Werken met Audacity

Status
Niet open voor verdere reacties.

slavik

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2019
Berichten
417
Beste mededenkers,

Ik wil met het programma Audacity in een muziekbestand de zang van de muziek scheiden.
Ik heb een wav bestand geïmporteerd in Audacity en dit was geen probleem. Ik heb de Nederlandse versie Audacity 2.3.0, installer(25,46 MB) en de Lame mp3 encoder geïnstalleerd.Ik heb ook LADSPA plugins 0.4.15 installer (.exe file 1,4 MB) gedownload.
Na het importeren van het muziekbestand wav klik ik op het zwart omgekeerde pijltje en in de uitrol klik ik op "Stereospoor splitsen" .Daarna selecteer ik het onderste audiospoor. Dan ga ik naar "Effecten" en klik op omkeren(inverteren). Ik open terug het menu van het zwarte pijltje naast de naam van het muziekbestand en zoek naar "mono" om dit aan te klikken. Dit wordt aanbevolen maar ik zie nergens "mono" staan. Dam maar terug naar "effecten" en op "vocals removal" geklikt.
Maar dit bracht ook iets aan de dijk. Weet u wat ik verkeerd doe?
Grtz,
gilberto :confused:
 
Hier staat een tekst en uitleg (wellicht zelfde die u gevonden heeft) maar onderaan de makkelijkste oplossing.
"In de nieuwste versie van Audacity hebben ze dit als effect toegevoegd. Effecten > Vocal Remover (for the center-panned vocals)…"
 
Vriendelijk dank voor uw antwoord. In het voorbeeld van het programma audacity wordt "mono" wel aangeduid in de uitklap menu naast de audiosporen.Daarom begrijp ik niet waarom "mono"niet staat vermeld in het uitklap menu van mijn audacity.Is er een verschil in een oudere versie van audacity en een recentere versie van audacity? In de getoonde uitklap menu staat dus "mono" wel aangeduid, en moet daarop geklikt worden in de twee uitklap menu's om de bewerking voor het verwijderen van de zang af te ronden.Dit kan ik dus niet doen, omdat in mijn uitklap menu "mono"niet meer wordt aangeduid.Ik zal nog eens proberen om in "effecten" removal vocals aan te klikken.Dit heb ik al geprobeerd,maar dan klinkt de muziekopname veel sneller.
grtz
gilbert
 
In de 2.3.0 versie van Audacity word na het splitsen van een stereo spoor de Balans regelaar elk automatisch op Links en Rechts gezet.
Deze moet u dan dus voor elk spoor even op Centrum (midden) zetten.
 
Vriendelijk dank voor uw antwoord. Sorry, maar dat begrijp ik niet goed.Dus eerst de song importeren,dan klikken op "Stereo spoor splitsen" ,dan het onderste stereo spoor selecteren en dan in "effecten" op "Inverteren" klikken en daarna met de Balans regelaar de schuifregelaar van elk spoor op het centrum zetten. Oké. Ik zal dit proberen en laat u dan weten wat het resultaat is.
grtz,
gilbert
 
Werken met Audacity

Zoals door u voorgesteld heb ik de balansregelaar in het centrum geplaatst, maar er verandert niets en de zangstem blijft behouden. Met Removal voices lukt het ook niet. Weet u soms of ik met een virtual eqaulizer de zangstem kan verwijderen of verminderen in volume? Ik kan mijn wav muziekbestand niet naar u zenden in bijlage, zodat u eventueel voor mij dit muziekbestand kunt bewerken. De extensies voor het versturen van bijlagen bevatten niet de wav bestand extensie.
gilbert :)
 
Neem anders even contact op via mijn website. ;)
 
Laatst bewerkt:
Werken met Audacity

Dank voor uw antwoord. Ik zal het eens proberen met het progje " vocal remover pro" ,misschien dat het dan wel lukt. Ik vind het alleen maar eigenaardig als ik eerst mijn Russisch liedje importeer als wav bestand, dan klik op "Stereotrack Splitsen"dan één spoor selecteer en vervolgens op omkeren of inverteren klik in "Effecten" ,daarna niet op " mono" kan klikken zoals er wordt gevraagd op de voorbeelden van Audacity op het internet. Mono staat niet aangeduid in het oprolmenu naast beide audiosporen. Er staat wel "van stereo naar mono splitsen", maar na het klikken op "Stereotrack Splitsen" worden de overige aanduidingen in het oprolmenu allemaal grijs en kan je er dus niet meer op klikken. Terwijl op het internet er grafische voorbeelden staan van het oprolmenu naast de audiosporen waar "mono" wel staat aangeduid. De ratio is 44100Hz.Formaat is 32-bit float.Golfkleur is instrument 1.Zowel op Golfvorm (dB) dat standaard staat aangeduid, als op Golfvorm en Spectogram geklikt. Ook geprobeerd met de "equalizer" in Effecten en Stem reductie en -isolatie. Niets helpt. Wat mij opvalt is dat wanneer ik "Stem reductie en - isolatie" gebruik, er een melding komt die zegt: Deze plug-in werkt alleen met stereo tracks. Is het zo wanneer er twee audiosporen verschijnen na het importeren van mijn liedje, dat dit duidt op een stereo opname. Of zou het ook kunnen dat mijn lied enkel in mono is opgenomen? Het liedje noemt: s-nikitin-esli-u-vas-net-zheni (rf.fm~1) en is als mp3 terug te vinden op het internet.
Dank bij voorbaat.
Mvg,
gilbert :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het alleen maar eigenaardig als ik eerst mijn Russisch liedje importeer als wav bestand, dan klik op "Stereotrack Splitsen"dan één spoor selecteer en vervolgens op omkeren of inverteren klik in "Effecten" ,daarna niet op " mono" kan klikken zoals er wordt gevraagd op de voorbeelden van Audacity op het internet. Mono staat niet aangeduid in het oprolmenu naast beide audiosporen. Er staat wel "van stereo naar mono splitsen", maar na het klikken op "Stereotrack Splitsen" worden de overige aanduidingen in het oprolmenu allemaal grijs en kan je er dus niet meer op klikken. Terwijl op het internet er grafische voorbeelden staan van het oprolmenu naast de audiosporen waar "mono" wel staat aangeduid.
De afbeeldingen op de website zijn van een vorige versie van Audacity, maar na splitsen de balans in midden zetten is zelfde.

Wat mij opvalt is dat wanneer ik "Stem reductie en - isolatie" gebruik, er een melding komt die zegt: Deze plug-in werkt alleen met stereo tracks. Is het zo wanneer er twee audiosporen verschijnen na het importeren van mijn liedje, dat dit duidt op een stereo opname. Of zou het ook kunnen dat mijn lied enkel in mono is opgenomen? Het liedje noemt: s-nikitin-esli-u-vas-net-zheni (rf.fm~1) en is als mp3 terug te vinden op het internet.
Stereo is twee sporen welke elk hun eigen uniek informatie hebben.
Een mono opname kan ook uit twee sporen bestaan maar in dat geval zullen ze beide de zelfde informatie bevatten en deze zijn ook niet op deze manier te bewerken (stem verwijderen).
Als ik zoek op die titel lijkt het mij een oud tv opname en is de kans heel groot dat deze mono zijn of dat alleen de zang zuiver in het midden van de stereo beeld zit.
 
Laatst bewerkt:
Werken met Audacity

Thanks. Ik heb een wav muziekbestand van mijn studio opname destijds in de Alternatief & Track Sound Recording te Zelzate (Oost-Vlaanderen België), bij Theo De Witte (studio beheerder) geïmporteerd in audacity. Ik heb een Masterband dbx -Stereo 1/2 38 cm demoband van de twee Nederlandstalige liedjes die in stereo zijn opgenomen. De titels van de twee songs zijn op de A-kant " Meisje uit het Noorden " en op de B-kant " Sofia ". Deze Nederlandstalige liedjes zijn terug te vinden op mijn website: users. telenet.be<gilbert.van.rumst/ Meisje uit het Noorden.
Ik ben dus overtuigd dat het geïmporteerde liedje in stereo is opgenomen, maar ik krijg nog steeds geen muziek opname waarvan de stem verwijderd is na bewerking met audacity.Grtz,
gilberto :)
users.telenet.be<gilbert.van.rumst/
 

Bijlagen

  • Scannen0013 FOTOHOES VAN MIJN SINGLE.gif
    Scannen0013 FOTOHOES VAN MIJN SINGLE.gif
    17,7 KB · Weergaven: 50
Hallo Gilbert,
De opname op je site (zijn video bestanden wmv van slechte kwaliteit overigens) zijn mono. :eek:
t6yit5Q.jpg
Wellicht dat de originele (wav) bestanden wel stereo zijn?
 
Laatst bewerkt:
Werken met Audacity

Thanks. Ja, dat is juist, de kwaliteit is niet bijzonder van deze wmv bestanden. De originele bestanden zijn opgenomen op mijn bandrecorder in de opname studio. Door het converteren van deze bestanden naar een wmv zal het stereo effect verdwenen zijn. Ik zal eens een song dat op het internet staat downloaden en proberen in audacity. en dan laat ik u weten wat daar het resultaat van is. Lukt het bij u wel om met audacity een zangstem te verwijderen door gebruik te maken van dezelfde bewerkingen die ik uitvoer?
grtz,
gilbert :)
 
Lukt het bij u wel om met audacity een zangstem te verwijderen door gebruik te maken van dezelfde bewerkingen die ik uitvoer?
Of het lukt of niet op deze manier is afhankelijk van de bron.
Een opname met muziek in stereo en zang mooi strak in het midden zal beter resultaten opleveren dan als zang veel stereo materiaal (galm of effect) bevat.
Het werkt d.m.v. fase annulering. Door 1 kanaal in fase om te draaien zal alles wat gelijk is in beide kanalen (vaak ook de zang) geannuleerd worden.
Maar vaak ook bas en ander instrumenten welke in het middel zijn gepositioneerd. Dus verwacht geen wonderen. ;)
 
Vriendelijk dank voor de professionele uitleg. Ik krijg meer en meer de indruk dat de artikels over het bewerken van de zangsremmen op het internet niet een correct resultaat opleveren. Audacity bevat veel funkties die een bijdrage kunnen zijn voor een instrumentale opname,maar faalt in het verwijderen van de zangstemmen die opgenomen zijn in stereo.Het is natuurlijk een gratis programma met vele mogelijkheden voor een muzikale opname.ook verbale opname , en dat apprecieer ik wel.Maar vermits het maar om een éénmalige opname gaat, schaf ik mij geen betaalbaar audioprogrammma aan die wel goede resultaten bereikt met het elimineren van de zangstemmen.
 
In het elimineren van zang in een stereo mix zijn altijd beperkingen.
Zelfs met professioneel programma's zijn er grenzen.
Zie het als een kleur verwijderen uit een schilderij, de kleur zwart verwijderen uit een Mondriaan kan makkelijker zijn dan uit een Rembrand.
Resultaten zijn afhankelijk van bron.
 
Bedankt voor uw toelichtingen.De topic mag worden gesloten.
gilbert
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan