Muisknoppen werken (vaak) niet, Windows reageert niet op muisklikken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Remco02

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 feb 2019
Berichten
4
Beste,

Sinds afgelopen weekend heb ik heel erg vaak dat Windows lijkt te bevriezen, klikken op taakbalk, knoppen, scrollen etc werken met tussenpozen van enkele minuten niet of nauwelijks. Afwisselen tussen het klikken met de linker en rechtermuisknop lijkt Windows (soms) even uit deze bevroren staat te halen, om na een minuut of twee weer hetzelfde probleem te gaan vertonen.

Al jaren gebruik ik dezelfde muis, toetsenbord en monitor gekoppeld aan een notebook (HP ProBook 4730s), sinds kort lijkt Windows om de paar minuten ineens te bevriezen en niet meer te reageren op muisklikken. Klikken op de taakbalk heeft geen effect, ook een andere muis proberen heeft geen effect (bedraad en onbedraad). CTRL+alt+delete werkt gewoon en tussen schermen wisselen met ALT-tab ook. Windows is dus niet 'echt' vastgelopen op deze momenten. Ook het touchpad werkt op deze momenten niet meer. De muisaanwijzer blijft wel gewoon reageren op bewegingen van de muis.

Heb Windows al hersteld naar een schone installatie, maar het probleem blijft bestaan.

Hopelijk weet iemand van jullie een oplossing voor dit probleem, kon met de zoekfunctie zo snel niemand vinden die dit eerder heeft meegemaakt.

Groeten,
Remco
 
Welkom op het Helpmij.nl forum,
Wat ik mij meteen afvraag dat is of de muis in een groene aansluiting zit en niet eentje voor een toetsenbord die paars is. Als het een USB muis is kijk dan bij Apparaatbeheer of de USB hostcontrollers en hoofdhubs voor iedere poort geïnstalleerd zijn, zonder een afwijkend klein pictogram wat duidt op een driverprobleem. Dat de touchpad ook niet goed werkt en dat er kennelijk regelmaat in zit kan daardoor alleen niet verklaard worden. Klap dan ook de beeldschermadapters uit en bekijk bij de grafische chipset het zelfde want een computer zonder goed werkende grafische driver is als verlamd. Is het mogelijk om de touchpad uit te schakelen, misschien door die driver even weg te halen (uit te schakelen bij Eigenschappen van de driver)?

Mijn aandacht gaat vervolgens toch uit naar achtergrondprocessen. Kijk in de system tray rechts onder op de taakbalk of er daar iets staat wat je niet echt nodig bent, zoals stuurprogramma's voor WiFi en Geluid want Windows kan deze zelf ook als nieuwe hardware herkennen en vraagt alleen nog naar de map met driverbestanden. Processen die ernstig kunnen vertragen zijn Achtergrond scans van de virusscanner, indexering voor snelle zoekopdrachten (search service) en cloud backup diensten zoals Dropbox. Wat het systeem helemaal in beslag kan nemen dat zijn updaters die vaak ongemerkt meekomen met geïnstalleerde programma's. Kijk hiervoor bij Opstarten en Processen na het geven van de opdracht "msconfig" bij Uitvoeren. Ongewenst geïnstalleerde software vind je vaak bij Programma's en onderdelen in Configuratiescherm. Zou je alles willen zien wat er opstart, draai dan het programma AutoRuns van Sysinternals.

Doe in ieder geval een scan van het bestandsysteem met Chkdsk, via Eigenschappen van de schijf in Verkenner. Als dat goed is zal je de logboeken moeten raadplegen op zoek naar fouten die ernstig zijn en steeds terugkomen, zoek daarvoor "logboeken." Repareer Windows met de opdracht sfc /scannow Bij tekortkomingen in de beveiligde systeembestanden zal de Windows schijf ingevoerd moeten worden. Doe scans door vertrouwde programma's (geen on-line scans of reclame dingen) naar malware want een computer kan worden gebruikt in een botnet, bijvoorbeeld om bitcoins te mijnen. Je kan overwegen om terug te gaan naar een systeemherstelpunt wanneer je die hebt gemaakt, van voor dat problemen begonnen.

Wat het is dat je Windows hebt hersteld naar een schone installatie dat weet ik niet maar dat omvat denk ik niet de drivers of het bestandsysteem. Wél programma's. Is de notebook wel geschikt voor Windows 10, dat er drivers voor zijn van de fabrikant? Anders werkt die misschien niet meer naar behoren wanneer de updates zijn geïnstalleerd. Niet geschikt meer voor de nieuwste versie van Windows 10 dus.
 
Bedankt voor de reacties!
Ik ben even aan de slag gegaan en heb het volgende gevonden:

1) apparaatbeheer
Hier zie ik geen problemen bij de grafische adapters en USB controllers (hoewel schakelbare graphics sinds Win10 niet meer werkt), wel bij de categorie 'ander apparaten'. Echter kan ik niet achterhalen welke apparaten dit zijn en geen stuurprogramma's vinden. HP heeft geen stuurprogramma's voor deze apparaten en alle pakketen die te downloaden zijn en ik probeer te installeren via hun website zijn bedoeld voor Windows 8.1. Windows meldt dan dat er al nieuwere stuurprogramma's beschikbaar zijn.
Zie screenshot 1, 2 en 3:
screen 1: onbekende apparaten en base system apparaten zonder stuurprogramma's gevonden
base system.JPG
screen 2: USB controllers lijken correct te werken
apparaatbeheer.JPG
screen 3: grafische stuurprogramma's lijken correct te werken
apparaatbeheer videokaarten.JPG
2) opstartprogramma's en autorun
Msconfig verwijst me door naar het tabblad opstarten in taakbeheer
Hier zie ik niets geks, behalve de Synaptics Touchpad Enhancements die ik heb uitgeschakeld, het touchpad werkt ook prima zonder en wie weet is er een conflict tussen deze software en mijn muis. Het programma autoruns heb ik uitgevoerd, maar ik ben niet technisch genoeg om hier iets geks in te vinden. Alle opstartprogramma's lijken prima verantwoord bij de omschrijvingen. Het is te veel om te screenen maar hier is de autorun log file voor geïnteress
https://stichtingfontys-my.sharepoi...opy's/autorun data Remco02.arn?csf=1&e=8nCqTG.

Schijfcontrole (chkdsk) en repareren met sfc /scannow
Geen fouten gevonden met chkdsk en Windows Resource Protection did not find any integrity violations.
3) logboeken
Hier vind ik wel terugkerende fouten, maar deze komen ook voor wanneer ik geen problemen ondervind met de muis, dus de computer gebruik met het touchpad.
Bijvoorbeeld: Hier lijkt dat base system apparaat terug te komen
Device PCI\VEN_197B&DEV_2392&SUBSYS_167C103C&REV_30\4&2ac9341c&0&00E2 was configured.

Driver Name: null
Class Guid: {00000000-0000-0000-0000-000000000000}
Driver Date:
Driver Version:
Driver Provider:
Driver Section:
Driver Rank: 0x0
Matching Device Id:
Outranked Drivers:
Device Updated: false
Parent Device: PCI\VEN_8086&DEV_1C14&SUBSYS_167C103C&REV_B4\3&b1bfb68&0&E2
en hier een terugkerende fout, welke ook optreed als er géén externe muis is aangesloten en ik dus geen problemen ondervind
In de machtigingsinstellingen toepassingsspecifiek wordt de machtiging Activeren niet verleend aan Lokaal voor de COM-servertoepassing met CLSID
{D63B10C5-BB46-4990-A94F-E40B9D520160}
en APPID
{9CA88EE3-ACB7-47C8-AFC4-AB702511C276}
aan de gebruiker NT AUTHORITY\LOCAL SERVICE SID (S-1-5-19) met het adres LocalHost (via LRPC) die wordt uitgevoerd in de toepassingscontainer Niet beschikbaar SID (Niet beschikbaar). Deze beveiligingsmachtiging kan worden gewijzigd met het beheerprogramma van Component Services.

Malafide software staat er niet op denk ik, het probleem is voor en na de schone installatie hetzelfde gebleven. Ik gebruik de PC enkel zakelijk dus Office, Windows Media Player en Chrome voor mijn studie. Ook is de PC niet overbelast als het probleem optreed, want alles werk vloeiend wanneer ik het toetsenbord op die momenten gebruik, en de processorstatus en schijfgebruik is laag als ik kijk in taakbeheer.

De computer is geleverd met Windows 7 en drivers voor Windows 7, ik denk dat ik het best terugga want ik heb een groter scherm nodig om goed te kunnen werken en heb eigenlijk snel een oplossing nodig voor dit probleem. Ik vond Windows 7 sowieso fijner dan Windows 10.

Heel erg bedankt voor uw hulp, mocht u met deze informatie het probleem toch direct weten te vinden hoor ik het graag! Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
https://tweakers.net/product/290657/hp-probook-4730s/
Welke is het exact?

En is de binnenzijde al eens stofvrij gemaakt?

Zet de weblink, geen screenshot o.i.d. van Speccy hier eens neer, zie m'n sig.

En een screenshot van het tabblad logon van autoruns, openen als admin.
https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/autoruns

Indien er veel wordt gedaan op de achtergrond dan kan dat ook de oorzaak zijn.

Excuss, Speccy werkt ook niet, ook niet als administrator.
Voer voor een volgende vraag haha;)
Bekijk bijlage 335589
 
Wij weten nog niet of u een USB muis heeft geprobeerd.

De "base system apparaten" zijn chipset drivers maar USB muis zou moeten werken, tenzij dat de touchpad deze bevriezingen veroorzaakt en niet kan worden uitgeschakeld maar dat lijkt mij wel. Als u die driver weghaalt.

Bij drivers voor Windows 10 hoort ook een bij Windows 10 passend UEFI (firmware of BIOS genaamd). Anders loop je tegen allerlei problemen aan en is een nieuwe Windows versie af te raden.
 
Wij weten nog niet of u een USB muis heeft geprobeerd.

De "base system apparaten" zijn chipset drivers maar USB muis zou moeten werken, tenzij dat de touchpad deze bevriezingen veroorzaakt en niet kan worden uitgeschakeld maar dat lijkt mij wel. Als u die driver weghaalt.

Bij drivers voor Windows 10 hoort ook een bij Windows 10 passend UEFI (firmware of BIOS genaamd). Anders loop je tegen allerlei problemen aan en is een nieuwe Windows versie af te raden.

Oh excuus, vergeten door te geven.
Ik heb inderdaad 2 verschillende USB muizen geprobeerd, bedraad en draadloos. De chipset drivers kan ik dus niet updaten omdat windows er geen vindt en HP geen nieuwe aanbiedt welke werken voor Windows 10. Het zou kunnen dat Intel ze heeft maar ik ga dat niet uitzoeken. Wanneer ik de touchpad probeer te verwijderen bij apparaatbeheer bij aanwijsapparaten, of probeer uit te schakelen, blijft deze gewoon werken en installeert zich weer opnieuw bij een herstart. Heb een BIOS update proberen te doen maar deze vraagt om een wachtwoord voor het BIOS dat ik niet heb. Heb 'admin', 'administrator', niets invullen en wat van mijn standaard wachtwoorden geprobeerd maar niets werkt.

Ik wil u nogmaals heel erg bedanken voor uw hulp en tijd, maar omdat ik maandag een goed functionerend systeem nodig heb ga ik nu stoppen met hier tijd insteken en Windows 7 installeren.
Hopelijk hebben anderen meer geluk met uw tips, mochten ze dit topic nog ooit vinden!

Groeten!
Remco
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan