Geen draadloos internettoegang: valt dagelijks weg

Status
Niet open voor verdere reacties.

Treud

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2015
Berichten
36
Dagelijks krijg ik onderaan in beeld, bij het WiFi symbool, een geel driehoekje. Wanneer ik mijn cursor over het WiFi symbool hover, krijg ik de melding:
Geen internettoegang. Andere apparaten in dit netwerk hebben dit niet; dit probleem treedt alleen bij mijn laptop op. Opvallend is dat het zich alleen voordoet in het thuisnetwerk; op school of ergens anders niet. Nog iets opmerkelijks is dat mijn vorige laptop precies hetzelfde probleem had, die heb ik afgelopen zomer vervangen met de huidge. Een herinstallatie van Windows 10 lijkt me daarom niet de oplossing en heeft ook tot niets geresulteerd. Indien het de driver is, welke ik meerdere malen opnieuw heb geïnstalleerd, zou het enorm toeval zijn als het zich op zowel mijn vorige als huidige laptop voordoet.

Vaak helpt het om de probleemoplosser te draaien. De gevonden problemen die door de probleemoplossen verholpen worden wisselen regelmatig af:
- Standaard gateway niet gevonden
- Probleem met de draadloze adapter of toegangspunt

Het IP-adres wordt automatisch vergeven door de router. We hebben een ExperiaBox v10, verder geen repeaters of AP. Ergens had ik gelezen dat je 1000 maal naar jezelf kunt pingen om uit te sluiten dat de netwerkkaart het probleem is. Alle pakketjes waren aangekomen. Ik heb nog niet gekeken of ik op deze momenten een apippa adres krijg.
 
Kijk voor updates. Je virusscanner kan in de weg zitten. Hoelang gebruik je al dezelfde virus scanner.?

Kijk eens in je Firewall naar de instellingen. Draai https://nl.malwarebytes.com/ pak de free versie.

Staat er bij jou ook zoiets tussen, dan vinkje weghalen.

wifi.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik enkel Windows Defender en MBAM. Beide geven aan dat er geen bedreigingen zijn. Zo'n vinkje zit er dan ook niet tussen bij mij.

Op welke Firewall instellingen kan ik me focussen? Windows Updates zijn allemaal geïnstalleerd.
 
Ga naar je eigen firewall van windows en loop er eens doorheen. Typ links onderin bij dat vergrootglas het woord firewall Dan zit je er meteen bij. Firewall en - netwerkbeveiliging enz enz.

firewall.JPG
 
Laatst bewerkt:
Vaak helpt het om de probleemoplosser te draaien. De gevonden problemen die door de probleemoplossen verholpen worden wisselen regelmatig af:
- Standaard gateway niet gevonden
- Probleem met de draadloze adapter of toegangspunt
Probeer het volgende:

Download
597401c5e959b-SDI.png
SDI Lite en *pak het uit naar de map C:\Program Files\SDI
Dubbelklik SDI_auto.bat om het programma te openen.
Klik in het welkomstscherm op Download indexes only.
Klik dan op de paarse balk, kies Indexes en Ok
Zoek nu in de lijst van hardware het stuurprogramma van jouw probleemhardware en houd de muis stil bij deze regel. Je ziet dan welke versie van je stuurprogramma is geïnstalleerd en welke versie beschikbaar is.
Klik rechtsbovenin in het programma op de groene knop om de nieuwe versie te installeren.

*Kijk hier hoe je kunt in- en uitpakken.
 
Als je af en toe geen verbinding meer hebt dan liggen twee dingen voor de hand. Er is onbedoeld verbinding gemaakt via een (openbaar) toegangspunt wat verder weg gelegen is of het kanaal dat WiFi gebruikt is bezet. Een voorkeur kanaal kan niet werken als er Bluetooth apparatuur aanwezig is, beveiliging apparatuur, babyfoons of magnetrons. Omdat kanalen elkaar deels overlappen kan het best een aantal verder gelegen kanalen op de router geprobeerd worden.
 
Ga naar je eigen firewall van windows en loop er eens doorheen. Typ links onderin bij dat vergrootglas het woord firewall Dan zit je er meteen bij. Firewall en - netwerkbeveiliging enz enz.

Bekijk bijlage 335065

Alle Firewall instellingen staan ingeschakeld. Verder heb ik geen idee waar ik op zou moeten letten.

Probeer het volgende:

Download
597401c5e959b-SDI.png
SDI Lite en *pak het uit naar de map C:\Program Files\SDI
Dubbelklik SDI_auto.bat om het programma te openen.
Klik in het welkomstscherm op Download indexes only.
Klik dan op de paarse balk, kies Indexes en Ok
Zoek nu in de lijst van hardware het stuurprogramma van jouw probleemhardware en houd de muis stil bij deze regel. Je ziet dan welke versie van je stuurprogramma is geïnstalleerd en welke versie beschikbaar is.
Klik rechtsbovenin in het programma op de groene knop om de nieuwe versie te installeren.

*Kijk hier hoe je kunt in- en uitpakken.

Ik heb het programma laten draaien en de driver laten installeren. Ik wacht deze week nog even af om te zien of het probleem zich weer voordoet.

Als je af en toe geen verbinding meer hebt dan liggen twee dingen voor de hand. Er is onbedoeld verbinding gemaakt via een (openbaar) toegangspunt wat verder weg gelegen is of het kanaal dat WiFi gebruikt is bezet. Een voorkeur kanaal kan niet werken als er Bluetooth apparatuur aanwezig is, beveiliging apparatuur, babyfoons of magnetrons. Omdat kanalen elkaar deels overlappen kan het best een aantal verder gelegen kanalen op de router geprobeerd worden.

Kan ik concluderen dat ik zou kunnen proberen om in de router een ander Wi-Fi kanaal te selecteren?
 
Loop de energie instellingen voor de wifi adapter eens na, aan laten staan wil vaak helpen.
 
Ja, kijken of het netwerk waarmee wordt verbonden het eigen netwerk is (SSID = Netwerknaam) en ingesteld staat als voorkeursnetwerk. Dus niet "sterkste signaal" want dan is de verbinding even verloren als dat zwak wordt.

Dan eventueel een ander kanaal op de router instellen. Hiervoor naar het adres van de router gaan in het adres veld van de browser. Bijvoorbeeld iets als http://192.168.2.254

Er zijn tooltjes om de sterkte van het signaal weer te geven zodat u kunt nagaan wat de signaal sterkte was en is of wordt. Een ander kanaal is natuurlijk altijd beter wanneer u last zou hebben van een storing door bijvoorbeeld een draadloze deurbel of magnetron. Hier is een pagina waar verschillende genoemd worden: https://www.netspotapp.com/best-wifi-analyzer-windows-apps.html
 
Netspot gebruikt om het netwerk te monitoren en zo ontdekte ik dat we drie SSIDs hadden; 5 GHz, en twee keer 2.4 GHz. Bleek mijn vader een repeater in het netwerk te hebben geplaatst. Deze heb ik er nu uitgehaald, verder houd ik nog in de gaten of het probleem zich nog voor doet.

Is het aan te raden om de 5 GHz en 2.4 GHz van verschillende SSID te voorzien?
 
Dit gevonden forum heeft mogelijk antwoorden: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/switchen-tussen-2-4-en-5-ghz-451688 De twee banden kunnen op de v10 router niet tegelijk gebruikt worden. Er is altijd het probleem van dat een band onvoldoende sterk signaal heeft maar de 2.4GHz kan bij snelle computers en services zelf ook te langzaam zijn. Kies daarom voor de 5 wanneer deze te ontvangen is want gaat slecht door obstakels en verberg de andere in de instellingen zoals aangegeven op bovenstaand forum.

https://www.theguardian.com/technology/askjack/2011/jul/28/wifi-internet-problems
 
Door de repeater uit het netwerk weg te halen is de verbinding weer stabiel; tot op heden geen uitval meer gehad. Bedankt voor de hulp allen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan