• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Namen vergelijken en toevoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

marc651

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2012
Berichten
175
Hallo,
Ik zou graag een formule hebben waarbij ik namen kan vergelijken van Blad1 en Blad 2 en die toe kan voegen aan Blad 2.
Afhankelijk van de tweede voorwaarde die geselecteerd is.
Als echter op Blad 1 een naam veranderd wordt moet de vorige naam op Blad 2 blijven staan.

Dus; op Blad 1 staat "Truus Jansen" en achter haar naam staat "AAA".
Zij moet op blad 2 erbij komen te staan in de tabel AAA(groen)
Als ik nu "Truus Jansen" verander in een andere naam, en die is ook "AAA", dan moet deze naam onder "Truus Jansen" komen te staan, enz.


Bekijk bijlage VB1.xlsx
 
Is dit voldoende?
 

Bijlagen

  • VB1 (1).xlsm
    17,1 KB · Weergaven: 36
En wat als 'Truus Jansen' al bestaat maar achter de naam 'BBB' komt te staan? Met formules kan het volgens mij niet dus zal het een macro worden. Echt duidelijk vind ik het niet.
 
VenA,
Het gaat erom dat de namen die je op Blad1 invoert automatisch op Blad2 komen te staan.
Echter als je een nieuwe naam invoert op Blad1, dan moet deze erbij komen op Blad 2. Onder aan het lijstje met namen dus.
Extra ding is dat als er AAA achter de naam staat, deze op Blad2 onder aan de lijst namen in tabel AAA moet komen.
Dus als Truus Jansen al bestaat, dan hoeft zij niet aan de lijst toegevoegd te worden.
 
#2 gemist? De omschrijving is nog steeds niet duidelijk. Ik voer ergens iets in en dan moet het ergens anders komen? Beschrijf eens wanneer wat moet gebeuren. En eigenlijk ook het doel van deze exercitie. Je kan het toch net zo goed op Blad2 invoeren?

@emields, Er ontbreekt niets maar er staat teveel in:p:d.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  If Target.Address = "$B$3" Then
    Sheets("Blad2").Cells(Rows.Count, (Asc(Target.Value) - 65) * 6 + 1).End(xlUp).Offset(1) = Target.Offset(, -1)
    [A3:B3].ClearContents
  End If
End Sub
TS zal ook wel een Ipad hebben:cool: Hoewel, in jouw bestandje staan geen knoppen.
 
had inderdaad #2 gemist.
Wat daar mist is dat de namen die je invult op Blad1 moeten blijven staan op Blad1.
Blad1 is een "Actief" Blad, en Blad2 is de verantwoording na een bepaalde periode.
Dus tot zover ok, maar het zou fijn zijn als de namen die je onder elkaar invoert op Blad 1 daar kunnen blijven staan.
 
Ga je nu namen wijzigen of toevoegen op blad1? Dus wanneer moet er wat gebeuren? Als je iets wijzigt in kolom A en kolom B is al ingevuld dan?
Als en een nieuwe naam hebt toegevoegd en kolom B is leeg dan?
Als de naam is ingevuld en je wijzigt kolom B dan?

VBA is maatwerk en als je de voorwaarden niet kan uitleggen dan wordt het een lang draadje met probeersels die steeds aangepast moeten worden.
 
VenA,
Excuses voor de onduidelijkheid.
Op Blad 1 ga ik zowel namen wijzigen als toevoegen. Het is een actieve status van namen. Dus als er een voltooid is dan komt er een andere voor in de plaats.
Er kunnen dus ook namen bij komen.
Het is de bedoeling dat Kolom B altijd ingevuld wordt.
Dus als ik een naam heb gewijzigd of toegevoegd moet deze met de voorwaarde van kolom B in de desbetreffende tabel op Blad2 terecht komen.

Ik snap het probleem dat je aankaart als kolom B al ingevuld is als je de naam wijzigt.
Misschien iets in voegen dat als je begint met een naam te wijzigen in kolom A dat kolom B op blanco spring, als zoiets mogelijk is.
 
bedoel je dan zoiets?
 

Bijlagen

  • VB1 (1) (1).xlsm
    17,2 KB · Weergaven: 44
Het is nog steeds geen volledig antwoord op mijn vragen. Als de naam is ingevuld en je wijzigt kolom B dan? Is het bestand representatief; je hebt maar twee keuzes 'AAA' en 'BBB' en de lijsten staan in kolom A en kolom G?
Blijkbaar ben je ook gek op lege rijen? Waarom? Staat er altijd een datavalidatielijst in kolom B of moet deze toegevoegd worden als je een nieuwe naam toevoegt? Qua code stelt het allemaal niet zoveel voor maar hoe beter het voorbeeld hoe eenvoudiger het kan worden. Het nut van deze exercitie ontgaat mij overigens.
 
emields,
Precies wat ik in gedachten heb.
Veel dank allemaal voor het meedenken.
 
Ik heb toch nog een vraagje....
Is het mogelijk om in het bijbehorende document de Datum ook mee te kopiëren, en op Blad2 achter de desbetreffende naam te zetten in de aanwezige VBA code??

Bekijk bijlage VB1 (1) (1).xlsm
 
zo?

beter is het om bij uw eerste vraag te weten wat je feitelijk wil.
 

Bijlagen

  • VB1 (1) (1).xlsm
    18,9 KB · Weergaven: 36
Ik heb nog geen antwoord gezien op de vragen in #12.
 
emields,
Precies wat ik bedoel, alleen schijnt hij alleen te werken als je "BBB" invult.
Bij mij doet hij het niet als ik "AAA" invul.

VenA,
"Als de naam is ingevuld en je wijzigt kolom B dan?" - Dan is het de bedoeling dat kolom B leidend is. Dus als je "AAA" veranderd in "BBB", dan komt de naam en de datum bij "BBB" te staan.
"je hebt maar twee keuzes 'AAA' en 'BBB' en de lijsten staan in kolom A en kolom G" - Klopt, maar twee keuzes. Meer heb ik niet nodig.
"Blijkbaar ben je ook gek op lege rijen? Waarom?" - Geen idee waar je het over hebt. Liefst wil ik alles netjes aansluitend onder elkaar.
"Staat er altijd een datavalidatielijst in kolom B of moet deze toegevoegd worden als je een nieuwe naam toevoegt?" - Die datavalidatielijst is een probeersel, weet niet of ik er mee door ga. Wil get digibeetproof maken. Zodat er geen onbedoelde spaties gebruikt worden ofzo. Ben er nog niet uit.
 
emields,
Precies wat ik bedoel, alleen schijnt hij alleen te werken als je "BBB" invult.
Bij mij doet hij het niet als ik "AAA" invul.



Maak eerst de lijst op blad 2 leeg, en op blad 1 moeten natuurlijk datums staan.
 
Het blijft voor mij onduidelijk wat je nu eigenlijk wil. Het hele nut ontgaat mij nog steeds. Wat moet er verwijderd worden als een naam 2 x voorkomt met een verschillende datum. Wie zijn de digibeten? Een eindgebruiker hoeft alleen een instructie te krijgen over het gebruik van een applicatie.
De grootste digibeten zijn diegene die hier vragen stellen en geen idee hebben van wat ze eigenlijk willen. Wat is jouw kennis van VBA? Jij zal het uiteindelijk toch zelf moeten onderhouden/aanpassen als er wensen zijn vanuit de eindgebruikers.

Als je gebruik maakt van tabellen dan kan je het redelijk sturen. Bestudeer het maar eens.
 

Bijlagen

  • VB1 (4).xlsb
    20,7 KB · Weergaven: 39
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan