2 velden samenvoegen in huidige db

Status
Niet open voor verdere reacties.

rjkasteel

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2006
Berichten
9
Ik wil graag de volgende opdracht uitvoeren wie kan mij helpen met de juiste sql code.


DBnaam=adresboek
tabel1adres
id_adres
naam
adres
plaats
tebel2contact
id_contact
telefoon
email
koppeling



nu wil ik dat het veld koppling de huidige waarde blijft houden plus de waarde van plaats

voorbeeld:

koppeling huidig waarde ¨2525AB¨ moet worden ¨2525AB DenHaag¨
 
Ik heb geen idee wat je wilt. In een selectiequery kun je simpel twee velden samenvoegen met een ampersand (&). Dus: [Koppeling] & " " & [Plaats]. Maar ik proef dat je de gegevens van die twee velden wilt opslaan in het veld Koppeling, en dat is echt een héél slecht idee...... Databases probeer je zo genormaliseerd mogelijk te maken, en dat houdt in: alle aparte attributen (lees: veldgegevens) apart opslaan in eigen velden. Dus juist het omgekeerde van wat jij wilt. En het is ook nergens voor nodig, want je creëert dubbele data (dataredundantie) en ook dát is iets dat je absoluut niet moet willen doen in je database.
Kortom: voeg meerdere velden samen in een query (prima) maar sla het resultaat niet op. Heb ik het verkeerd begrepen, dan heb ik natuurlijk niets gezegd :).
 
Bedankt voor uw snelle reactie.
Kan ik in veld koppeling dehuidige waarde laten zien + waarde uit veld plaats ?
 
Nou nee, dat zeg ik net: je kunt ze wel samenvoegen, maar je ziet ze dan uiteraard in een nieuw veld. Maar dat samenvoegen is dus nergens voor nodig, want je kunt in queries te allen tijde combinaties maken van je gegevens en die bekijken.
 
Code:
SELECT
    CONCAT (koppeling, ' ', plaats) AS koppeling
FROM
    tabel1adres
WHERE
    1
 
Je kunt een bijwerkquery maken (UPDATE).
Al raad ik je af wat je wilt doen.
Gegevens voeg je samen via een query, niet in een tabel.
Als je toch je idee uit wilt voeren zul je even moeten melden welk SQL dialect je gebruikt (Oracle, MySQL, SQL server, anders).

Tardis
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan