• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Maximale waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

MCBFC

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2019
Berichten
7
Ik ben al een hele tijd bezig met een formule en heb al van alles geprobeerd, maar ik zie volgens mij iets over het hoofd. Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Het doel van de formule is dat de uitkomst van mijn formule gemaximeerd wordt tot de uitkomst van B22*C22
De overige delen van de formule werkt prima op andere velden.

=ALS((invoer!H11>=formules!A22), max ((B22*C22), (C22*(invoer!H11-B21)))",0)
 
Dank je wel voor je reactie.

Het is een excelbestand wat ik liever niet deel gezien de inhoud.

Wat ik doe in de formule is:

1) =ALS((invoer!H11>=formules!A22)
Vergelijken of het ingevoerde bedrag op H11 hoger is dan het bedrag in veld A22.

2) MAX ((B22*C22), (C22*(invoer!H11-B21)))",0)
Indien dit het geval is dan wil ik dat het percentage uit veld C22 vermenigvuldigd wordt met het ingevoerde bedrag op H11 minus een ingevoerd bedrag op veld B21, echter wel gemaximeerd tot het bedrag uit het veld C22 vermenigvuldigd met het bedrag uit veld B22.
 
Het is een excelbestand wat ik liever niet deel gezien de inhoud.
Er wordt ook niet gevraagd om het eigenlijke bestand maar om een relevant voorbeeld.
 
Ik snap het, ik heb de excel nagemaakt.
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    8,5 KB · Weergaven: 25
Ik je laatste zin uit post #3 samengevat als: "als A1>=A4 dan wil ik C4*(A1-B3) echter wel gemaximeerd tot B4*C4"

Heb je de formule in #2 wel geprobeerd? Volgens mij doet die wat je wilt...
Code:
=(A1>=A4)*(MIN(B4*C4;C4*(A1-B3)))

PS voortaan ook nog graag even (handmatig) een gewenste uitkomst weergeven voor een aantal situaties....
 

Bijlagen

  • voorbeeld (AC).xlsx
    9,5 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Ik je laatste zin uit post #3 samengevat als: "als A1>=A4 dan wil ik C4*(A1-B3) echter wel gemaximeerd tot B4*C4"

Heb je de formule in #2 wel geprobeerd? Volgens mij doet die wat je wilt...
Code:
=(A1>=A4)*(MIN(B4*C4;C4*(A1-B3)))

PS voortaan ook nog graag even (handmatig) een gewenste uitkomst weergeven voor een aantal situaties....
Ja zeker de formule uit #2 geprobeerd, die gaf enkel een uitkomst in de miljard, omdat " *MIN " niet was wat ik bedoelde volgens mij, of ik begrijp die formule niet.
Ik ga bovenstaande formule nu proberen.
 
Je samenvatting klopt precies. Er loopt echter nog iets niet goed.
De uitkomst in het voorbeeld bestand is nl 525,017,500.00, terwijl dit maximaal 35% * 50.000 = 17.500 zou mogen zijn
 
In welk bestand kijk je dan?

Ik vulde de formule in in mijn eigen bestand, maar heb het verschil gevonden. Er stond in de geschreven formule ; en in de formule in het excelbestand van AC een komma.
Nu aangepast en nu komt er wel een goede uitkomst. Dank je wel!!!
 
Ik kom geen "," tegen in mijn bestand, maar dat is versie-/taal-/landinstelling-afhankelijk. Ook daarom is een voorbeeldbestandje zo belangrijk, dan doet Excel al deze "vertalingen" voor je.

Snap je nu ook waarom er MIN gebruikt wordt? Als de waarde van C4*(A1-B3) groter is dan B4*C4 dan wordt de MINimale waarde genomen oftewel B4*C4. Precies zoals je wilt wordt het sommetje dus gemaximeerd op B4*C4.
 
Laatst bewerkt:
Ik kom geen "," tegen in mijn bestand, maar dat is versie-/taal-/landinstelling-afhankelijk. Ook daarom is een voorbeeldbestandje zo belangrijk, dan doet Excel al deze "vertalingen" voor je.

Snap je nu ook waarom er MIN gebruikt wordt? Als de waarde van C4*(A1-B3) groter is dan B4*C4 dan wordt de MINimale waarde genomen oftewel B4*C4. Precies zoals je wilt wordt het sommetje dus gemaximeerd op B4*C4.

Ahhhh ik stond op Engels, dat zal het verschil gemaakt hebben.
De MIN formule had ik zelf niet bedacht, omdat ik dacht dat het een MAXimale waarde moest zijn, de logica begrijp ik nog steeds niet geloof ik. Maar als dit is hoe een formule wordt opgebouwd is dat zo.

Inmiddels werkt heel mijn bestand en alle diverse formules die erin moesten komen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan