dubbelzijdig printen blokkeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

AlexCEL

Meubilair
Lid geworden
3 apr 2014
Berichten
8.326
Een vraag: is het mogelijk om in Word dubbelzijdig printen te blokkeren, en dan ook nog zodanig dat de gebruiker dit niet kan aanpassen?

Ik heb een document dat per se enkelzijdig geprint moet worden vanwege aanwezige instructiekaarten.

Wie het weet mag het zeggen...
 
Moi, Bij mijn weten kan er in het document niet worden meegegeven dat het single sided zal worden afgedrukt maar u kan een eerste pagina maken met de opdracht om dit enkelzijdig af te drukken vanwege de nog in te voegen stukken en het "singel sided afdrukken" en "zie pagina 1" gewoon meegeven in de bestandsnaam.

Wordt er echter gebruik gemaakt van de zelfde computer en printer, dan kan u in Start > Apparaten en Printers > Uw printer selecteren en met rechts klik Eigenschappen kiezen. Daar dan aangeven dat er enkelzijdig wordt afgedrukt. Deze instelling blijft behouden en vormt steeds de basis voor wat er wordt veranderd bij het menu Afdrukken en Eigenschappen in Word. De meeste gebruikers weten dit wel. Ik zeg maar... Bij dubbelzijdig moet er dan nadrukkelijk voor worden gekozen.
 
Dank voor de reactie. Ik had al zo'n idee dat het niet simpel of niet mogelijk was. Er zijn meerdere gebruikers, meerdere computers en meerdere printers. En daar zitten een paar hardleerse collega's tussen die stug zaken enkelzijdig blijven afdrukken waardoor documenten in het veld soms niet zo bruikbaar zijn. Vandaar dat ik op zoek was naar een "slotje"... ;)
 
Mensen die een printopdracht geven vanuit een programma hebben altijd de mogelijkheid om zelf instellingen te veranderen, dat kun je nooit voorkomen. Hooguit kun je een printerdefinitie vanuit de policy zodanig instellen dat een gebruiker dubbelzijdig niet meer kan kiezen. Lijkt mij een oplossing die meer kwaad doet dan goed (loop daar zelf op het werk ook tegenaan, maar dan andersom :)).
Je kunt een printer nog wel vanuit VBA manipuleren, maar dan moet je met API’s gaan werken. Of dat nou zo handig is.... Of je maakt een macro die voor elke pagina een afdrukopdracht genereert. Dat zou nog wel kunnen. Maar dan nog: als de gebruiker zelf een printopdracht verstuurt, ben je de controle weer kwijt.

Mij lijkt het probleem niet zozeer technisch als wel procedureel. Als dubbelzijdig afdrukken een verkeerd document oplevert, heeft niemand daar iets aan. Dus waarom zou je dat doen? Dat doe je één keer fout, maar dan weet je dat lijkt mij. Dus vanuit instructie heb je een veel hoger rendement dan dat je (dure) tijd gaat steken in het bouwen van een oplossing. Voor dezelfde investering (betaalde uren) kun je heel wat papier kopen...
 
Ik ga er niet teveel tijd aan spenderen hoor, het was maar even een hersenspinsel. Je kan documenten en spreadsheets e.d. beveiligen tegen bewerken, dus vandaar dat ik me afvroeg of dat ook simpel kon met printen. Ben met je eens dat het procedureel op te lossen is, maar ook hier hebben we wel eens te maken met gemakzucht... (standaard staan de printers/printinstellingen op zwart-wit/dubbelzijdig).
 
Kan het met blanco pagina's in het document opgelost zijn? Op een pagina met even nummer staat dan niets.
 
Dat kan, denk dat het de meest praktische oplossing is, maar dan zit je weer met even/oneven pagina's die wel eens verschuiven. Het betreft een document met bijlagen. Document zelf mag van mij wel dubbelzijdig, bijlagen bij voorkeur enkelzijdig. De lengte van het document varieert, waardoor de bijlagen niet altijd op oneven pagina beginnen. Maar goed, misschien kan ik de gebruikers zover krijgen met een instructie dat ze daar op gaan letten.
 
En wat dacht je van je paginanummering? Mij lijkt het een flutoplossing die meer problemen opwerpt dan oplost. Dan zou ik eerder een knop maken met een afdrukmacro (die vervolgens de printqueue lekker belast, dat dan weer wel). Of, en dat lijkt mij de handigste oplossing: zorg voor een nieuwe printerdriver die wél op enkelzijdig staat (kan ICT zo maken) en koppel die aan het document. Dat kan namelijk wél via een documentmacro (bij Openen bijvoorbeeld). Dan hang je dus de juiste printerdriver aan het document, en dan zet je bij sluiten de oorspronkelijke driver weer terug. Iedereen gelukkig :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan