• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel - Aantallen per maand

Status
Niet open voor verdere reacties.

hmwul

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2012
Berichten
432
Ik zou graag in een aparte kolom de aantallen per maand willen hebben.
Ben al enige tijd bezig om hiervoor een oplossing te vinden.

Zal misschien iets moeten zijn met =som.als of somproduct (?), geen idee.

Het kan op basis van de kolom 'date' of op basis van de kolom 'month'
Mijn Excel sheet heeft alle 3 de kolommen.
Tot dusver gebruikte ik gewoon =som(), maar omdat het aantal rijen iedere keer anders is (de ene keer 5, de andere keer 15) kan ik die functie niet kopiëren.

Heeft iemand een oplossing?

Bijgaand Excel sheet.

Hartelijk dank!

Later: de kolommen A, B, C, die komen overeen met mijn eigen Excel sheet,
maar de kolom D (volume) in het voorbeeld bestand, die gegevens staan in mijn eigen sheet in kolom "N", het totaal komt in kolom "O".
(dit even voor de zekerheid)

SnagIt-02032019 082054.png
 

Bijlagen

  • Volumes per maand-test.xlsx
    16,5 KB · Weergaven: 67
Laatst bewerkt:
Ik zou een draaitabel overwegen, maar het kan ook met formules.
 

Bijlagen

  • Volumes per maand-test.xlsx
    17,6 KB · Weergaven: 143
Dank. In het verleden heb ik diverse malen geprobeerd met draaitabellen te werken.
Helaas, het is mijn tekortkoming, ik geef het ruiterlijk toe, maar ik kreeg het nooit voor elkaar.
Na urenlange pogingen heb ik de moed opgegeven en voor mijzelf min of meer geconcludeerd: als het niet middels een formule kan, pech, dan maar niet.

Dank voor de formule.

Lukt het om de formule in E te zetten en dat het resultaat per maand rechts daarvan komt?

SnagIt-02032019 111914.png

Nu nét een workaround gevonden:

1. subtotalen bij wijzig van maand (kolom A)
2. die subtotalen komen in de kolom 'Volume' (kolom D)
3. de cel links van het subtotaal in kolom C is leeg
4. formule in kolom E: als C leeg is, plaats dan subtotaal, ex kolom D, in de kolom E ernaast, 1 regel hoger.

SnagIt-02032019 113510.png

5. copy paste kolom E als waarden
6. 'ONWAAR' foutmelding verwijderen
7. subtotalen ongedaan maken

Het is een omslachtig geknoei c.q. gepruts 1e klas, ik geef het direct toe.
Ik heb helaas bitter weinig verstand van Excel en moet het dit soort amateuristische oplossingen doen.

Maar... onderaan de streep, het is wel wat ik wilde.
 
Kolom C zijn ook geen datums maar gewoon tekst die leken op datums.
Kolom A en B formules van gemaakt.

Bekijk daarna deze draaitabel eens
 

Bijlagen

  • Volumes per maand-test-2.xlsx
    23,7 KB · Weergaven: 79
Nogmaals dank! Het ziet er zonder meer perfect uit. Uiteraard.
Mijn sheet hier heeft kolommen die gaan t/m de letter 'R'. De kolom 'D' (volume) is in mijn sheet hier kolom 'O'.
Ik zocht echt een mogelijkheid om de totalen in de kolom ernaast te krijgen.

Hoe dan ook, dank nogmaals.
Ik heb het inmiddels, middels die merkwaardige 'workaround' weten op te lossen.
 
Mijn voorkeur gaat (ook) uit naar een draaitabel omdat die, vooral als er meer kolommen met data zijn dit veel flexibeler is en veel sneller op extra vragen kan worden ingespeeld door een extra kolom of rijveld toe te voegen voor meer detail of andere doorsnedes..

Daarom in de bijlage mijn oplossing met draaitabel maar ook sommen.als formules in verschillende oplossingsvarianten
sommen.als is ook een zeer flexibele functie. men kan op verschillende manieren tot dezelfde uitkomst komen, welke de beste methode is kan per sheet en doel verschillen.

samen met de somproduct van SjonR heb je dan eigenlijk alle genoemde opties uit je startpost qua oplossingsrichtingen.
Aan jou om te kiezen, deels hangt de keuze ook af van persoonlijke voorkeur(en). Ik vind een sommen.als formule makkelijker te gebruiken dan somproduct vooral in combinatie met excel tabelnamen. maar anderen "zweren bij" somproduct formules omdat die nog iets flexibeler is (maar voor mij persoonlijk er dan te wiskundig uit gaan zien en moet ik teveel
 

Bijlagen

  • Copy of Volumes per maand-test-2.xlsx
    24,7 KB · Weergaven: 80
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan