• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

SUMIF op een kolom met zowel nummer als text

Status
Niet open voor verdere reacties.

Molovhic

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2016
Berichten
76
Hallo

Onze database exporteerd een excel file met verschillende data.
Ik zoek een formule die mij eigenlijk de totale volume berekent per "ID" naam..
zoals in het voorbeeld in bijlage.
Zoals erbij staat kan ik het export bestand NIET veranderen en blijven de waardes en formats staan zoals ze uit de database komen.
Daarom wil ik het opvangen met een formule..

Het liefst zoek ik naar een SUMPRODUCT formule ipv een array (ctrl+shift+enter)..

Mvg
 

Bijlagen

  • test sumif.xlsx
    14,4 KB · Weergaven: 31
Bv

Code:
=SOMPRODUCT((--SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(C1:C3;" m3";"");".";","))*(B1:B3=G2))
 
Wat voor soort bestand wordt er geexporteerd? txt, CSV, anders? Dat je geen invloed hebt op het format betekent niet dat we in Excel niet iets slimmers kunnen doen zodat de gegevens toch makkelijk te gebruiken zijn.
 
En werkt de formule in #2?
Dat jij de export niet kan veranderen is natuurlijk wat anders dan dat de export niet veranderd kan worden. Elke goed ingerichte database kan in 1 keer het gewenste resultaat leveren.
 
Hoi, neen helaas krijg ik een foutmelding dat de formule niet klopt..

Wat de database betreft sta ik helaas machteloos, het WMS systeem exporteert een XLS bestand, dit bestand lezen we in om zo de data te verkrijgen.
Ben zelf ook geen super goede excel persoon, maar dacht dat dit nog vrij simpel ging worden :)
 
Code:
=SUMPRODUCT((--SUBSTITUTE(SUBSTITUE(C1:C3;" m3";"");".";","))*(B1:B3=G2))

Heb deze wel degelijk omgezet hoor :)
 
...wel degelijk omgezet.
:thumb:

Werkt hier perfect. Misschien iets met landinstellingen, oftewel misschien hoef jij de punt niet door een komma te vervangen... en dan kun je formule wat inkorten. Ik gok (kan het niet testen) dan hierop:
Code:
=SUMPRODUCT((--SUBSTITUE(C1:C3;" m3";""))*(B1:B3=G2))
 
Laatst bewerkt:
Code:
=SUMPRODUCT((--SUBSTITUE(C1:C3;" m3";""))*(B1:B3=G2))

Deze werkt wel, waarvoor dank !
Helaas alleen in mijn test file en niet in mijn template..
 
Dan zul je eens heel goed moeten kijken hoe het zit met de punten, komma's, opmaak etc.

Succes.
 
Vermits ik het nog steeds niet aan de praat krijg vraag ik terug jullie hulp.
We zitten hier ondertussen al met 2 man paar uur op te zoeken :)

In kolom C zou ik dus van elke benaming die in kolom B voorkomt het aantal m3 moeten weten zonder iets aan sheet WAVE te verandere qua format van kolommen.. het moet dus met een formule opgelost worden..

Google is normaal mijn beste vriend hierbij.. echter is het wat hopeloos na aantal uurtjes zoeken

Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • test sumproduct.xlsm
    67,6 KB · Weergaven: 21
Het gaat fout op de lege waarden onder aan de tabel. Oplossing kan zijn een benoemde tabel gebruiken (zie bijlage).

Anders deze:
Code:
[NL] =SOMPRODUCT(ALS.FOUT((--SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(wave!$F$2:$F$1000;" m3";"");".";","))*(wave!$A$2:$A$1000=B3);0))
[EN] =SUMPRODUCT(IFERROR((--SUBSTITUTE(SUBSTITUTE(wave!$F$2:$F$1000," m3",""),".",","))*(wave!$A$2:$A$1000=B3),0))
Let op: matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter
 

Bijlagen

  • test sumproduct (AC).xlsm
    54,6 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Ik snap je punt en daar hadden we ook aan gedacht, maar de values van de wave sheet worden uurlijks ingeladen met een macro, om dan elk uur alles om te zetten naar tabel en named ranges ziet niemand zitten.. vandaar ook mijn vraag of het toch niet met de formule opgevangen kan worden ;)
 
Zie voorbeeld. Met Vertikaal zoeken.
 

Bijlagen

  • test sumproduct.xlsm
    58,7 KB · Weergaven: 22
We proberen maar wat hé? :confused:

Verticaal zoeken is interessant idee, maar werkt alleen als er maar 1 combinatie mogelijk is... is dat zo?

PS ik zie dat je de volledige hoeveelheid wilt hebben, dus inclusief m3 erachter? Dat staat tenminste bij "dit wil ik zien in kolom C". Klopt dat, dan is het hele substitueren gebeuren niet nodig!
 
Laatst bewerkt:
Zo begreep ik het ook. Dan kan je alleen doen hoe ik het heb gedaan met vert.zoeken (substitueren weggelaten)
 
Klopt, de m³ mocht er idd bij, de VLOOKUP had ik niet geprobeerd, ik gebruik steeds INDEX, MATCH (=INDEX(wave!F2:F
200,MATCH(B3,wave!A2:A2000,0)) en idd deze werkt dan wel..
Ik heb mij wat blind gestaard op de verkeerde velden waardoor het wat misgelopen is :) in ieder geval weer wat bijgeleerd toch..

Ik sluit deze dan ook af

Thx iedereen
 
We hebben iets te moeilijk gedacht dus. Ik ging ervan uit dat een totale hoeveelheid berekend moest worden...

Maar we zijn er uit dus! Soms is de oplossing toch simpel.
 
Volgens mij hebben we niet te moeilijk gedacht maar is zowel de vraag als het eerste voorbeelbestand misleidend. Als de gegevens periodiek ingeladen worden met een macro dan kan je ook eenvoudig in deze macro opnemen wat het bereik moet worden en een draaitabel gebruiken die automatisch ververst wordt. En waarschijnlijk zijn er ook nog andere opties om het proces volledig automatisch te laten verlopen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan