Pagina maken met WordPress Elementor

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als je dat eenmaal weet, dan schrijf je het op en dan heb je die plugin niet meer nodig ;)
En wat hij opschrijft op een post-it die hij op zijn bureau legt zal na een update ook vanzelf aangepast worden, denk je? :)
Hostingproviders zijn erg behulpzaam, maar ik zie nog niet naar je huis toekomen om daar je papiertje aan te laten passen met een nieuwe PHP-versie erop :p
 
Laatst bewerkt:
Grapjas, je bent leuk voor op de zondag!! :eek::p:p:p
Je snapt best wat ik bedoel. Hoe vaak moet je een php versie updaten?

PHP versie kan je ook Cpanel updaten:

Hoe wijzig ik mijn PHP-versie?
Het kan zijn dat je een andere PHP-versie wilt gebruiken dan de versie die standaard geactiveerd is. Via cPanel wijzig je gemakkelijk de PHP-versie.
Stappenplan


Stap 1. Log in op cPanel.

Stap 2. Klik onder de categorie 'Software' op 'Select PHP Version'.

Stap 3. Klik op het dropdown menu, selecteer de gewenste PHP-versie en klik op 'Set as current' om de selectie op te slaan. De standaard PHP-versie staat als 'native' aangegeven.

Let op: Op de shared hosting is het niet mogelijk om je PHP versie per website in te stellen, alleen per cPanel account. Op Cloud beschik je standaard over de PHP manager, hiermee kan dat wel.
 
:shocked: :shocked: :shocked: :shocked: :shocked: :shocked:

Femke, ik denk dat je niet in de gaten hebt hoe PHP-versies worden uitgerold en waar die exact voor dienen.
Het is niet zomaar een nummertje...

Versies worden uitgebracht om nieuwe mogelijkheden te introduceren en (veiligheids)lekken te dichten! Ook worden er vaak mogelijkheden aangepast of zelf verwijderd als ze verouderd zijn!! (kijk bijvoorbeeld naar de verwijderde mysql-ondersteuning in PHP7)

Dat sommige klanten op hostingservers de versie kunnen aanpassen is een service van de providers. Persoonlijk ben ik hier op tegen als er oude versies worden aangeboden die niet meer ondersteund worden.

Gezien de veiligheid en End-Of-Life status kan een hostingprovider ervoor zorgen dat een bepaalde versie niet meer ondersteund wordt, en kunnen ze ook geforceerd de versie aanpassen zodat de gebruiker opeens op PHP 7.2 zit i.p.v 7.1.

Het is de bedoeling dat de hostingprovider altijd een recente versie installeert die ondersteuning krijgt met updates.

Dus daarom kan het echt geen kwaad om een dergelijke plug-in te installeren of via een bestand met phpinfo() bij te houden (scherm dit wel af). Je hebt dan altijd in de gaten welke PHP-versie er draait als je een probleem hebt, zodat je dit kan troubleshooten.

Zie ook deze link:
http://php.net/supported-versions.php

We zien dat PHP met drie soorten cijfertjes werkt als versienummer. Ik denk dat het handig is om hier ook even over uit te wijden.
De recente versie van PHP 7.2 is: 7.2.14 en zit dus in de PHP 7.2 branch!

De 7 staat voor een grote update. Dit verandert om de 3 á 4 jaar. Bij elke grote versie is er een hoop veranderd aan de werking.
De 2 is een middelmatige update-reeks. Hierin zijn diverse mogelijkheden in de PHP 7 versie aangepast of verwijderd.
De 14 is een kleine update (minor update) vaak zijn het (security) bug-fixes die worden gerepareerd of kleine dingen worden aangepast. Vaak werken ze met terugwerkende kracht, en breken die geen onderdelen van je site. Als dat wel zo is, dat is het in dat geval een bug die in een nieuwe kleine release (versie 7.2.15) zal worden gefixed.

De ontwikkelaars van PHP ondersteunen altijd 2 of 3 versies, en momenteel zijn dit volgens het officiële overzicht PHP 7.1, 7.2 en 7.3. Versie 7.1 is daar oranje gekleurd en dat houdt in dat deze versie bijna niet meer ondersteund wordt, en dat er enkel veiligheidsbugs worden verholpen. Aan te raden is om over te stappen op een nieuwe branch van PHP 7.2, of 7.3.
Wat rood is, daar moet je echt niet meer aan beginnen!
Als het écht moet, dan moet het maar, maar dan raad ik wel aan om echt zo snel mogelijk je website te upgraden zodat deze één van de nieuwste branches ondersteunt. Je site kan immers mogelijk gevaar lopen!!!! Geen hosting zou in mijn ogen zo'n oude versie aan moeten bieden, of hiervoor een een geïsoleerd platform voor te gebruiken zodat je bij een veiligheidslek andere gebruikers niet in je ellende mee kan trekken.

Mijn sterke advies:
Zet de versie van PHP ALTIJD op AUTOMATISCH, of op de nieuwste van de actief ondersteunde branch.

Ik hoop van harte dat je nu wel het nut ziet van het kunnen bekijken van een php-versie bij je hostingprovider. Je weet in ieder geval of die e.v.t achterloopt als je website niet werkt.
 
Laatst bewerkt:
Femke, ik denk dat je niet in de gaten hebt hoe PHP-versies worden uitgerold en waar die exact voor dienen.
Niet denken en neem niet alles zo serieus.

Ik weet welke php versie de nieuwste is en deze draai ik op al mijn websites.
Mijn hosting zorgt er voor dat deze klaar staan zodat ikzelf in de DA deze kan aanwijzen als waar ik mee wil werken.
Althans, bij mijn hostings kan ikzelf kiezen met welke versie ik werk, zij zorgen voor de updates dat er altijd de nieuwste klaar staat.

Ben gekke gerrit niet of een dom mokkel.
 
In mijn ogen kwam het een beetje anders over dan je nu zegt. ;).
Dus het is zeker een slim idee om je actuele versie bij te houden, en niet op een kladpapiertje ofzo.
 
... en kunnen ze (de provider) ook geforceerd de versie aanpassen zodat de gebruiker opeens op PHP 7.2 zit i.p.v 7.1
Als een provider dit gaat beslissen bij een klant van mij dan adviseer ik alle klanten bij die proivder direct te verhuiznen naar een andere provider :p
Er zijn genoeg websites die vanaf een bepaalde PHP versie niet meer goed werken en dan blijven ze op die (oudere) PHP versie staan waar ze wel goed werken. Achterstallig onderhoud kan verschillende oorzaken hebben. Als de eigenaar van de wesite geen geld wil/kan uitgeven aan een totale upgrade van de website dan is het niet aan de provider om de PHP versie te upgraden.
 
Maar dan lopen ze bij de andere provider op den duur ook tegen hetzelfde probleem :p

Natuurlijk hoort een provider dit op tijd aan te kondigen zodat iedereen een oplossing kan vinden. En een tijdje een mogelijkheid aan te bieden om op het oude platform te blijven, maar op den duur houdt het gewoon op. Een provider kan niet blijven investeren in servers voor klanten met een oude PHP-versie. Nu zijn de verschillen tussen PHP 7.1 en PHP 7.2 niet zo heel groot, en moet je mijn bericht niet lezen zoals in de huidige tijd (ik had beter PHP 7.0 naar 7.1 kunnen zeggen), want PHP 7.1 wordt nog met security-releases ondersteund tot eind dit jaar.
 
Ik zal je dit vertellen:
Bij mijn hosting waar ik 3 websites heb lopen, zag ik dat php nog steeds een oude versie had.
Hier kwam ik achter omdat mijn Woocommerce aangaf dat deze foutjes had die te maken hadden met een verouderde php versie.
Ik gemailt en de man in kwestie heeft toen nieuwe versies geupdate.
Toen kon ikzelf mijn versie in de DA aanwijzen als waar ik mee wil werken.

Bij de andere hosting (versio in dit geval) hadden ze het wel allemaal goed op een rijtje, alleen ook daar kan ik zelf beslissen met welke versie ik wil werken.

En ja, soms werkt een website alleen nog met 5.7 of zo, alleen wil je dat als eigenaar van een website. Maar dat zullen die mensen zijn die denken dat ze er niets aan hoeven doen of weten er niets van.

PHP4U, ik mag misschien in mijn eerdere post anders over gekomen zijn, dat is mijn makke van schrijven (soms), als je mij echt goed kent qua schrijfwijze dan had je misschien kunnen lezen dat ik wel degelijk weet hoe het werkt.
Daarom wel mijn excuus als ik onduidelijk ben overgekomen.
 
En een tijdje een mogelijkheid aan te bieden om op het oude platform te blijven, maar op den duur houdt het gewoon op.
Yep, dan houdt het op :D tenzij is afgesproken dat upgrades altijd plaatsvinden (met of zonder bijbehorende vergoeding).

Toen kon ikzelf mijn versie in de DA aanwijzen als waar ik mee wil werken.
Dit wordt gemeengoed bij providers en is inderdaad erg handig.

De provider van een website waar ik nu mee bezig ben heeft DirectAdmin en daarin kan ik 3 zaken regelen. Elke PHP versie tussen 5.3 en 7.3, de door PHP geladen extensies (geoip lijkt mij leuk om eens iets mee te doen) en een aantal belangrijke PHP settings (dan hoef ik dat niet in .htaccess te regelen). Ideaal toch?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan