jack 4 polig naar 3 polig

Status
Niet open voor verdere reacties.

keesfilius

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2007
Berichten
289
Ik ben bang dat ik zoek naar iets dat niet bestaat, of toch?

Ik gebruik een draagbare DAB radio (luciferdoos formaat). De ingang van de hoofdtelefoon geeft een probleem met een 4 polige jack. Met een drie polige jack gaat het prima. De keus uit oortjes met een drie polige jack is niet zo groot. Ik zoek daarom een verloop voor een 4 polige jack (v) naar een 3 polige jack (m).

Weet iemand of dit verloopje bestaat en waar ik het kan kopen?

Groeten,
Kees
 
heb je een afbeelding van de vier polige jack.

of bedoel je dit verloop stekkertje
 
Laatst bewerkt:
Vier polige 'oortjes' zijn bedoelt voor b.v. een smartphone met een 'microfoon/opnemen' knop.
Als de contacten in je DAB radio niet helemaal lekker zitten, krijg je daar inderdaad problemen mee.
Oortjes met een 3-polige jack zijn er genoeg te vinden, alleen je moet er dus voor waken dat er geen microfoon/schakelaar in de draad zit, dus eentje die NIET voor een smartphone is.
 
Ik had al wel een verloopje van een 3,5 mm jack 4 polig naar een 2,5 mm jack 3 polig gevonden. Van 3,5 mm naar 3,5 mm bestaat kennelijk niet, behalve met de extra jack voor een microfoon aansluiting. Is het bezwaarlijk om die microfoon aansluiting eraf te knippen?
Ik had de indruk dat de meeste oortjes 4 polig zijn en dat ze dan een afstandsbediening (met microfoon?) hebben. Alle oortjes die ik thuis heb (en inderdaad bij een smartphone horen) hebben die afstandsbediening. Die zou ik dus goed kunnen gebruiken met het juiste verloopje.
 
Elk verloop voor "4-polig" (TRRS) zal 1 maal stereo 3-polig (TRS) voor hoofdtelefoon en 1 maal mono 2-polig (TS) voor microfoon zijn.
Microfoon gedeelte hoeft u inderdaad in uw geval niet te gebruiken dan.
 
Zijn de oortjes met 3 polige jack ook te gebruiken in een smartphone (dan uiteraard zonder microfoon)?
 
Zijn de oortjes met 3 polige jack ook te gebruiken in een smartphone (dan uiteraard zonder microfoon)?

Meestal wel. Microfoon is namelijk vaak op extra ring aangesloten en hoofdtelefoon op tip en eerste ring van de trrs. En dit komt over met de trs.
 
Laatst bewerkt:
7-stks-Koperen-Vergulde-1-8-3-5mm-Mannelijke-Mini-Jack-Plug-solderen-4-pole-plug.jpg


UT8k.0WXyRXXXagOFbXt.jpg

Zoals je ziet, als de plug ingestoken wordt, komen zowel 'mic' als 'ground' op hetzelfde contact oppervlakt en dat is niet de bedoeling.
Ik ben het dus met Lange pier eens.
 
En zal dus bij een trs plug de microfoon ingang kortgesloten worden met de ground door de schacht (s).
Wat (als het goed is) ook gebeurd als er niks op aangesloten is.

Maar geloof mij niet, probeer het zelf maar. ;)
Of geloof een ander:
"Generally speaking, it is perfectly fine to connect a TRS stereo headphone —without a microphone— to your smartphone or tablet which has a TRRS socket.
As you will see by looking at both TRRS standards, there is an overlap of standards, so the TRS aligns perfectly to the proper connectors in the outer portion of the socket."
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan