HDD Met Windows/Programma's En Bestanden, Splitsen Naar (Nieuwe) HDD En SSD

Status
Niet open voor verdere reacties.

matthijs27

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2009
Berichten
112
Ik wil mijn HP workstation een upgrade geven en de Windows en programma's opstarten vanaf een SSD, en mijn bestanden houden op een (nieuwe) HDD.
Nu staat alles nog op 1 HDD, dus er zal een "splitsing" tussen Windows/Programma's en bestanden gedaan moeten worden.

Nu kan ik via verschillende programma's de HDD "Klonen" naar een een SSD, maar dan moet ik een SSD kopen van 1TB.
Dit zal later weer veel te veel onnodige SSD geheugen zijn als mijn bestanden gekopieerd zijn naar een (nieuwe) HDD.

Hoe kan ik Windows en programma's verplaatsen naar een SSD zonder mijn documenten?
En natuurlijk mijn documenten naar een (nieuwe) HDD zonder Windows en programma's?

Is hier een programma voor of hebben jullie enkele tips, ervaring en een stappenplan?
 
Als je nu alle bestanden binnen 1 partitie hebt staan , zeg C, dan gaat dat niet lukken.

Als je alleen Windows op C hebt en een aparte D-partitie waar je bijv. je email, documenten etc. hebt opgeslagen dan kun je ervoor kiezen om alleen het OS, Windows dus, en de bootsector te klonen.
De bestanden van de D-partitie gaan in dat geval dus niet mee en blijven op de HDD staan.
 
Alles (dus Windows, Programma's en documenten) staan op een C partitie (en er is ook nog een D partitie waar op een recovery geïnstalleerd staat vanuit HP en volgens mij is er ook nog een verborgen boot partitie).... dus tja, wat nu?

Toch maar 1TB SSD aanschaffen, klonen, oude HDD er uit, SSD laten opstarten via BIOS en dan de persoonlijke bestanden verplaatsen naar een nieuwe HDD?
Zodat er een "Schone" SSD ontstaat met alleen Windows en programma's, en een Schoone HDD met alleen bestanden?

Is dit een optie?

Of op de nieuwe SSD maar opnieuw Windows installeren en het verlies nemen....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, dat lijkt mij de meest voor de hand liggende werkwijze....
 
Die laatste optie zal idd het makkelijkste zijn, doe het wel met de nieuwe SSD, die geen 1TB hoeft te zijn, op de eerste SATA poort met de andere schijf eraf, die kan als Windows loopt erbij worden gehangen en kun je de boel aanpassen.

Klonen naar een kleinere schijf kan ook, b.v. naar een 500GB SSD met Minitool kan ook, daarmee kun je de te klonen grootte aanpassen.
Als je eerst data verplaatst kan het ook naar een 256GB SSD.
 
Maak eerst back-ups en systeemkopieën!
Mogelijk dat ik het verkeerd zie, maar je kunt Mijn documenten e.d. toch verplaatsen naar de Nieuwe HDD. Ik heb alle data op een externe HDD staan. Blijft dan over de C (2 partities?) en je migreert de hele C naar de nieuwe SSD.
 
Naar een andere HDD? Of begrijp ik het niet goed. Met data bedoel ik, Mijn documenten, Mijn Afbeeldingen e.d.
 
Ik ken mensen die hun "mijn documenten"op een externe schijf zetten en denken dat dit de backup is...
Zal bij jou niet zijn, maar ik was toch echt verrast dat iemand van HBO niveau dat echt zo dacht... maw er was dus geen backup... ipv de interne D-schijf werd puur een externe D-schijf gebruikt.. met het "idee"... dit is de backup...
Tja...dat was toch echt iets wat je niet verwacht... notabene van iemand die breed les moet geven...
De externe schijf was dus gecrasht met haar thesis er op en nul backups dus omdat dacht dat het zo goed was .. gelukkig heb ik alle data kunnen redden, ze was uiteraard super opgelucht... Dus zeg niet dat het niet kan.. ik heb het dus mee gemaakt.. maar ik verwacht het niet bij jou...:cool:
 
De eenvoudigste manier is inderdaad om een SSD te kopen die net zo groot is als de huidige HDD en dan een recht-over kopie te maken. Maar dat kost meer omdat er een groter dan noodzakelijke SSD aangeschaft moet worden.

Een goedkopere manier, maar wel veel meer werk vragend, is de volgende:
- schaf die nieuwe HDD (ik las in uw bericht dat u ook een nieuwe HDD overweegt) en SSD aan, waarbij de SSD groot genoeg moet zijn om de Software met de nodige vrije ruimte te bevatten.
- plaats de nieuwe HDD en maak daar de DATA-partitie van en maak in die DATA-partitie de map "MIJN DOCUMENTEN" (of zo iets)
- knip en plak alle mappen onder uw gebruikersnaam van de C-partitie naar de map MIJN DOCUMENTEN op de nieuwe HDD. Alle documenten e.d. worden daarmee naar die nieuwe HDD verplaatst.
- verwijder de nieuwe HDD en plaats nu de SSD in de pc
- kopieer recht over de inhoud van de oude HDD naar de SSD
- Verwijder de oude HDD en zet de SSD op die plaats als start device
- plaats de nieuwe HDD met DATA in de pc
é voila, het systeem en de software staat nu op de SSD en alle data staat op de nieuwe HDD

Wellicht overbodig, maar toch: MAAK EERST EEN KOPIE VAN DE GEGEVENS (DOCUMENTEN E.D.) NAAR EEN EXTERNE HDD VOORDAT U WAT DAN OOK MAAR GAAT AANPASSEN/UITVOEREN
 
Laatst bewerkt:
@route99
Dus je bent met haar getrouwd...;):d:d:d

Een back-up is een 'kopie'. Op de C staat het besturingssysteem en programma's en de snelkoppelingen. Als ik de dataschijf niet aansluit kan ik weinig met de pc, iets van "server niet gevonden". De dataschijf back-up ik natuurlijk en kan die ook één op één op een identieke schijf zetten (kopie). Kwestie van omruilen, schijfletter veranderen, klaar.
Werk al jaren zo. Hebben derden toegang tot de pc kunnen ze geen persoonlijke gegevens inzien, behalve dan een adresboek van de e-mail. SSD (Intel) belast ik 200% en heb ook portable externe SSD's van SanDisk (500GB). Zijn uitstekend!
100% betrouwbaar? Nee! In de praktijk kunnen ze altijd defect raken en ik koop dan een nieuwe. Kost geld maar ik heb nu aandelen in KLM/Air France.
Maak dus meerdere systeemkopieën en back-ups op verschillende externe HDD's/SSD's. Kan je een hoop ellende besparen. Met een Recoverymedium kun je snel herstellen. Geef schijven een naam want in de herstelomgeving kunnen schijfletters wijzigen.
 
Laatst bewerkt:
Dus je bent met haar getrouwd...;):d:d:d
N.I.V.E.A.... :cool: heb je nodig....:eek:

Ik heb alle data op een externe HDD staan
Dit is voor onervaren mensen dus een valkuil...
En behoeft toelichting...
Oja, ik ben in 1969 pas op het college met programmeren begonnen...

Kan je een hoop ellende besparen.
Kun je aangeven tegen wie je dit nu allemaal echt hebt? Voor de TS lijkt me zo een lang verhaal een stap teveel tov zijn startvraag en srpchulp staat net voor jouw antwoord, waar je zonder quote rechtstreeks op kunt antwoorden, weet het ook wel. En ik ook... :p
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan