Hoeveel SSD Fabrikanten zijn er?

Status
Niet open voor verdere reacties.

matthijs27

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2009
Berichten
112
Op dit moment zijn er 3 HDD fabrikanten:
Western Digital (WD), Seagate & Toshiba
(Alle andere merken zijn geen HDD fabrikant en hebben 1 van deze 3 merken om hun HDD case gebouwd)

Ik vroeg me af hoe dat met dit met SSD zit en hoeveel echte SSD fabrikanten er zijn (dus geen ombouw merken) en welke dat zijn?
 

Dit is inderdaad een flinke lijst met SSD fabrikanten/merken!
Maar zijn dit ook echt fabrikanten die zelf "inhouse" SSDs ontwikkelen/produceren, en uitbrengen onder hun eigen mark?

Ik het gelezen en gehoord dat er maar 6 echte SSD fabrikanten zijn!
De rest zijn "merken" die "zogenaamd" SSD produceren maar eigenlijk SSDs (onderdelen) van een echte SSD fabrikant onder hun "merk" doorverkopen.

Dit gebeurd dus erg veel in de HDD wereld, kan me zeker voorstellen dat dit in de SSD wereld ook zo is!

Ik wil namelijk een SSD kopen die van echte fabrikant is en niet van een "merk" die "zogenaamd" SSD maken!
 
Die merken kun je toch vrijwel aflezen aan de productnaam zelf:

1. Crucial Technology
2. Toshiba
3. SanDisk
4. Kingston Technology
5. Samsung
6. Seagate
7. Western Digital
8. Intel

De vet gedrukt ben ik wel zeker van. SanDisk is eigendom van WD en volgens mij was er ook een verband tussen Samsung en Seagate.

Crucial is een merk van Micron, one of the largest memory manufacturers in the world.

Ik wil namelijk een SSD kopen die van echte fabrikant is en niet van een "merk" die "zogenaamd" SSD maken!

Wat is de reden? Garantie is garantie en vaak gaat het defect als de garantie verstreken is. Verder heb ik zeer goede ervaringen met Intel SSD's. Niet kapot te krijgen en o.a. portable SSD van SanDisk is ook prima. Die Intel belast ik maximaal en die SanDisk al meerdere keren laten vallen en mankeert niets aan.

De moederorganisatie van Lacie is Seagate Technology.

Hardwareleverancier Seagate neemt voor bijna 1,4 miljard dollar de hardeschijvendivisie van Samsung over in april 2011. De twee partijen sluiten verder een overeenkomst voor de wederzijdse levering van opslagapparatuur. Samsung levert NAND-flashgeheugen voor de opslagapparatuur van Seagate. Samsung wordt door Seagate voorzien van harde schijven voor pc's en notebooks.
 
Laatst bewerkt:
Met dat "Diagram of consolidation" heb je een overzicht. Blijven er een beperkt aantal over. Maxtor heb ik ook gehad 500 en 750GB. Had een IMB-schijf in de beginfase was 105 mb en dat was in de jaren 90 gigantisch. Eerder nog een Commodore 64 gehad met zo'n floppy drive.
 
SanDisk is eigendom van WD en volgens mij was er ook een verband tussen Samsung en Seagate.

Crucial is een merk van Micron, one of the largest memory manufacturers in the world.

Wat is de reden? Garantie is garantie en vaak gaat het defect als de garantie verstreken is. Verder heb ik zeer goede ervaringen met Intel SSD's. Niet kapot te krijgen en o.a. portable SSD van SanDisk is ook prima. Die Intel belast ik maximaal en die SanDisk al meerdere keren laten vallen en mankeert niets aan.

De moederorganisatie van Lacie is Seagate Technology.

Hardwareleverancier Seagate neemt voor bijna 1,4 miljard dollar de hardeschijvendivisie van Samsung over in april 2011. De twee partijen sluiten verder een overeenkomst voor de wederzijdse levering van opslagapparatuur. Samsung levert NAND-flashgeheugen voor de opslagapparatuur van Seagate. Samsung wordt door Seagate voorzien van harde schijven voor pc's en notebooks.

Klopt!
WD heeft SanDisk overgenomen en Crucial valt onder Micron. Lacie, Maxtor en Samsung (Samsung doet alleen nog SSDs) is overgenomen door Seagate.

De reden: Af en toe wil ik echt iets van een echt merk hebben vooral voor data. (Bijv. Heb het ook met mijn auto, wil daarvan alles zoveel mogelijk van "Bosch" hebben (filters, ruitenwissers, bougies) en motorolie van Mobil)
Klopt garantie is garantie (puur omdat het in de wet staat), net als service (alhoewel ik van service bij de ene winkel beter vind dan een andere winkel).

Daarnaast is het ook interesse.
Voor merken van HDDs is het allemaal helemaal duidelijk (het zijn er maar 3! (Eigenlijk veel te weinig voor een gezonde markt)), maar van merken voor SSDs (net als SD, USB CD, DVD, Blu-Ray etc.) is het wat onduidelijk.
En dat probeer ik wat te verduidelijken! :D
 
Laatst bewerkt:
Hier zie je een aantal verbanden tussen (HDD) fabrikanten/merken: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_defunct_hard_disk_manufacturers
Zegt niet veel over SSD, maar geeft m.i. toch een beeld over de connecties tussen bepaalde merken.

Geeft Inderdaad een heel mooi overzicht en geschiedenis!

Heb gelezen/ontdekt dat verschillende SSD fabrikanten voor het ontwikkelen van hun "Flash memory controller" joint ventures hebben aangegaan!

Dus eigenlijk komt het (als ik het zo bekijk/volgens mij) er op neer dat net als de HDD wereld de SSD wereld (SD, USB, CD, DVD, Blu-Ray etc.) eigenlijk kleiner is, dan dat "merken" ons wil laten denken!
 
Laatst bewerkt:
Dat is toch met alles zo..?
Er zijn maar 4 of 5 "grote" verzekeraars voor je zorgverzekering maar er zijn wel 20 "merken"....
Mobiele telefoonmarkt net zo, nu nog 3 grote providers maar alle "merken" en andere VNP's ( bijv Robin Mobile, Lebara etc ) maken gebruik van die netwerken...
 
Lijkt mij nu wel duidelijk. Gaat niet om de kwaliteit maar meer om de verzamelwaarde. Nog even een vitrinekast zoeken.
Denk dat je met auto's meer kunt verdienen.

(Eigenlijk veel te weinig voor een gezonde markt))
Dat is maar de vraag. Denk dat ontwikkelings-, productiekosten e.d. hoog zijn om dergelijke fabrikanten te laten draaien, in stand te houden en winst te maken. Wat heeft de markt aan producten die niet voldoen. Prijstechnisch is het ook de goede kant opgegaan want de prijzen zijn aanzienlijk gedaald. Levering en kwaliteit zijn ook goed.
 
Dat is toch met alles zo..?
Er zijn maar 4 of 5 "grote" verzekeraars voor je zorgverzekering maar er zijn wel 20 "merken"....
Mobiele telefoonmarkt net zo, nu nog 3 grote providers maar alle "merken" en andere VNP's ( bijv Robin Mobile, Lebara etc ) maken gebruik van die netwerken...

Ja, klopt dat is inderdaad zo!
Dat zie je ook al bij banken, tankstations en etenswaren (en ga zo maar door!) :cool:
 
(Eigenlijk veel te weinig voor een gezonde markt))
Dat is maar de vraag. Denk dat ontwikkelings-, productiekosten e.d. hoog zijn om dergelijke fabrikanten te laten draaien, in stand te houden en winst te maken. Wat heeft de markt aan producten die niet voldoen. Prijstechnisch is het ook de goede kant opgegaan want de prijzen zijn aanzienlijk gedaald. Levering en kwaliteit zijn ook goed.

De prijzen zijn inderdaad gedaald, vandaar dat ik ook nu echt interesse hebt in aanschaffen van SSDs. Maar ja, je kan geld maar 1 keer uitgeven.

Toch kan naar mijn inziens een producent van HDDs (en misschien SSDs) niet meer overgenomen worden door een ander (of omvallen (maar denk zelf persoonlijk dat niet niet zomaar gebeurd) of een productiefaciliteit in de problemen komen (net als enkele jaren terug) want ze zijn naar mijn gevoel: "to big to fall".
Als het gaat om computeropslaggeheugen is de wereld afhankelijk van deze paar bedrijven! ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan