlYes
  End With
End Sub

Het beste kan je dit soort dingen regelen door gebruik te maken van een Userform. Of omdat je met een Ipad werkt een betere opzet van het bestand.
 
Na wat puzzelen ben ik er uit en werkt het prima.
Nog een vraag, mocht ik in de toekomst enkele rijen invoegen of items verwijderen, moet er dan in de code iets worden aangepast?
 
Men heeft mij geleerd dat je van iets vragen meer leert dan zomaar in code’s gaan wijzigen waar je de werking niet van weet.
 
showa,

emields bedoelt te zeggen: als je ons niet laat zien (of anderszins aangeeft) welke code je uiteindelijk gebruikt, het onmogelijk is om aan te geven wat er aangepast dient te worden.
 
Het gebruikte bestand staat boven in de berichten, daar staat de code in.
Wil hij dan dat ik deze code kopieer en weer in een bericht plaats?
Voor mij een kleine moeite als dat makkelijker is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan