subformulier problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb pas morgen tijd om daar naar te kijken vrees ik. Probeer eens op je gemakje (altijd handig) om met de wizard dat eerste rapport te maken. In die wizard geef jij aan welke velden je wilt zien, dus je leveranciersvelden en je certificaat velden, en de wizard geeft dan vrij duidelijk aan wat de mogelijkheden zijn. Bekijk ze op je gemakje, en probeer gewoon wat dingen uit. Baat het niet, dan schaadt het niet :). De enige zwaar ondermaatse optie in de wizard betreft de opmaak van het rapport. Getrapt, tabel? Ik snap daar ook niets van, ook al omdat ik dat nooit terugzie in het eindresultaat. Maar om te proberen, kan het uiteraard geen kwaad.
En wellicht schrale troost: ook ik heb ooit een keer mijn eerste rapport moeten maken. En ja, met de wizard dus :D
 
Een klein vraagje: ik zie hier ook een mogelijkheid om gegevens te mergen met een word document. Is er een optie om via deze manier een "rapportje" te creëren? Of is dit nog veel complexer of gewoonweg niet mogelijk?
 
Hey,

ik heb nogmaals de db toegevoegd in bijlage.

Het automatisch maken van een rapport met de wizard wil maar niet lukken. Ik krijg gewoonweg de melding dat de Wizard het rapport niet kan maken :-s

Daarom ben ik gestart met manueel het rapport te maken. Nu stuit ik uiteraard al op een eerste probleem: de subformulieren bevatten dus meerdere lijnen die allemaal per leverancier op het rapport moeten komen. Dus mijn hoofdformulier met de adresgegevens is vrij simpel: Ik moet telkens 1 rapport hebben per leverancier en elk leverancier heeft 1 adres, dus dat lukt me nog. Maar dan heeft een leverancier meerdere erkenningen of meerdere certificaten en als ik meerdere Velden toevoeg aan mijn rapport dan neemt hij gewoon telkens de eerste lijn van het subformulier (zie databank in bijlage wanneer mijn uitleg niet duidelijk is).

Hoe kan ik ervoor zorgen dat wanneer ik 5 regels aanmaak op mijn rapport voor bijvoorbeeld "erkenningen", dat ik dan ook de eerste 5 regels uit het subformulier krijg en niet 5 keer dezelfde eerste regel?

Alvast bedankt voor de info!

Groetjes,
 

Bijlagen

  • Leveranciersevaluatie.zip
    450,5 KB · Weergaven: 32
Een klein vraagje: ik zie hier ook een mogelijkheid om gegevens te mergen met een word document. Is er een optie om via deze manier een "rapportje" te creëren?
Dat kan wel, maar dat hangt wel een beetje van je data af. In beginsel kun je met Word een samenvoeging maken op basis van een briefmodel (één-record-één-brief) of een lijst. In de laatste variant kun je met wat codes wel verschillende records voor één klant combineren in één document/pagina. Maar dat vereist wel wat kennis van veldcodes in Word.
Veel beter en makkelijker is het om het rapport in Access te maken.
 
Het automatisch maken van een rapport met de wizard wil maar niet lukken. Ik krijg gewoonweg de melding dat de Wizard het rapport niet kan maken :-s
Als je met de wizard het rapport niet kunt maken, is de kans klein dat je het (met dezelfde gegevensbron) met de hand wél voor elkaar krijgt. Wat dat betreft is de wizard wel een aardige indicatie. Ik kijk er wel even naar.
 
Gelijk maar de eerste fouten benoemen, dan kun je weer verder :).
1. Rapporten moet je groeperen om de juiste informatie te kunnen zien. In het geval van certificaten: een leverancier heeft altijd maar één record met NAW gegevens (als het goed is, anders heb je het over filialen) en een leverancier kan dus meerdere certificaten hebben. Dat betekent voor je rapport dat je moet groeperen op Leverancier. Dat heb je niet gedaan.
2. De detailsectie is er om de details van het hoofdlemma (in dit geval: leverancier) te zien. Die details komen uit een gekoppelde tabel. De detailsectie 'herhaalt' zichzelf zo vaak als dat er records zijn. In een rapport voor een leverancier met 3 certificaten, zie je dus 3 records. In de detailsectie heb je echter maar één veld staan. Jij hebt, omdat je waarschijnlijk dacht dat je voor elk certificaat een veld moest maken, in de detailsectie twee keer dezelfde velden neergezet. Maar dan zie je dus precies dat: twee keer hetzelfde veld met dezelfde inhoud. Al had je 20 kopieën neergezet, het had het resultaat niet veranderd :).

Kortom: leveranciergegevens verplaatsen naar de koptekst (wel even aanmaken) en in de detailsectie de velden één keer neerzetten. Ik zet dan zelf meestal de labels van de velden in de koptekst, zodat de koppen maar één keer te zien zijn.
 
En ik heb het even voor je in je voorbeeld uitgewerkt.
 

Bijlagen

  • Leveranciersevaluatie p3.zip
    308,8 KB · Weergaven: 28
Hey OctaFish,

ik bekijk het straks eens en zal ongetwijfeld weer heel wat vragen hebben ;-)

Alvast bedankt voor al de tijd en energie die je al in mij gestoken hebt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan