• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch Datum Bij Wijzigen Cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcel31281

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2015
Berichten
391
Geachte forumleden,

Graag zou ik hebben dat automatisch de datum verschijnt in rij2 als ik in rij1 een waarde invoer.
Deze datum moet ook vast blijven staan en mag niet wijzigen bij verversen van het werkblad.

De datum zou ik graag alleen willen invullen in rij2 als ik de waarde 2 of 3 invul in rij1, bij 0 of 1 mag er geen datum staan.

Onderstaande code heb ik al gevonden, die bij elke waarde automatisch een datum invoegt, echter weet ik niet of de datum vast blijft staan

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

If Not Intersect(Columns(5), Target) Is Nothing Then
    Cells(Target.Row, 4) = Date
End If

End Sub

Alvast bedankt
 
Hallo,

Bedoel je niet kolom 2 en kolom 1 in plaats van rij. (Een rij is namelijk vrij lang: 16384 cellen)

De code die je hebt gevonden geeft in kolom 4 (D) in dezelfde rij als waarin in de target kolom (E) iets verandert de datum van vandaag. Dus als je steeds een andere cel in kolom E gebruikt, verandert de eerder ingevulde datum niet

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

If Not Intersect(Columns(1), Target) Is Nothing Then
    Cells(Target.Row, 2) = Date
End If

End Sub
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij haal je rijen en kolommen door elkaar. De gevonden code kan je toch even testen?
 
Ik bedoel inderdaad kolommen, de opgegeven formule werkt prima maar ik zou er wat extra functies aan toe willen voegen en de datum mag niet meer veranderen bij opslaan en de volgende dag opnieuw openen van het werkblad

in kolom 1 word een gatal van 0 tot 3 ingegeven, de datum in kolom 2 mag alleen ingevuld worden bij 2 en 3 (bij 0 en 1 moet kolom 2 dus leeg blijven)
 
Doe er een bestand bij. En leg ook even de extra functies uit. De gevonden code heb je al getest?
 
volstaat dit?
 

Bijlagen

  • marcel (1).xlsm
    13,8 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
Ik heb de code er in gezet, maar blijkbaar doe ik iets niet goed want hij botst met een andere code die ik al had staan.

Ik weet nu echt ff niet meer wat er fout gaat :confused:
 

Bijlagen

  • test2.xlsm
    520,9 KB · Weergaven: 14
bedankt, maar hij doet niet helemaal wat ik wil, bij 0 en 1 blijft de datum staan en deze zou moeten verwijderen.

Met een kleine aanpassing in de code, ben ik al wel een heel eind verder gekomen :thumb:

volstaat dit?
 
Laatst bewerkt:
had zelf te laat gezien dat ik het verkeerde bestand geladen had. zo zal het beter zijn.
 

Bijlagen

  • marcel (1).xlsm
    13,8 KB · Weergaven: 36
Ik heb het nu zo goed als werkend op 2 dingen na

1. verandert de datum niet mee als het bestand de volgende dag word geopend?

2. is het mogelijk dat bij invoeren van een 0 of een 1, dat de datum automatisch weer verdwijnt?

Alvast bedankt voor al jullie hulp
 
Als aanpassing op de code van emields.
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Selection.Rows.Count < 2 Then
    If Not Intersect(Columns(1), Target) Is Nothing Then
        If Target.Value = 3 Or Target.Value = 2 Then
            Cells(Target.Row, 2) = Date
        Else
            Cells(Target.Row, 2) = ""
        End If
    End If
End If
End Sub


zal de datum weghalen als er geen 2 of 3 in de 1e kolom staat.
De datum zal niet wijzigen in kolom B zolang je de waarde in de cel niet wijzigt. Maar als jij in een cel waar in A al een 2 en een datum in B staat, opnieuw een 2 of een 3 invoert dan zal de datum wel wijzigen naar die van vandaag. Als dat niet de bedoeling is moet er nog een test toegevoegd worden dat als de cel al gevuld is met een datum dat dan de oudste datum blijft staan.
maar vraag me af of dat de bedoeling is.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan