• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

HULP met ALS functie

Status
Niet open voor verdere reacties.
heb je zeer veel gedronken?

volgens u is de helft van 64, 32 maar je schrijft dat als 68 op het blad?
 
@Raberzzz wat fout gaat is dat je een maxtrix formule hebt gemaakt maar deze niet bevestigt met CTRL+SHIFT+ENTER ipv "normale" enter en dan werkt deze niet.

als je dit op de juiste wijze doet staat er om de hele formule accolades { }
(die accollades moet je dus niet typen maar komen erin als je voor Excel op de juiste manier de formule hebt bevestigt)

dat is een nare eigenschap van matrix formules elke keer dat je iets aanpast of de formule verplaatst moet je niet vergeten om de cel met CTRL+SHIFT+ENTER te bevestigen.

voor de vorm de bijlage maar even geplaatst maar enige wat ik dus gedaan heb is de cel P11 werken en dan met CSE bevestigd.
(en de celopmaak op 2 decimalen gezet)
 

Bijlagen

  • Copy of MAX RANGE BEREKENING-1.xlsx
    13,2 KB · Weergaven: 15
of met een gewone formule, de gegevens staan reeds op het blad.
 

Bijlagen

  • Copy of MAX RANGE BEREKENING-1 (1).xlsx
    12,7 KB · Weergaven: 13
roeljongman bedankt voor je geboden oplossing, wel had ik eerder de CSE matrix methode toegepast maar deed het bij mij vreemdgenoeg niet. Echter ben ik recent te weten gekomen dat een formule sneller is dan een matrix formule. Het betreft een vrij grote werkblad met in totaal een stuk of 15 tabbladen waarin allerlei berekeningen middels formules berekent worden. Deze werkbladen worden voornamelijk gebruikt op telefoons, vandaar ik snelheid prefereer. Waardoor ik recent alle matrix formules omgetoverd heb tot gewone formules. Als dat voor deze het ook kan dan is dat wel wenselijk. Kijkend naar de geboden oplossing van emields, waarvoor dank!, is dit op basis van een losse berekening. Wat niet echt mijn insteek is voor het schoonpoetsen van onze werkbladen, is het mogelijk om de berekening O2:O8 in de formule te verwerken? Ik had dat geprobeerd in mijn allereerste poging maar wat mij niet lukte, vandaar ik hulp ging vragen.
 
Laatst bewerkt:
voldoet dit?
 

Bijlagen

  • Copy of MAX RANGE BEREKENING-1 (1) (1).xlsx
    12,9 KB · Weergaven: 11
Is het mogelijk om een ALS formule te hebben die het grootste maximale verschil berekent van C2:C8 (dus de formule berekent =ABS(C2-C3)(C3-C4)(etc. tot aan C8)) en hij geeft een beoordeling als het <=20 is dan "Voldoet" het en anders "Voldoet niet"?

EDIT:
De formule voor de eerste kolom is nu:
Code:
=ALS(EN(ABS(C19-C20)<=20;ABS(C20-C21)<=20;ABS(C21-C22)<=20;ABS(C22-C23)<=20;ABS(C23-C24)<=20;ABS(C24-C25)<=20);"Voldoet";"Voldoet niet")

(ja klopt ik heb de A kolom wat lager staan in de originele werkblad vandaar het vanaf C19 begint)

Mijn vraag is kan dit korter? Ipv dat de formule doortrek naar kolom B (D19 : D25), C, D en E

EDIT:

De formule is nu:
Code:
=ALS(EN(ABS(C19-C20)<=20;ABS(C20-C21)<=20;ABS(C21-C22)<=20;ABS(C22-C23)<=20;ABS(C23-C24)<=20;ABS(C24-C25)<=20;ABS(D19-D20)<=20;ABS(D20-D21)<=20;ABS(D21-D22)<=20;ABS(D22-D23)<=20;ABS(D23-D24)<=20;ABS(D24-D25)<=20;ABS(E19-E20)<=20;ABS(E20-E21)<=20;ABS(E21-E22)<=20;ABS(E22-E23)<=20;ABS(E23-E24)<=20;ABS(E24-E25)<=20;ABS(F19-F20)<=20;ABS(F20-F21)<=20;ABS(F21-F22)<=20;ABS(F22-F23)<=20;ABS(F23-F24)<=20;ABS(F24-F25)<=20;ABS(G19-G20)<=20;ABS(G20-G21)<=20;ABS(G21-G22)<=20;ABS(G22-G23)<=20;ABS(G23-G24)<=20;ABS(G24-G25)<=20);"Voldoet";"Voldoet niet")

Ik mis de inzicht om dit korter te maken, maar als dit wel mogelijk is dan leer ik dit graag!
 
Laatst bewerkt:
Dank emields, het 'voldoet' inderdaad haha, maar dan ga ik toch voor de matrixformule, dit is het 'schoonst' in het werkblad :)
 
Gezien je "drang" naar snellere oplossingen soms kan celopmaak ook uitkomst bieden voor testen. zoals hier voor <=20 voldoet en rest "voldoet niet"
kan dus ook met een number format geschreven worden ipv een (complicerende) als functie

zie deze link voor uitleg over "geavanceerde celopmaak"
https://exceljet.net/custom-number-formats
als je op die pagina zoekt (CTRL+F in meeste browsers) naar "conditionals" vind je de uitleg daarover, het staat namelijk redelijk onderaan een waslijst aan opties met opmaak


Met de volgende celopmaak kun je dus de uitkomst en de tekst voldoet tonen. "voor de gein" ook de kleuren nog aangepast

[Groen][<=20]0 "(Voldoet)";[Rood][>20]0 "(Voldoet niet)"

Elke uit komst zal nu worden getoond als
18 (Voldoet)
of
21 (Voldoet niet)

daarmee manipuleer je de gepresenteerde opmaak dus obv waarde, het werkt alleen voor dit soort hoger en lager dan testjes je kunt er niet complexe als-dan in kwijt.

zie ook bijlage ik heb even een testje gemaakt in kolom S en T om het effect te zien.
 

Bijlagen

  • Copy of MAX RANGE BEREKENING-1.xlsx
    13,5 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan