• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

rooster verplaatsing vba excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Harry1990

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 feb 2019
Berichten
3
Hallo hallo,

Enige tijde geleden ben ik in aanraking gekomen met "vba" en ben hier aardig door gefascineerd.

Nu zit ik met het volgende probleem: Er is een rooster van ongeveer 20 werknemers die verdeeld worden over +- 9 machines. Nu kost het best veel tijd om dit in te plannen. De ene werknemer kan wel aan machine x maar weer niet aan machine y. En het komt voor dat iemand zich ziek meld. Als dit het geval is vindt er een halve volksverhuizing plaats op het rooster. En vooral dat laatste koste veel tijd op een tijdstip wanneer er eigenlijk weinig tijd is om dit op te lossen.

Nu zat ik er aan te denken om iedere werknemer een nummer/code te geven die dan staat voor welke machines hij/zij beheerst. bijvoorbeeld: Piet = 1 (1 staat voor alle machines)
Jan = 2 (2 staat voor 1 machine)

Vervolgens wil ik een Userform maken waarop je kunt aanklikken voor welke machine je iemand nodig hebt en je ook nog aanklikt bij welke machine de prioriteit het laagst is. Vervolgens gaat de software zoeken (van boven naar beneden) bij de machine die je gekozen hebt. De software kijkt naar werknemers die een specifieke "code" hebben die weergeeft waar ze kunnen werken. het mooiste zou zijn als de software dan de eerste de beste naam zou kunnen kiezen en dit weergeven in een Msgbox en dat de gebruiker dan kan kiezen of hij deze werknemer naar de nieuwe machine verplaatst of dat hij en "next best option" weergeeft.

Lijkt me geweldig om dit op deze manier op te lossen. In de nachtdienst zou je dit tot in de treure kunnen herhalen zonder dat je ontzettend goed hoeft te concentreren.

Ik liep al tegen het probleem op dat meerdere werknemers dezelfde code krijgen en dit was lastig te declareren.

Ik hoop dat iemand me met dit probleem iets op weg kan helpen. Het blijft namelijk maar door mijn hoofd spoken.

P.s. Heb een begin van het rooster bijgevoegd.

Alvast ontzettend bedankt voor de reactie.

Groeten, Harry
 

Bijlagen

  • Rooster helpmij (vba).xlsx
    8,4 KB · Weergaven: 29
Hier heb je vast een opzetje.


Lang niet al je wensen zijn hierin meegenomen, maar omdat je aangeeft 'gefascineerd' te zijn door vba, moet er ook nog wat over blijven om zelf te doen/ontdekken ;)
 

Bijlagen

  • Rooster helpmij (vba).xlsm
    22,6 KB · Weergaven: 46
Heb je ook een voorbeeldbestand. Van de hele vraagstelling is weinig terug te vinden behalve dat je gevonden hebt hoe je de achtergrondkleur van een cel kan wijzigen.
 
@ JanBG. ontzettend bedankt:d

@VenA bijgevoegde rooster is het huidige rooster. Alle machines staan achter de namen. Kunt je vast voorstellen als er iemand ziek wordt dat het veel geschuif met medewerkers is.

Hetgeen wat ik in eerste instantie heb bijgevoegd (machine en erachter de namen van de medewerkers) leek me wat eenvoudiger om later mee te schuiven. En dacht dat dit ook gemakkelijker is om op die manier te programmeren.

Gr, Harry
 

Bijlagen

  • rooster helpmij (1).xlsx
    16,8 KB · Weergaven: 71
Het zal voor jou een duidelijk schema zijn. Helaas begrijp ik er niets van. Ik zie een mooie kleurplaat met allerlei codes, lege rijen en kolommen en een validatielijst die niet werkt. Wat hier aan te automatiseren valt zie ik niet.
 
Die codes zijn werkplekken/machines.

Mijn bedoeling is dat als er iemand op het laatste moment afwezig blijkt te zijn, het programma iemand gaat verschuiven die op die machine kan werken. En dat dat ook nog eens iemand is die van een machine komt die een lage prioriteit heeft.

zat daarom te ook te denken om een ander rooster te maken iets in de trend van het eerste toegevoegde bestand.

Iig bedankt voor het kijken.

Gr,
 
Als je iets wil automatiseren dan zal je de parameters vast moeten leggen. Minimaal heb je een tabel nodig met welke medewerker met welke machine kan/mag werken. Daarnaast heb je een tabel nodig met welke machine wanneer beschikbaar is en wat de minimale bezetting is om met deze machine te kunnen werken. Daarnaast kan je veel beter met datums werken waarmee je een soort van jaarplanning maakt. Obv van deze jaarplanning kan je dan eenvoudig een weekoverzicht maken. Je kan eens even Googlen op 'productieplanning excel'
 
leuk klusje voor oplosser, binair probleempje.
Gewoon een tabelletje met in de rijen de namen en in de kolommen de machines en dan een 0/1 om aan te geven of er mee gewerkt kan worden.
Dan nog wat randvoorwaarden en klaar is kees.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan